Thursday, April 30, 2009

Jujur dengan diri

Hari ini aku Taaruf di UIA. Taaruf ialah nama arab bagi orientasi. Hairan. Sejak bila semua perkara mesti diarabkan? Melayu dan arab adalah dua bangsa yang berbeza.

Nak lagi hairan, kita marah kalau orang bercakap dalam bahasa rojak- campur english dan bm. Kononnya mencemar bahasa. Tapi bila orang itu menggunakan bahasa arab seperti ana,anta- kita katakan dia 'Islamik'. Adakah keislaman itu hanya pada istilah dan ganti nama? Satu persoalan.


Waktu taaruf/orientasi tadi, kena pakai baju batik. Ini lagi satu gila. Tau tak baju batik tak cool? Cuba tanya anak muda sekarang, antara baju batik dan t-shirt indie, mana satu yang akan dipakai bila dating?

Ada apa pada baju batik? Dahlah kena butangkan di leher dan lengan- konon nak nampak kemas. Sebab apa nak kemas? Reaktor nak datang. Bodoh. Ini namanya hipokrit. Kemas atau tidak bukan dilihat pada baju batik. Islam sendiri hanya gariskan panduan dalam berpakaian tetapi tidak menyuruh kena pakai itu atau kena sarung ini.


Lepas berbatik, ada pula arahan bangang. Kena letak beg di sebelah kanan kerusi. Ini sudah lebih. Ingat kami budak tadika ke? Apa kaitan letak beg di kanan kerusi dengan daya intelektual? Sekali lagi alasan kemas digunakan. Rasa macam nak nangis pun ada.

Ada cerita lagi kelakar. Tadi kena angkat sumpah atau istilah yang telah diarabkan ialah Bai'ah. Sejujurnya tidak ada masalah tentang sumpah ini. Bakal-bakal doktor bersumpah dengan Socrates Oath. Presiden Amerika bersumpah, PM Malaysia angkat sumpah. Yang jadi kelakarnya kandungan sumpah ini. Kononnya dalam sumpah itu, pelajar tak boleh jadi jahat. Kena ikut peraturan. Ikut code of ethic dan tak boleh membawa pandangan-pandangan lain.

Satu renungan: segala gerakan pembebasan manusia dari zaman Nabi Muhammad, terus kepada Marthin Luther King- semuanya tidak berkisar pada 'code of ethic'. Semuanya menentang arus dunia. Semuanya membawa kepada pandangan-pandangan baru. Dan penentangan dan pandangan ini selalunya dianggap 'jahat'.

Maknanya apa di sini? Pelajar harus dibenarkan untuk meneroka pandangan-pandangan baru. Pelajar tidak boleh dihukum jika pandangannya tidak dipersetujui. Pelajar tidak boleh dibuang hanya kerana dirinya lain dari yang lain. Hanya dengan ini barulah idealisme dapat dihasikan. Sejarah pun telah membuktikannya.

Lepas bersumpah, ada pula ucapan berjela. Tidak salah ucapan berjela. Tetapi ucapan haruslah datang daripada hati. Kerana hati mewakili minda. Dan minda pula ialah buah fikiran. Ucapan tidak seharusnya berasal daripada teks. Berucap menggunakan teks samalah seperti berkahwin tanpa seks. Luar gembira, dalam menderita.

Kebiasaannya ucapan dari teks juga sangat bosan. Sudahlah pelajar-pelajar ini dipaksa duduk dengan 'berbaju-batik-beg-letak-kanan-kerusi' di dalam dewan. Kemudian dapat pula ucapan yang kosong, bosan dan kering tiada air. Jawapannya? Tidur, merungut dan menyampah.

Satu persoalan lagi: dengan rasa menyampah dan benci dipaksa-paksa ini- adakah tujuan dan objektif sesuatu perkara itu dapat dicapai? Sila jawab sendiri.

Noktah sebentar.

Dalam hidup ini kita perlu jujur. Itu sahaja. Jujur dengan diri- terpulang mahu pakai apa. Bukan perlu berbatik atau berkameja. Ini semua hanyalah cara-cara membuat duit secara undang-undang. Jujur dengan diri- tidak perlu bersumpah berjela-jela kalau sumpah itu mengarut. Silap-silap menjadi sumpah si saiful. Jujur dengan diri- jangan takut untuk menjadi yang lain. Hanya 'yang lain' sahaja barulah dikatakan jujur. BB

Satu lagi idea bernas.....untuk menang.

CADANGAN BOLEH DIPERTIMBANG DI PARLIMEN- Utusan Meloya

PUTRAJAYA 29 April - Cadangan supaya calon yang mendapat undi kedua tertinggi dilantik menjadi wakil rakyat dalam mengisi kekosongan kerusi penyandang yang meletak jawatan tanpa sebab kukuh boleh dipertimbangkan oleh Parlimen.

Pengerusi Suruhanjaya Pilihan Raya (SPR), Tan Sri Abdul Aziz Mohd. Yusof berkata, sewajarnya perlu ada perbincangan di kalangan anggota-anggota Dewan Rakyat berhubung cadangan itu bagi mengelak pembaziran wang rakyat untuk mengadakan pilihan raya semula.

Beliau mengulas kolum Cuit Utusan Malaysia hari ini yang mengesyorkan supaya dilakukan pindaan terhadap akta pilihan raya untuk membolehkan individu yang mendapat undi kedua tertinggi dilantik menjadi wakil rakyat dalam mengisi kekosongan kerusi penyandang yang meletak jawatan tanpa sebab kukuh.

Hahaha Sejak bila yang kalah boleh jadi wakil rakyat? hahaha macam-macamlah. Kalau camni konfemlah BN akan terus memerintah sebab yang kedua tertinggi ini selalunya calon BN..haha

oit! Mana ada orang letak jawatan tak ada sebab. Itu orang gila. Mesti punya ada sebab. Kukuh atau tidak macam mana nak kira? Guna dacing? Atau guna keris? haha

Kenapa takut sangat nak pilihan raya? Parti yang takut ni selalunya tak ada keyakinan diterima rakyat. hahaha Membazir? Sejak bila BN cakap pandai cakap pasal membazir? Ini macam Samy Vellu cakap pasal tuhan..haha

Mengulas kolum utusan? hahahaha Cakap Utusan nak dengar. Cakap rakyat tak nak dengar..haha Utusan dan rakyat siapa lagi penting? Mestilah Utusan sebab utusan menyebar fikrah rakyat.hahahaha

Lepas ni gubal undang-undang siapa sikit penyokong diisytihar menang.haha Kalau kalah jugak buat undang-undang siapa tak bertanding pun boleh menang..hahah

Wednesday, April 29, 2009

Ada ke orang nak dengar dan ikut?

EMPAT ANJAKAN PARADIGMA- Utusan Meloya

PUTRAJAYA 28 April - Datuk Seri Najib Tun Razak menggariskan empat anjakan paradigma modenisasi yang perlu dilaksanakan oleh sektor perkhidmatan awam bagi mencapai kejayaan pada alaf baru.

RAKYAT PERLU BERTERAS ILMU CAPAI KEJAYAAN- Berita Hairan

KUALA LUMPUR: Datuk Seri Najib Razak berkata, rakyat perlu mempunyai minda terbuka yang berteraskan pendidikan dan pengetahuan sebagai satu nilai dan mercu kekuatan.

Selalu kita dengar pemimpin kita berkata begini. Boleh kata setiap hari. Berita-berita begini (berita ke?) akan terpampang di muka depan besar-besar. Berita ini cukup gah. Selalunya akan tertulis ayat-ayat KBSM seperti 'ke arah tamadun bangsa yang unggul lagi gemilang' atau 'mengembalikan kehebatan umat'.

Tapi hairan. Lepas sehari, berita ini hanya tinggal berita. Keadaan masih sama. Tidak berubah. Tamadun masih tidak dibina dan maju. Umat masih mundur. Jadi, apa motif berita-berita ini ditaruk?

Aadakah kerana yang bercakap itu seorang PM? hahaha Nak lagi pelik, ucapan ini akan dibaca dari teks. Dan teks ini akan dikarang dahulu. Jadi, bila dah baca teks, sah-sahlah bosan. Bila bosan, kena pulak paksa datang dan dengar ucapan ini. Esoknya benda bosan paksa ini menjadi berita utama negara. Gila kan?

UMNO bakal berubah?

KELAB VETERAN UMNO MOHON SAYAP KEEMPAT

KUALA LUMPUR 29 April – Kelab Veteran UMNO yang bermesyuarat hari ini memutuskan untuk memohon status sayap keempat parti itu. - Utusan Meloya

Hahaha cuba teka siapa akan jadi ketua kelab veteran ni?

Tak habis-habis nak tuakan negara ini. Cukuplah dulu masa muda-muda dah tadbir negara. Hidup ini bukan untuk orang tua sahaja. Kami orang muda juga mahu hidup.

Nanti bila dah jadi sayap, nak mintak jawatan menteri pulak. Tengok-tengok dapat Menteri Belia dan Sukan.. hahahaha

Utusan wajib disunatkan sekali lagi


Utusan wajib disunatkan sekali lagi.

Inilah kesimpulan yang dapat saya lakukan selepas menjadi hakim pertandingan Debat Antara Sekolah Malaysia baru-baru ini. Pandangan ini amatlah wajar memandangkan dosa yang telah dilakukan Utusan kepada rakyat di negara kita. Utusan pada hari ini telah memandulkan fikiran para pelajar. Utusan juga telah mencabul intelektual para hakim. Utusan turut meracuni jalur pandangan penonton-penonton yang datang.

Apa yang saya cuba timbulkan ialah bagaimana pandangan rasis sempit yang cuba diperjuangkan oleh Utusan telah berjaya menerobos masuk ke dalam minda mereka. Pandangan mengenai Ketuanan Melayu telah mula tertanam di fikiran mereka. Sepanjang menjadi hakim ,situasi ini saya kira sangat membimbangkan. Saya sedikit risau generasi muda kita akan menjadi generasi Utusan- sama seperti generasi orang tua kita.

Untuk bukti, mari saya sertakan beberapa contoh.

Contoh pertama: Usulnya mengenai orang melayu semakin terancam. Saya sudah ketawa terbahak-bahak apabila hujah papan tanda di Pulau Pinang dikeluarkan. Gila. Sejak bila papan tanda yang tidak dimelayukan ini menjadi ancaman kepada orang melayu? Nak jadi lebih kelakar- hakim di sebelah saya turut bersetuju dengan hujah ini. Malah katanya hujah mengenai ladang babi patut dikeluarkan juga. Gila. Waktu ini, ingin sahaja saya lempang cikgu di sebelah saya ini. Tetapi memikirkan dirinya sudah berumur- saya batalkan hasrat itu.

Contoh kedua: Usulnya mengenai sistem kuota di Malaysia. Saya sangat terkejut dengan kenyataan 'kaum cina akan menghalau orang melayu jika tidak ada sistem kuota' yang terpacul dari mulut pendebat. Saya jangkakan pihak lawannya akan bangun membidas dengan hujah yang lebih bagus. Tetapi yang keluar ialah 'sistem kuota ini perlu kerana orang melayu merupakan tuan di tanah ini.' Sekali lagi gila! Adakah ini yang wujud di fikiran anak muda negara kita? Ketika sesi komen, 2 hakim yang lain boleh mengatakan sesi perdebatan ini sengit dan berilmu. Mahu sahaja saya hantukkan kepala ke dinding kerana susuk yang bercakap itu ialah pensyarah.

Satu pertanyaan: Dari mana contoh-contoh ini datang? Utusan atau Tukar Tiub? Jawapannya pastilah Awang Selamat Utusan..hahaha

Masih tak percaya Utusan wajib disunatkan sekali lagi? Siapa tidak percaya sila bisik-bisik dengan Awang Selamat.

Ps: Maka dengan ini saya benarkan jika ada sesiapa yang ingin mengambil segala berita ruangan perestroika untuk ditaruk di blog mereka. Biarlah segala kebodohan Utusan dapat ditelanjangkan.

Monday, April 27, 2009

Guna lambang bulan tarik pengundi- mStar

PETALING JAYA: PAS mengambil satu lagi langkah 'bertolak ansur' dengan mahu membenarkan calon bukan Islam menggunakan lambang parti itu ketika pilihan raya dalam usaha menarik lebih ramai penyokong bukan Islam.

Ketika mengesahkan perkara itu, Ketua Dewan Pemuda PAS pusat, Salahuddin Ayub berkata, cadangan membolehkan calon-calon bukan Islam untuk menggunakan lambang parti itu akan diputuskan secara muktamad oleh Majlis Syura Ulamak yang akan bermesyuarat selepas Muktamar tahunan parti bulan Jun ini.

Satu diskusi sihat lagi (tiada unsur-unsur emosi); apa sebenarnya simbol Islam ini? Apa kaitan bulan dan Islam? Apa kaitan hijau, bulan sabit dan bintang pula dengan Islam? Adakah Islam ini sekadar simbol? Atau sekadar dikomersilkan untuk dijual bagi menarik perhatian?

Adakah bulan, hijau dan bulan sabit telah masuk Islam? Satu persoalan.

Apa pula kaitan raja-raja dengan Islam? Kita selalu dengar raja adalah simbol Islam di Malaysia. Adakah simbol ini bermaksud membuat peraturan wajib di masjid untuk mendoakan raja setiap kali solat jumaat? Basuh Baju mengajak anda berdiskusi secara sihat.

Menteri Buat Kerja- Utusan Meloya

Timbalan Menteri Wilayah Persekutuan 'tangkap' doktor HKL

KUALA LUMPUR 26 April — Timbalan Menteri Wilayah Persekutuan Datuk M. Saravanan hari ini “menangkap” dua doktor di jabatan kecemasan Hospital Kuala Lumpur (HKL) kerana membaca akhbar, bukannya merawat lebih 20 pesakit yang menunggu dalam kesakitan untuk mendapat rawatan.

Penemuan yang memeranjatkan Saravanan itu berlaku kira-kira 10.30 pagi ini apabila beliau pergi ke hospital berkenaan untuk melawat seorang pelajar universiti yang cedera selepas dilanggar kereta yang dipandu oleh pemandu beliau (Saravanan).

hahaha Tak sangka sekarang menteri pun dah macam melodi. Ada rancangan Terjah.hahaha

Kesian doktor ni dah kantoi. Kenapa tak baca Utusan? Mesti tak kena marah..haha Ini kes baca surat khabar apa ni sampai kena liku dengan menteri? hahaha

Penemuan yang terperanjat? Baca surat khabar pun terperanjat? Pernah baca paper tak? Cuba tengok orang yang baca Utusan. Semua gelak macam nak mati. Konfem terperanjat..hahahaha

Sunday, April 26, 2009

Sedikit Maklumat

Maaf kerana lama tidak mengupdatekan diri dengan blog ini. 2 hari tanpa internet ibarat 2 hari tanpa cinta- malah lagi teruk. Badan dah mula gigil-gigil nak tau apa berita terbaru. Manalah tau Samy Vellu dah jadi PM ke. Najib jadi duta Monggolia ke.

Apa khabar semua? Sihat? Aku menjadi hakim untuk debat Antara Sekolah 2009 di UIA. Tengok budak-budak ni berdebat- aku rasa nak menangis pun ada dengan idea di fikiran mereka. Bayangkan- tak habis-habis dengan hujah 'pengaruh barat', 'budaya kuning', 'HINDRAF'.. Aku terpaksa membasuh pemikiran mereka ketika memberi komen. Tapi alih-alih hakim yang lain pulak yang tak bersetuju dengan aku. Tak pasal je aku kena terang kat hakim sekali.

Sebenarnya tak habis lagi pertandingan. Ada lagi 4 hari. Sehingga jumpa lagi. Selamat Membasuh! (Punyalah sibuk sehinggakan nak baca Utusan pun aku tak larat. Takut tergelak sorang2 masa jadi hakim.) hahahaha

Thursday, April 23, 2009

Bukan politik: Cerita dulu-dulu


Begitu lama dahulu ketika saya tinggal di rumah papan. Waktu itu sangat indah. Kami tidak punyai banyak, tetapi kami bahagia. Bahagia dengan cara kami dalam merayakan cuti sebagai kanak-kanak. Zaman itu- zaman yang telah berlaku- zaman yang telah diambil masa.

Bila cuti sekolah sampai, saya paling teruja. Inilah masa untuk meroka yang baru dan meraikan yang lama. Bukan sebagai kanak-kanak yang baik tetapi budak yang nakal.

Ketika itu tiada istilah menonton wayang di Mid Valley. Malah Mid Valley ketika itu pun hanyalah perkampungan melayu setinggan. Jadi yang menjadi aktiviti kami ialah permainan kampung yang percuma. Ini sahaja yang kami mampu. Tetapi semuanya indah.

Ketika bercuti, ada harinya kami akan bermain polis entry. Ada hari kami bermain nyorok-nyorok. Dan ada hari kami berpusing-pusing ke tempat baru menaiki basikal. Segalanya terisi. Tidak pernah ada hari kami kebosanan duduk di rumah. Malah ibu bapa kami naik risau dan memarahi kami kerana asyik merayap dan bermain panas.

Saya masih ingat ketika itu, di rumah atuk saya ada kolah yang cukup besar. Kolah ini seperti yang ada di surau untuk mengambil wuduk. Apabila sesudah berpanas dan berpeluh, kami akan terjun ke dalamnya. Selalunya kami tidak tertangkap, tetapi ada sekali kami terkantoi dan hukumannya kami dirotan dan direndam. Sungguhpun begitu kami tidak pernah serik.

Jika kami lapar, kami akan ke gerai Tok Bakar. Kami akan memesan air cincau. Sehingga sekarang saya masih ingat kemanisan air cincau 50 sen itu. Selalunya kami akan mendapat pisang goreng percuma dari Tok Bakar. Beliau seperti atuk kami. Dan sebagai balasan, kami akan menolong menolak gerainya ke rumah.

Ini terlalu lama dahulu, di saat kejiranan masih menebal di kalangan penduduk.

Paling seronok ketika waktu berangin kencang. Kami akan bergegas balik ke rumah untuk mengambil surat khabar lama. Penyapu lidi di rumah juga akan diambil lidinya. Semua ini adalah untuk membuat layang-layang. Seperti mana adegan dalam filem mukhsin, begitulah cara kami menaikkan layang-layang tersebut. Jarang sekali layang-layang kami dapat naik ke atas.

Apabila hari hujan, kami tidak menjadi budak baik yang duduk di rumah. Kami akan keluar dan mandi beramai-ramai. Padang bola menjadi kolam kami. Dan hujan pula ialah mandian untuk kami daripada Tuhan. Waktu pulang, seperti biasa telinga kami akan dipulas. Silap-silap pintu dikunci tanda didenda. Ketika ini kami akan menangis tanda merayu simpati.

Waktu malam, kami terus bermain. Memang ibu bapa melarang kami keluar. Tetapi kami bijak berhelah. Kami berpura-pura mahu ke surau. Tetapi saya yakin pastilah Yang Maha Esa mengetahu niat kami untuk merayakan zaman kanak-kanak.

Di bawah lampu neon, kami akan bermain guli dan gasing. Sesekali kami bermain tuju selipar. Bila bermain, pasti ada yang menang, ada yang kalah. Hasilnya akan berlaku pergaduhan. Tetapi pergaduhan itu merapatkan kami. Malah gaduh itu juga menguji sifat kejantanan kami. Tidak pernah kami bergaduh kemudian mengadu kepada ibu bapa.

Inilah budaya kemeriahan cuti sekolah ketika itu.

Kini, zaman dan waktu itu telah dicuri oleh kemodenan. Rumah telah menjadi penjara untuk budak-budak. Bermain di luar rumah cukup berisiko. Layang-layang telah bertukar dengan internet. Gasing dan guli diganti dengan PlayStation. Mandi hujan telah berubah kepada menonton wayang. Semuanya hampir tiada.

Saya hanya mampu tersenyum apabila mendengar adik-adik saya merungut kebosanan ketika cuti sekolah ini. Sungguh, mereka tidak akan dapat menikmati apa yang berlaku di zaman saya.

Ps: Saya baru habis cuti. Sudah mula sibuk.

Tuesday, April 21, 2009

Noktah Sebentar


SEMUA DIMINTA BANTU PELAJAR CEMERLANG- Berita Hairan

KUALA LUMPUR: Kementerian Pelajaran meminta semua pihak memberi sokongan dan pengiktirafan kepada pelajar cemerlang dalam menghargai pengorbanan mereka.

Ketua Pengarahnya, Datuk Alimuddin Mohd Dom, berkata pengiktirafan itu juga adalah supaya mereka seterusnya dapat menyumbang kepada negara.

“Kita galakkan semua pihak memperbanyakkan lagi sumbangan dan bantuan kepada pelajar cemerlang. Selain itu, ia juga sebagai satu simbol bahawa negara ini mempunyai budaya ilmu yang tinggi,” katanya.

Noktah Sebentar.

Adakah dalam hidup ini kita perlu bersikap prejudis terhadap mereka yang tidak 'pandai'? Adakah mereka yang 'pandai' sahaja yang wajib diberi sokongan, bantuan dan penghargaan? Adakah pandai itu hanya sekadar mendapat berpuluh A? Adakah orang itu dikatakan pandai hanya kerana cemerlang di dalam peperiksaan?

Tidak pandaikah orang itu jika dirinya gagal dalam matematik tetapi pandai bermain alat muzik? Tidak pandaikah orang itu jika tidak dapat menjawab teori fizik tetapi hebat dalam menendang bola? Tidak pandaikan mereka yang dikatakan tidak pandai mengikut kayu ukur peperiksaan?

Di mana nilai kita sebagai manusia? Siapa kita untuk mengatakan orang itu pandai atau tidak? Sejarah telah menunjukkan orang yang dikatakan 'tidak pandai' ini sebenarnya yang menggegar dunia. Albert Einstein, Thomas Edison, Bill Gates, Alexander Grham Bell adalah cebisan nama yang telah membuktikannya.

Sistem ekonomi sekarang juga telah melihatkan kepada kita yang 'tidak pandai' ini sebenarnya yang akan menjadi ketua, boss, manager dan pemimpin kepada yang 'pandai'.

Mengapa perlu kita diskriminasikan antara pandai dan yang tidak pandai? Tidak bolehkah kita menghargai, memberi pengiktirafan, dan memberi sokongan kepada mereka yang tidak pandai? Jika tidak, mengapa perlu kita memaksa yang 'tidak pandai' ini menjadi pandai mengikut acuan kita- acuan yang tidak sesuai untuk mereka?

Sebenarnya di dalam hidup ini tidak ada yang pandai, dan juga tidak wujud yang tidak pandai. Pandai atau tidak hanyalah ilusi dan berubah-ubah mengikut kayu ukur kita. Mana mungkin kita mengatakan seseorang fobia nombor sebagai pandai jika kayu ukur kita ialah ujian Matematik tambahan. Begitu jugalah mana mungkin kita mengatakan si kaki bangku sebagai pandai jika kayu ukur kita ialah perlawanan bola sepak.

Diri kita juga boleh menjadi pandai hari ini dan tidak pandai keesokan harinya. Semuanya bergantung kepada kayu ukur.
Pandai atau tidak pandai adalah satu sikap yang prejudis terhadap mana-mana insan. Tidak perlu kita mengutuk sesorang itu tidak pandai sedangkan mungkin dirinya lebih pandai daripada kita dalam sesuatu perkara. Janganlah kita berlagak pandai takut-takut kita lebih bodoh daripada orang lain dalam perkara yang lain.

Yang ada dalam hidup ini hanyalah yang berani dalam meneruskan kehidupan. Yang berani inilah yang wajib kita iktiraf dan beri sokongan.

TAJA UTUSAN

SEBANYAK 15 buah sekolah di dalam kawasan Parlimen Jerlun akan menerima naskhah percuma Utusan Malaysia selama setahun.

Timbalan Menteri Perdagangan Antarabangsa dan Industri, Datuk Mukhriz Mahathir yang juga Ahli Parlimen Jerlun menaja akhbar tersebut.

Tajaan itu membolehkan 10 buah sekolah rendah dan lima sekolah menengah di kawasan tersebut menerima akhbar tersebut setiap hari Isnin, Selasa dan Rabu.

Kata Mukhriz, tajaan akhbar Utusan Malaysia itu untuk membantu meningkatkan mutu pembelajaran di sekolah-sekolah.

Hahaha habislah murid-murid di Jerlun.. Kesian kena baca Utusan Meloya..hahaha

Bukak muka depan, nampak ucapan-ucapan PM. Selak ke belakang, kena bisik-bisik dengan Awang Selamat. Pergi ruangan tengah, kena takut-takutkan dengan berita ketuanan melayu..hahaha

Paling sakit hati kena main teka teki bila baca berita sebab selalunya Utusan akan tulis 'seorang datuk Y, bekas pemimpin...' Hahaha kesian-kesian..

Baca Utusan rupanya dah cukup nak tingkatkan mutu pembelajaran. Tak payah nak berfikirla camni. Baca Utusan ketawa je dapat. hahaha Memang kualiti pendidikan kita akan berjaya melahirkan Raja Lawak..hahaha

Taja Utusan ni sebab dah tak laku ke? hahaha

Kisah Aneh

WANG DBP LAMBAT KERING- Utusan Meloya

KUALA LUMPUR 20 April - Biasanya kebanyakan ketua jabatan mahu pun organisasi sering 'sakit kepala' memikirkan masalah dana yang tidak pernah mencukupi.

Namun, berbeza pula dengan Ketua Pengarah Dewan Bahasa dan Pustaka (DBP), Datuk Termuzi Abdul Aziz yang mungkin mengurut dahi bagi memikirkan cara untuk menghabiskan dana yang terlampau banyak.

"Daripada dana RM10 juta, sebanyak RM8 juta sepatutnya diagih kepada penerbit buku bumiputera bagi membantu mereka menjalankan kerja-kerja penerbitan, manakala RM2 juta lagi diperuntukkan untuk melatih tenaga kerja penerbit tersebut.

"Malangnya, setakat ini, hanya RM3 juta sahaja dana yang digunakan." katanya.

Ini kisah aneh.. Pelik.. Misteri.. Macam mana boleh tak habis ni? Tak kan tak ada kontaktor kelas F nak sapu? Mana dia bumiputera-bumiputera pergi?

Siapa tau? Kesian mamat ni dah berkerut dahi. Duit banyak sangat..

5% penjawat awam ponteng kerja- Berita Hairan

PORT DICKSON: Kira-kira lima peratus kakitangan awam terbabit dalam gejala ponteng kerja dengan ada kes tidak datang bekerja hingga tiga bulan.

Setiausaha Agung, Kongres Kesatuan Pekerja-Pekerja Dalam Perkhidmatan Awam (Cuepacs), Ahmad Shah Mohd Zin, berkata kebanyakan kakitangan terbabit adalah kumpulan sokongan dua (gred 1-17) yang bekerja di luar pejabat dan tidak perlu menggunakan kad perakam waktu.

"Kami berpendapat lebih baik kementerian dan jabatan kerajaan mengadakan seminar kesedaran khusus kepada kumpulan pekerja yang terbabit dalam gejala itu.

Sila tengok minda KBSM (Kemahiran berfikir secara moron) nak selesaikan sesautu masalah..

Ada masalah je, sikit-sikit nak kempen..sikit-sikit nak seminar..sikit-sikit nak jelajah.. hahaha

Lepas habis seminar, habuk pun tarak. Yang dapat ialah makan free..hahaha

Kalau seminar pun diorang ponteng camne? Nak buat apa pulak? Kenduri? hahaha

Monday, April 20, 2009

PERHATIAN!

Siapa nak bergelak ketawa secara percuma? Hiburan ini lebih lawak dari Nabil, lebih kelakar dari Afdhlin Shauki. Dijamin ketawa sampai terguling-guling. Silap-silap boleh menangis. Basuh Baju berjaya menjumpai sitkom temubual kelakar di abad ini. Cakap banyak pun tak guna kan.

SILA KLIK SINI. Untuk hiburan lanjut dan lebih santai, boleh klik sini dan sini.

Oh ye, pelakon utamanya ialah Khir Toyo. Kenapalah ada lagi manusia bodoh macam dia ni? Kenapalah aku boleh ada Menteri Besar macam ni? Kenapa? Kenapa?

Nami, Marni, Fahmi, Baginda Reformasi, Did, Seladang, Sheikh, Mamai, dan semua pembaca; KENAPA? hahahaha

Apa Itu Rasuah?


Apa itu rasuah?

Ketika saya di sekolah rendah dulu, saya ada bertanyakan kepada cikgu tentang perkataan rasuah ini. Jawapan paling mudah yang mampu beliau berikan adalah; rasuah ialah memberi sesuatu untuk mendapatkan sesuatu yang salah. Contoh yang cikgu saya berikan ialah situasi di mana saya didenda kerana datang lewat. Untuk melepaskan diri, saya memberi cikgu saya gula-gula sebagai ganjaran. Inilah pemahaman rasuah ketika saya berumur lebih kurang 9 tahun.

Selepas 10 tahun, saya perhatikan semua orang suka bercakap tentang rasuah. Rasuah dilihat sebagai perkara yang cukup jijik di khalayak awam seperti dadah. Kadang-kadang saya hairan, mengapa selepas 19 tahun saya hidup di bumi ini masalah rasuah masih tidak selesai-selesai? Lalu saya terfikir sebentar tentang rasuah....

Ada rasuah yang menyebabkan kos sesuatu projek naik. Rasuah ini datang dalam bentuk direct nego (runding terus). Kalau kos asal hendak bina masjid kristal sebanyak RM50 juta, dinaikkan hingga RM300 juta. Ada juga rasuah yang menyebabkan jenayah. Rasuah ini berlaku antara Taiko Samseng dengan Ketua Agensi Keselamatan. Kedua pihak tidak mengacau antara satu sama lain. Hanya duduk di tepi-tepi. Tetapi yang menjadi mangsa di tengah ialah orang ramai. Contoh yang paling jelas ialah sindiket pelacuran, dadah, dan curi kereta.

Senang cerita, rasuah ini cukup pelbagai jenisnya. Malah kalau dikatelogkan mungkin ianya mampu menjadi kitab.

Saya mempunyai dua pandangan tentang rasuah. Pertama rasuah tidak boleh dihapuskan tetapi boleh dikurangkan. Kedua selagi mana persahabatan wujud selagi itulah rasuah tetap muncul. Kalau perhatikan, pandangan kedua saya telah menjelaskan mengapa pandangan pertama saya timbul.

Noktah sebentar. Mengapa saya katakan begini? Untuk kita fahami perkara ini tidak susah. Kita wajib bertanya kembali kepada diri kita, Apa Itu Rasuah?

Rasuah pada hari ini bukanlah seperti memberi gula-gula untuk mengelakkan diri daripada didenda. Rasuah dalam konteks kehidupan sebenar jauh lebih besar daripada itu . Dalam bermacam jenis rasuah, ada satu rasuah yang cukup halus untuk dilihat tetapi cukup ramai yang mengikut. Rasuah ini bersangkut paut dengan persahabatan.

Sebagai contoh katakan kita menjadi Pegawai Besar di sesebuah kementerian. Pada masa yang sama kita mempunyai kawan baik yang bekerja sebagai kontraktor juga. Suatu hari, kita ditugaskan untuk memilih kontraktor bagi suatu projek. Kuasa memilih dan meluluskan tender itu ada pada kita. Tiba-tiba kawan baik kita yang juga kontraktor ini pun turut masuk untuk merebut peluang. Ikut logik persahabatan, pastilah kawan baik kita ini akan cuba mempengaruhi keputusan kita.

Saya ingin bertanya; Apakah tindakan anda jika berada dalam situasi ini? Hendak beri projek itu kepadanya atau tidak? Di sini, mungkin ramai yang akan bercakap 'kalau dia tak layak, tak bagilah.' Betul. Pandangan ini tidak salah. Tetapi bagaimana kalau dia layak dan berkebolehan? Adakah anda akan berikan? Saya yakin 99% orang pasti akan memberikan projek itu kepadanya.

(Tak payah tipulah. Asalkan yang tak layak pun anda akan bagi jugak inikan pula yang memang layak)

Jadi selepas mendapat projek itu, pastilah kawan baik anda itu akan memberikan sesuatu kepada anda sebagai ganjaran. Adalah perkara gila dan seorang kawan yang bangang untuk tidak memberi apa-apa ganjaran selepas mendapat apa yang diinginkan. Dalam hal ini, ganjaran ini dipanggil rasuah.

Noktah sebentar. Sila tanya pada diri, apa itu rasuah? Adakah perkara yang saya sebutkan tadi ialah rasuah? Jika ya, maka tepatlah DUA pandangan saya mengenai rasuah kerana selagi mana wujud persahabatan selagi itulah adanya rasuah. Dalam hal ini, bagaimana untuk kita atasinya? Tidak bersahabat? Ini kerja gila. Atau mungkin, kita tidak menganggapnya sebagai rasuah? Siapa tau....

Nota kaki: Tulisan ini tidak bermakna saya menyokong rasuah. Sebaliknya sebagai mencabar pemikiran kita. Bukan pembebasan utama adalah pembebasan minda?

Kenapa kena jimat?

SULTAN PAHANG SERU RAKYAT BERJIMAT CERMAT- Utusan Meloya

KUANTAN 20 April — Sultan Pahang Sultan Ahmad Shah menyeru rakyat supaya berjimat cermat dan berhemat dalam perbelanjaan harian serta berbelanja mengikut kemampuan ketika harga barangan naik mendadak ekoran kesan kemelesetan ekonomi global masa kini.

“Harga barangan yang mendadak naik dan pendapatan rakyat yang mengecil mendatangkan beban kepada rakyat, justeru beta menyeru semua rakyat supaya berjimat cermat,” titah baginda ketika merasmikan pembukaan Persidangan Pertama Penggal Kedua Dewan Undangan Negeri Pahang ke-12 di Wisma Sri Pahang di sini hari ini. - Bernama

COURT ORDERS PAHANG MB TO PAY RM63M TO LOGGING FIRM- Malaysian Insider

KUANTAN, April 20 — The High Court here today ordered the Pahang Mentri Besar to pay RM63mil to a logging firm for breach of contract.

Justice Abdul Halim Aman said his decision was not a matter of litigation but an enforcement of an earlier order the company had obtained following its successful suit against the state government.

Sunday, April 19, 2009

Jelajah Terengganu perjelas isu 10 ADUN- Berita Hairan

MARANG: Kelab Penyokong Kerajaan Negeri Terengganu akan menjelajah ke seluruh negeri ini untuk memberi penjelasan ketidakhadiran 10 wakil rakyat Barisan Nasional (BN) pada persidangan Dewan Undangan Negeri (DUN), Selasa lalu.

Setiausahanya, Alias Abdullah, berkata penjelasan itu perlu dilakukan bagi mengelakkan kemarahan rakyat.

Hahaha nak naik basikal pulak keliling kampung.. macam-macam.. hahaha

Kali ni tak nak bangkitkan soal membazir pulak? hahaha Jelajah satu negeri mesti guna duit kan. Tak kan guna air liur je.hahaha

Nak jelajah-jelajah ni pastikan ada permit polis. Nanti kena tangkap masuk lokap..hahaha

Apalah susah sangat nak jelaskan kat rakyat. Ingat rakyat bodoh ke? Mana ada rakyat marah 10 ADUN tak pergi dewan. Ala, macam ponteng sekolah je. No big deal la bro. hahaha

10 ADUN ni tak datang sebab kena ugut bunuh. Tup tup menyorok kat bilik hotel ramai-ramai. hahaha Yang patut dijelaskan kepada rakyat ialah:

"APA YANG MEREKA BUAT BERAMAI-RAMAI DALAM SATU BILIK HOTEL ITU?"

Henti jaja sentimen perkauman- Utusan Meloya

BUKIT MERTAJAM 18 April – Ahli Dewan Undangan Negeri (ADUN) Seberang Jaya, Datuk Arif Shah Omar Shah mahu pembangkang berhenti menjaja sentimen perkauman sebagai bahan kempen terutama pada pilihan raya kecil Dewan Undangan Negeri (DUN) Penanti nanti.

Arif Shah berkata, ‘permainan’ seperti itu akan hanya membangkitkan perasaan benci-membenci antara satu kaum dengan satu kaum yang lain.

Gila berani mamat ni perli pembangkang. hahaha Tau tak siapa jadi pembangkang di Pulau Pinang? UMNO ke MIC? hahaha

Cayalah! Akhirnya mengaku juga UMNO mainkan sentimen perkauman. hahaha Terima kasih Utusan kerana hari ini menyiarkan berita yang betul. Ini barulah berita. hahaha

Utusan mainkan sentimen perkauman tak? hahaha

Satu idea bodoh

GUBAL AKTA LARANG ADUN LETAK JAWATAN- Utusan Meloya

KUALA LUMPUR 18 April - Kerajaan disaran menggubal undang-undang bagi memastikan anggota Parlimen dan Ahli Dewan Undangan Negeri (ADUN) tidak meletakkan jawatan.

Ketua Pergerakan Puteri UMNO, Datuk Rosnah Abdul Rashid Shirlin berkata, langkah itu wajar bagi mengelakkan berlakunya kekerapan pilihan raya kecil yang banyak membazirkan masa, wang serta tidak menghormati sistem demokrasi.

Satu lagi idea mengarut. hahaha Baru sekarang nak cakap pasal pembaziran duit? hahaha

Sebenarnya tak mahal pun kos untuk SPR jalankan PRK. Yang jadi mahal bila beribu-ribu polis diletakkan. hahaha Kenapa sampai perlu letak 6000 anggota polis masa PRK Kuala Terengganu dulu? Malaysia zon perang kah? hahaha

Tak hormati sistem demokrasi? hahaha Faham tak demokrasi itu apa? Jangan sedap je cakap. Demokrasi ialah hak untuk memilih. kalau ada undang-undang ni lagilah tak wujud demokrasi. Sebab dah tiada hak untuk memilih. hahaha

Susahlah kalau ada undang-undang ni nanti. Macam mana kalau ada ADUN atau Ahli Parlimen yang didapati bersalah dalam kes rasuah atau jenayah? Masih nak kekalkan ADUN tu?

Macam mana kalau ada ADUN mati? Undang-undang ni boleh menghalangnya dari letak jawatan? hahahaha

Wajarkah BN bertanding?- Utusan Meloya

KUALA LUMPUR 18 April - Wajarkah Barisan Nasional (BN) bertanding pada pilihan raya kecil Dewan Undangan (DUN) Penanti?

Persoalan ini mendapat reaksi yang berbeza daripada pelbagai pihak.

Hahahaha Wajar ke tidak?

Para pembaca sila jawab..hahaha

Saturday, April 18, 2009

Satu skrip drama tentang pilihan raya kecil


COSTLY BY-ELECTIONS- The Star

The five by-elections which have been held in the country following the 2008 general election have cost Malaysian taxpayers RM33.4mil.

NO, SAY THE PM- NST

"The principle of by-elections, according to the Constitution, is about a member of parliament or state assemblyman who is incapacitated because of death, bankruptcy or of some inability to perform.

PKR BAGAI MERESTUI KESALAHAN MORAL ELIZABETH APABILA KEKAL SEBAGAI ADUN- Utusan
____________________________________________________________

" Aku dengar nak ada pilihan raya kecil lagi. Membazir betul! " Najib Ibrahim.

" Kenapa tiba-tiba baru sekarang timbulkan soal membazir pulak? Habis tu pergi Disneyland, beli kapal selam, dan beli kapal perang itu tak membazir?" Anwar Razak.

" Itu hal lain. Sekarang ni kan kita patut fokus terhadap masalah ekonomi dari sibuk berpolitik." Najib Ibrahim.

" Nak buat macam mana, kita kan ahli politik. Kerjanya berpolitik je lah. Lagipun politik ni kan kehidupan." Anwar Razak.

" Berpolitik sampai ekonomi lingkup? Itu matlamat kau dengan adakan PRK tiap-tiap bulan?" Najib Ibrahim.

" Siapa kata ekonomi lingkup masa PRK? Masa PRK lah ekonomi sesuatu kawasan tu nak naik. Duit berjuta-juta akan dipamkan. Restoran penuh, hotel penuh. Projek sana projek sini, dapat itu dapat ini. Senang cakap 'duit rakyat untuk rakyat untuk memilih wakil rakyat." Anwar Razak.

" Pilih wakil parti..... bukan wakil rakyat. Tapi yang kau sengaja suruh ADUN kau letak jawatan tu kenapa? Alasannya nak sambung belajar buat master. Kalau dah tahu nak belajar, kenapa bertanding?" Najib Ibrahim.

" Guna akal la beb. Sebenarnya dia letak jawatan sebab rasuah kuari kat Penang. Aku nak bersihkan parti aku dari ADUN-ADUN yang korup. Aku tak nak parti aku jadi macam parti kau." Anwar Razak.

" Masalahnya kau jugak yang pilih diorang untuk bertanding dulu masa PRU. Nampak sangat calon-calon kau jenis bidan terjun dan tak ada kelayakan. Sekarang bila dah jadi camni, membazirkan duit rakyat je. Elok-elok duit tu boleh buat projek pembangunan, terpaksa dihabiskan kat PRK yang sengaja diadakan. Kau ni tak fikirkan rakyat ke?" Najib Ibrahim.

" Inilah harga yang perlu dibayar untuk nilai sebuah demokrasi. PRK ialah satu cabang demokrasi. Kau pun kata asas PRK ialah ketidak keupayaan seseorang calon untuk berkhidmat. Ha, ADUN aku ni memang tak ada upaya dah nak khidmat kepada rakyat. Itu yang aku suruh dia letak jawatan." Anwar Razak.

" Lain kali pilih calon yang betul-betul layak dan berkaliber." Najib Ibrahim.

" Elizabeth Wong ADUN berkaliber. Tapi bila aku kekalkan dia sebagai ADUN, kau pulak kata aku tak pentingkan isu moral. Bila aku suruh Fairus letak jawatan sebab isu moral, kau kata aku nak membazir duit rakyat pulak. Mana satu ni?" Anwar Razak.

" Errr.. aku balik dulu. Letih aku nak berdebat dengan kau. Lagipun Wan Rosmah ajak baca Utusan sama-sama." Najib Ibrahim.

Hari ini Basuh Baju ingin mengajak para pembaca memberi pendapat tentang pilihan raya kecil. Adakah anda semua bersetuju pilihan raya kecil dijalankan? Atau tidak?

Berita RTM kembali jam 8- Berita Hairan

KUALA LUMPUR: Radio Televisyen Malaysia (RTM) akan melakukan perubahan waktu bagi slot beritanya termasuk bagi berita utama Nasional@1 (Bahasa Melayu) yang akan kembali bersiaran pada jam 8 malam mulai Isnin ini selepas dipinda ke jam 9 malam sebelum ini.

Flip Flop? hahaha

Mula-mula jam 8... tup tup tukar jam 9 sebab nak tunggu orang kampung balik surau dulu.. sekarang jam 8 balik..hahaha

Faham tak apa maknanya? hahaha

Maknanya orang ramai dah tak tengok RTM la..hahaha Buatlah jam berapa pun. Berita RTM tetap orang tak nak tengok. hahaha

Woit! Yang patut ditukar bukan waktu siaran. Yang patut ditukar bukan pembaca berita. Yang patut ditukar bukan logo RTM. hahaha Apa yang patut ditukar?

Yang kena tukar ialah kandungan berita la! hahaha Orang dah menyampah tengok berita RTM sebab terlalu kelakar. Kalau berita kerajaan, semuanya baik. Kalau berita pembangkang, semuanya buruk. hahaha Tak boleh ke kritikal dekat kerajaan dan bagi peluang untuk pembangkang?

Macam mana internet dan blog tak menjadi sumber orang ramai sekarang.. aiyyah, ini pun mau ajar ka?

Lepas kotak, topi keledar pulak.

JPJ KAJI TINDAKAN PENGGUNAAN TOPI KELEDAR TANPA SIRIM- Berita Hairan

KUALA LUMPUR: Jabatan Pengangkutan Jalan (JPJ) akan mengkaji bentuk tindakan yang boleh diambil terhadap pengguna motosikal yang gagal mematuhi peraturan memakai topi keledar berlabel Sirim, kata Pengarah Penguatkuasaan JPJ, Salim Parlan.

" Pengguna motosikal sepatutnya mempunyai kesedaran terhadap undang-undang yang mewajibkan memakai topi keledar sirim. Tapi kita tak akan saman kerana undang-undang ini masih baru," katanya.

Ini satu lagi cara nak buat duit melalui undang-undang. hahaha

Hari tu pasal kotak ikan. Sekarang pasal topi keledar pulak.hahaha Tak habis-habis nak menyusahkan orang ramai.

Bayangkan, ada beratus ribu orang pakai topi keledar. Tiba-tiba kena beli topi keledar cop sirim. Tak pakai topi ni, kena saman. Dapat bayangkan tak berapa banyak untung kalau kita jadi syarikat pengeluar topi keledar cop sirim? hahaha

Macam-macam. Lepas ni seluar dalam pun nak cop sirim. Nasib baik pakai boxer. hahaha

Nak selesai masalah tol?

NAJIB ARAH EPU CARI PENYELESAIAN TOL- Berita Hairan

KLANG: Kerajaan telah mengarahkan Unit Perancang Ekonomi (EPU) supaya mencari satu penyelesaian yang komprehensif untuk menangani isu kenaikan tol yang perlu dilakukan setiap tiga tahun sekali, kata Perdana Menteri, Datuk Seri Najib Razak, hari ini.

Najib nak selesaikan masalah tol? Wow! Bagus-bagus.

Lebuh raya kat Malaysia ni memang kurang ajar. Nak bina jalan, mintak pinjaman dari kerajaan. Kerajaan bagi duit. Ingat, duit tu duit rakyat. Dah siap, kutip duit dari orang ramai melalui tol. Nak pastikan rompakan ini berterusan, ada perjanjian konsensi antara kerajaan dan tokey tol. Kalau kerajaan langgar perjanjian ni, kena bayar ganti rugi.

Ini tak kurang ajar ke? Kalau tau awal-awal, kenapa kerajaan tak bina lebuh raya sendiri je?

Nak selesaikan masalah tol? Senang je. Kosnya hanya RM4 billion untuk beli balik semua syarikat tol. Ada berani?

Friday, April 17, 2009

Satu Diskusi

PENGGUNA INTERNET KENA PATUH PERATURAN- Berita Hairan

KUALA LUMPUR: Garis panduan dan undang-undang dibuat kerajaan berkaitan penyebaran maklumat di internet dan blog bukan mahu mencari kesalahan penulis blog dan pengguna internet tetapi memastikan internet tidak disalahgunakan.

Menteri Penerangan, Komunikasi, Kesenian dan Kebudayaan, Datuk Seri Dr Rais Yatim, berkata “Kita bukan bermaksud ingin mencari kesalahan penulis blog atau pengguna internet tetapi mahu orang ramai tidak sewenang-wenangnya dieksploitasi kerana matlamat utama kerajaan memastikan konsep Satu Malaysia berjaya.

Satu diskusi sihat: Adakah masyarakat yang maju perlu mempunyai banyak peraturan?

Basuh Baju beranggapan masyarakat yang maju adalah masyarakat yang kurang peraturan. Membuat pelbagai peraturan hanya menyusahkan orang ramai. Sebaliknya mendidik ornag ramai adalah penting tetapi mendidik tidak semestinya datang dalam bentuk undang-undnag dan peraturan.

Basuh Baju mengajak para pembaca memberi pandangan, komen dan pendapat. Selamat berdiskusi!

Agak-agaklah kalau nak tipu pun

BUKAN PUNCA BERPUAK- Utusan Meloya

KUALA TERENGGANU 16 April - Badan Perhubungan UMNO Terengganu menafikan kejadian luar biasa melibatkan ketidakhadiran 10 Ahli Dewan Undangan Negeri (ADUN) Barisan Nasional (BN) ke persidangan DUN kelmarin berpunca daripada sikap berpuak-puak dalam parti.

''Semua barisan kepimpinan UMNO dan BN Terengganu kini berdiri dan bersatu di bawah kepimpinan Menteri Besar, Datuk Ahmad Said," katanya pada sidang akhbar di sini hari ini.

10 ADUN MAHU MB DIGANTIKAN- Berita Hairan

PUTRAJAYA: Ahli Dewan Undangan Negeri (Adun) Ajil, Datuk Rosol Wahid berkata, beliau dan sembilan Adun Barisan Nasional (BN) negeri itu mahu Menteri Besar Terengganu, Datuk Ahmad Said digantikan atas alasan ‘pelbagai masalah dan kelemahan’ kepemimpinannya.

"Kami mahu beliau (Ahmad) digantikan. Terpulang kepada pemimpin tertinggi untuk memutuskan tetapi kami sudah menunjukkan niat kami dengan jelas," katanya ketika dihubungi semalam.

Hahaha mana satu betul ni? Ini bukan pembangkang cakap atau buat cerita. Tapi Utusan dan Berita sendiri..hahaha

Nak tendang Ahmad Said? hahaha ganti dengan siapa? Idris Jusoh? hahaha Lepas ni buat masjid dawai pulak yang tak boleh guna untuk solat jumaat..hahaha Lepas tu bina monumen-monumen dari plastik dan surat khabar untuk mengembalikan kegemilangan tamadun Islam..hahaha

Atau nak buat monsoon cup edisi kapal selam pulak? hahaha

Kesian penyu...Nak makan keropok lekor pun tak senang. Asyik bergelora je..hahaha

Thursday, April 16, 2009

Letak jawatan lagi!

PULAU PINANG 16 April - Mohammad Fairus Khairuddin hari ini mengumumkan perletakkan jawatannya sebagai Ahli Dewan Undangan Negeri Penanti berkuatkuasa hari ini bagi menumpukan lebih perhatian kepada usahanya untuk melanjutkan pelajaran ke peringkat pasca siswazah serta untuk memberinya lebih masa bersama keluarga.

Kali ni wajib kesian. Bukan kat mamat ni. Tapi kesian kepada rakyat.

Tak habis-habis nak berpilihan raya ke? Berapa kali mahu buat? Sebulan sekali?

Cukuplah tu. Kalau asyik berpilihan raya sampai bila hendak urus tadbir ekonomi? Kilang banyak ditutup. Pekerja mula dibuang. Rakyat tak cukup duit nak beli beras.

Masih tak sedar-sedar lagi keadaan ekonomi di Malaysia? Sila baca berita ini:

EKONOMI MALAYSIA DIJANGKA MENGUNCUP LAGI 2.2%-2009

KUALA LUMPUR, April 15 (Bernama) -- The Malaysian Institute of Economic Research (MIER) has predicted the country's gross domestic product (GDP)forecast this year could be to -2.2 percent.

The private think-tank said it was almost certain that Malaysia's growth would slide into a technical recession in the first half of 2009.

"The crisis has not hit the bottom and if exports shrink adversely, the downturn could be more harmful," MIER's executive director, Professor Datuk Dr Mohamed Ariff Abdul Kareem.

MASIH NAK BERPILIHAN RAYA LAGI? INGAT DUA PESANAN:

- THEY PLAY, WE PAY-
- WHOEVER WINS, WE LOST-

Enggan beri markah kasihan- Letak jawatan

KUALA LUMPUR - Gara-gara hanya meluluskan empat daripada 157 pelajar jurusan undang-undang, seorang pensyarah Universiti Sains Islam Malaysia (USIM) mendakwa 'dipaksa' meletakkan jawatan demi menjaga reputasi universiti.

Nor (bukan nama sebenar) memberitahu,

"Bagaimana hendak memberi markah jika itu merupakan markah sebenar yang mereka peroleh. Malah saya sudah memberi markah yang boleh diberikan meskipun mereka (pelajar) tidak layak mendapatnya,''

Kesian.. markah kasihan? Hahaha selalunya markah kasihan ni ialah markah kedatangan. Paling tak pun markah 'penglibatan dalam kelas'. hahaha

Kadang-kadang tu markah kasihan boleh jugak dapat kalau kipas dan bodek pensyarah. hahaha Nak lagi best, ajak pensyarah mengumpat kawan sendiri. Konfem dapat markah kasihan..hahaha

Kesian... Kalau tak bagi markah kasihan, pelajar marah... Kalau bagi markah kasihan, kualiti pulak tarak..hahaha

Satu pertanyaan: Kenapa perlu diwujudkan markah kasihan? Tak boleh ke hanya ada markah peperiksaan dan markah projek?

Jangn keluarkan kenyataan menghasut- mStar

KUALA LUMPUR: Polis tidak akan berkompromi dengan mana-mana pihak yang cuba melampaui batas perundangan dengan cuba menimbulkan kekacauan atau mengeluarkan kenyataan yang boleh mengganggu ketenteraman awam.

Ketua Polis Negara Tan Sri Musa Hassan mengulas kenyataan Setiausaha Agung PAS Pusat, Datuk Kamaruddin baru-baru ini yang didakwa menghasut orang ramai.


Bagus-bagus. Tangkap sesiapa yang cuba menghasut. Basuh Baju dah jumpa satu pihak yang menghasut. Terang lagi bersuluh. Nak bukti pun boleh. Tak percaya, sila baca berita di bawah.

BANGKITLAH MELAYU- Utusan Meloya

KUALA LUMPUR 14 April – Orang Melayu perlu bangkit dan bersatu dalam berhadapan dengan tuntutan kaum lain yang kini dilihat semakin keterlaluan.

Mereka juga perlu sedar dan insaf dengan situasi politik semasa yang menyaksikan pelbagai tuntutan hingga boleh menjejaskan kekuatan politik orang Melayu.

Sehubungan itu, orang Melayu diminta tidak tunduk kepada tuntutan keterlaluan tersebut sebalik bangkit bersatu bagi mempertahankan hak dan kepentingan mereka.

Ahli Parlimen Pasir Mas, Datuk Ibrahim Ali berkata, pemimpin bukan Melayu dalam hal ini perlu sedar yang sesebuah kerajaan itu boleh sahaja untuk tidak ‘melayan’ tuntutan mereka.

Katanya, jumlah kerusi terbanyak di Parlimen adalah milik Melayu dan ia cukup untuk membentuk sebuah kerajaan berasaskan wakil rakyat Melayu semata-mata di negara ini.

Katanya, justeru, dari segi politiknya kerajaan itu sepatutnya memenuhi apa sahaja yang menjadi kehendak Melayu kerana mereka adalah majoriti dan bukan asyik bertolak ansur dengan bukan Melayu.

MASIH TAK CUKUP MENGHASUT LAGI????

Jangan politikkan konsep Satu Malaysia- Utusan Meloya

KUALA LUMPUR 15 April – Konsep Satu Malaysia yang diutarakan Perdana Menteri, Datuk Seri Najib Tun Razak tidak boleh diketengahkan sebagai retorik politik bagi mendapatkan sokongan politik semata-mata.

Pengerusi Majlis Amal Islamiah Malaysia (MAIM), Datuk Mohd. Nakhaie Ahmad berkata, konsep itu melibatkan persoalan besar dan persoalan teras dalam pembentukan negara.

Hahaha kenapa tak boleh dipolitikkan? Kalau politikkan nanti jadi apa?hahaha

Mestilah nak dipolitikkan. Najib tu ahli politik. Bukan tukang gunting rambut. Bukan diver kapal selam. hahaha

Tujuan Satu Malaysia ini pun memang untuk mendapatkan sokongan politik. hahaha Kalau bukan nak dapatkan sokongan, nak buat apa dengan konsep ini? hahaha

Akhbar, bodek dan beratnya...


Jika saya diberi peluang menjadi editor akhbar di Malaysia, ada satu perkara yang akan saya lakukan. Perkara itu ialah JANGAN BODEK.

Mengapa saya katakan begini? Kalau kita perhatikan di Malaysia, akhbarnya bukan masyuk lagi mendakwa mereka 'menyebar fikiran manusia'. Malah ada yang bermimpi sebagai 'the people's paper'. Tetapi cuba kita baca muka pertama di akhbar Utusan, Berita Hairan, The Star dan NST- semuanya akan menyiarkan ucapan PM seperti '4 langkah menjadi negara perkasa', 'PM garis 5 panduan mengembalikan kegemilangan umat Islam', dan sebagainya.

Selepas PM, giliran berita ucapan TPM, menteri-menteri dan seterusnya. Kadang-kadang saya hairan, ke mana pergi garis-garis panduan yang telah berdegar-degar diucapkan itu? Mengapa Umat Islam masih tidak gemilang? Mengapa negara tidak perkasa? Sedangkan berita-berita itu telah saya baca bertahun-tahun yang lalu.

Rupa-rupanya berita itu diletakkan kerana si empunya akhbar ini ingin dilihat sebagai mengampu PM dan mereka yang berkuasa. Cuba kalau yang berkata itu ialah sarjan polis atau guru tadika, sampai Altantuya hidup pun tak akan disiarkan di muka depan. Pertama kerana berita itu berita bodoh. Kedua kerana mereka tidak berkuasa.

Tidak cukup dengan perkara bodek ini, ada juga bodek yang datang dalam bentuk iklan. Selalunya yang melakukan bodek ini ialah politikus-politikus dan juga syarikat-syarikat kroni. Contoh terbaik yang dapat dilihat ialah ketika Najib menjadi PM baru-baru ini. Berpuluh-puluh iklan mengucapkan tahniah di akhbar. Bila diteliti di bawahnya, akan tertera nama syarikat dan juga nama ahli politikus yang berselindung di bawah nama kerajaan negeri.

Saya hairan, mengapa tidak diucapkan sahaja tahniah melalui telefon atau email? Adakah kerana mereka mempunyai terlalu banyak duit sehingga tak tahu nak buat apa? Dan salah satu cara untuk membuang duit ialah dengan membeli slot-slot iklan di akhbar yang mencecah berpuluh ribu ringgit? Kalau syarikat-syarikat yang lakukannya bolehlah diterima lagi kerana itu hak mereka. Tetapi yang paling tak boleh diterima ialah kerajaan negeri dan juga agensi-agensi kerajaan.

Mengapa perlu bazirkan wang berpuluh ribu semata-mata ingin mengucapkan tahniah dan terima kasih? Rakyat dah cukup makankah? Atau semua sudah ada rumah sendiri? Harga untuk ucapan penghargaan tidak pernah semahal itu malah percuma sahaja. Rupa-rupanya barulah saya faham mereka mengucapkan terima kasih di akhbar bukan kerana ikhlas tetapi mengharapkan sesuatu.

Kalau syarikat-syarikat, mereka dahagakan kontrak-kontrak kerajaan. Dengan iklan bodek ini, mereka menjual nama syarikat kepada pemimpin. Rupanya ini taktik perniagaan yang baru, mudah dan untung. Bagi saya, ia wajib dimodulkan di sekolah perniagaan Harvard.

Kalau kerajaan negeri dan agensi kerajaan pula, mereka inginkan hubungan politik. Kononnya mereka ini rapat dan baik dengan pemimpin. Kini barulah saya faham hanya dengan iklan, kita sudah boleh berbaik-baik dengan pemimpin.

Semalam saya tidak jadi membeli akhbar. Saya perhatikan di dalamnya penuh dengan gambar Rosmah di ruangan iklan. Jangan salah sangka, saya tidak beli bukan kerana gambar itu ada tetapi kerana akhbar itu sudah menjadi TERLALU BERAT untuk saya mengangkatnya. Lain kali taruklah gambar Maya Karin. Baru ringan. (BB)

Wednesday, April 15, 2009

Kajian semula ISA tak jejas hak asasi- Utusan Meloya

PUTRAJAYA 14 April - Menteri Dalam Negeri, Datuk Seri Hishammuddin Tun Hussein memberi jaminan, kajian semula ke atas Akta Keselamatan Dalam Negeri (ISA) dan undang-undang lain di bawah kementerian itu tidak akan menjejaskan hak asasi individu dan rakyat negara ini.

Jangan tipulah. Sejak bila ISA mengikut hak asasi manusia? hahaha

Jangan tipulah. Semalam dah tipu dengan Habeas Corpus. Hari ini nak kelentong dengan hak asasi pulak.hahaha

Jangan tipulah. ISA ni ikut hak asasi apa? tau tak hak asasi manusia apa? hahaha Ada banyak. Salah satunya hak untuk dibicarakan. ISA ada tak hak ni? hahaha

Jangan tipulah. Ini namanya reverse psychology. Nak bagi orang semua ingat ISA yang dikaji akan lebih teruk. Bila orang ramai fikir camtu, akan timbul berita, ISA patut dikekalkan seperti sedia kala. hahahaha

Kalau tak nak bangkit dosa tak?

BANGKITLAH MELAYU- Utusan Meloya

KUALA LUMPUR 14 April – Orang Melayu perlu bangkit dan bersatu dalam berhadapan dengan tuntutan kaum lain yang kini dilihat semakin keterlaluan.

Ahli Parlimen Pasir Mas, Datuk Ibrahim Ali berkata, jumlah kerusi terbanyak di Parlimen adalah milik Melayu dan ia cukup untuk membentuk sebuah kerajaan berasaskan wakil rakyat Melayu semata-mata di negara ini.

Jadi UMNO dan Pas kena duduk, tak kan dalam berbeza tak ada persamaan. Atas persamaan ini kita duduklah semeja dulu,” jelasnya.

Apa dia tuntutan kaum lain tu? Dari dulu dengar tuntutan kaum lain. Cuba cerita sikit apa yang mereka tuntut. Macam mana kalau mereka tuntut nakkan kerajaan yang bebas rasuah? hahaha

Mamat ni biar betul. Belajar matematik tak? Memanglah kerusi melayu paling banyak. Ada 123 kerusi tapi UMNO ada 78 kerusi sahaja. Mana boleh tubuh kerajaan. hahaha Silap-silap UMNO yang jadi pembangkang. Yelah, MCA, MIC, GERAKAN semua masuk Pakatan. hahaha

Kenapa kerjasama melayu hanya dalam UMNO sahaja? UMNO memanglah melayu tapi melayu BUKAN UMNO. Macam mana kalau lagi ramai melayu yang bersatu bawah DAP? Itu dikira bersatu ke tidak? hahaha

Satu persoalan: Kenapa bila kata perpaduan melayu, hanya UMNO dan PAS sahaja? Dalam PKR tak ada melayu ke? hahaha Sila fikir sendiri.

Dahlah tak mengaku salah, marah orang pulak tu

KUALA LUMPUR 14 April - Stesen radio kerajaan dan swasta diberi amaran supaya tidak memutarbelitkan kenyataan mana-mana pemimpin sehingga boleh menjejaskan keharmonian kaum di negara ini.

Menteri Penerangan, Komunikasi, Kesenian dan Kebudayaan, Datuk Seri Dr. Rais Yatim diminta mengulas kontoversi berkaitan intipati wawancara Mingguan Malaysia bersama Timbalan Perdana Menteri, Tan Sri Muhyiddin Yassin.

Dahlah salah, tak nak mengaku pulak tu. hahaha

Dah tak nak mengaku, tak nak pulak minta maaf. hahaha

Bila tak nak minta maaf, marah-marah suruh orang pergi sekolah belajar bahasa melayu. hahaha

Tak cukup kena pergi sekolah, bagi amaran pulak kat media. hahaha

Satu soalan: media mana yang laporkan kandungan wawancara tu? Utusan atau harakah? hahaha

Satu pertanyaan: Kenapa tak marah Utusan kalau tak salah cakap? Takut ke sebab Utusan ni penyebar fikrah rakyat? hahaha

Tuesday, April 14, 2009

Rileklah. Bukan krisis besar pun- Najib

PUTRAJAYA: "Ia bukannya satu krisis yang besar," kata Perdana Menteri ketika diminta mengulas tindakan 10 Ahli Dewan Undangan Negeri daripada Barisan Nasional yang tidak menghadiri persidangan hari ini kerana bimbang keselamatan mereka setelah tiga daripada mereka menerima SMS berbentuk ugutan.

SMS itu dipercayai ada kaitan dengan ura-ura usul undi tidak percaya terhadap Menteri Besar Datuk Ahmad Said akan dibentangkan pada persidangan dewan itu.

Betul! Sokong! Bukan krisis besar mana pun. ADUN tak datang dewan je. Ala, macam budak tak datang sekolah sebab takut kena rotan dengan Ketua Pengawas.hahaha

Bukan krisis pun. ADUN lepak kat hotel je. hahaha

Bukan krisis pun. Dapat SMS pun krisis ke? hahaha

Bukan krisis pun. Ekonomi tengah baik sekarang. Terengganu pulak negeri paling maju di Malaysia. Rileklah. hahaha

Bukan krisis pun. Nak tukar MB je. hahaha

Putar belit? Jangan nak belitlah.

JANGAN PUTAR BELIT KENYATAAN SAYA- Utusan Meloya

PUTRAJAYA 14 April — Timbalan Perdana Menteri Tan Sri Muhyiddin Yassin meminta media tidak memutarbelitkan kenyataannya mengenai masyarakat Cina yang tidak menghargai jasa Barisan Nasional dalam pilihan raya kecil bagi kerusi Parlimen Bukit Gantang di Perak baru-baru ini.

“Janganlah sengaja nak membangkitkan isu untuk orang marah saya, (kononnya) sebagai TPM, (saya) tidak menghargai sumbangan masyarakat Cina. Pernah ke kita kata begitu?” katanya.

“Saya rasa akhbar bahasa Cina tersalah lapor, sehingga saya dipandang serong oleh masyarakat Cina. Itu adalah sesuatu yang serius. Kalau mereka tak faham bahasa melayu, kita boleh hantar mereka ke sekolah.” katanya. - Bernama

Malasah nak cakap banyak. Sila baca berita ini yang dikutip dari Mingguan Meloya. Sila tanya pada diri sendiri, siapa yang tak faham bahasa melayu. Media Cina atau Muhyiddin? Siapa yang kena pergi sekolah, Media Cina atau Muhyiddin? Selamat bertanya.

KUASA PENENTU MELAYU AKAN BERPECAH- Utusan Meloya 12 April 2009

Tetapi bukankah setiap kali pilihan raya kecil, permintaan kaum bukan Melayu dipenuhi malah di Bukit Gantang walaupun peruntukan RM1juta diberikan ,tetapi kaum Cina tidak juga menyokong BN?

MUHYIDDIN: Ya, kadang-kadang kita berasa terpedaya juga kerana zahirnya nampak macam 'ok', sambutan dengan tepukan gemuruh tetapi mungkin sudah ada tertanam dalam hati iaitu sesuatu tidak mudah hendak berubah.

Ini yang mungkin menyebabkan sukar BN mendapat sokongan walaupun kita fikir bila mereka hendak sekolah Cina dibantu, kita bantu, sepatutnya mereka membalas budi. Tetapi apa yang berlaku ia mencatatkan penurunan, jelas menunjukkan tidak ada penghargaan terhadap apa yang kita lakukan daripada kaum Cina.

Ini bukan bodoh sombong tapi bebal bangang

PEMBANGKANG TERUS BERKHAYAL- Utusan Meloya

PERKATAAN asal bagi 'bayangan' ialah bayang-bayang. Kalau kita menggunakan istilah 'membayangkan' pula ia berkaitan dengan fikiran. Dua perkataan ini berkaitan dengan Khayalan.

Mungkin inilah sindrom yang dihadapi oleh pakatan pembangkang yang diketuai oleh Datuk Seri Anwar Ibrahim.

Terbaru, Ahli Parlimen Permatang Pauh itu menyatakan bahawa mereka akan mewujudkan Kabinet bayangan, kononnya sebagai saingan kepada Kabinet Rakyat yang ditubuhkan oleh Barisan Nasional (BN).

Dia hanya boleh membayangkan tetapi realitinya tiada.

Oleh itu tidak perlulah mana-mana pihak berasa gundah gulana dengan khayalan terbaru Anwar berhubung Kabinet bayangan berkenaan. Anwar boleh membariskan berapa banyak pun bentuk anggota kabinetnya, tetapi hakikatnya yang memerintah negara sekarang ialah kerajaan Barisan Nasional (BN).

Perkataan BODOH sama ertinya dengan BEBAL. Kalau kita guna BANGANG pun boleh juga. Tidak kisahlah bodoh, bebal atau bangang tetapi kalau dah bodoh, bebal dan bangang menulis, inilah jadinya. hahahaha

Inilah sindrom penulis ini.hahaha

Mamat ni tak faham apa itu kabinet bayangan. hahaha lepas tu tulis pasal kabinet bayangan. hahaha

Memanglah kabinet bayangan tidak ada kuasa sebab itu dipanggil bayangan je.hahaha Memanglah kabinet bayangan untuk menyaingi kabinet betul. Supaya rakyat dapat tengok siapa lagi bijak. hahaha

Memanglah BN yang berkuasa sekarang. Sebab tu Anwar nak tubuh Kabinet bayangan je. Kalau Pakatan yang memerintah, mesti Anwar dah buat kabinet betul. hahaha

Apa punya mangkok Utusan ni. Agaknya dalam hidup ini pernah dengar kabinet dan kabinet dapur je kot. hahaha

Eh? Sejak bila ada kabinet rakyat? Ini kabinet baru ke? Mana beli? Ikea? Tesco? hahaha

Lain kali banyakkan membaca. Kalau tidak tahu, buat cara tak tahu. Jangan jadi bodoh, bebal dan bangang. hahahaha

Untuk mengetahui apa itu kabinet bayangan sila klik sini

Monday, April 13, 2009

Rosmah telah dihina! - Utusan Meloya

TURUN BERAT PETUNJUK PRESTASI

PUTRAJAYA 12 April - Kesan pelaksanaan program penggalakan penurunan berat badan di kalangan rakyat akan dijadikan salah satu Petunjuk Prestasi Utama (KPI) Kementerian Kesihatan.

Sebanyak 60 peratus penduduk negara ini mengalami masalah obesiti, oleh itu sejauh mana program itu berjaya mengurangkan peratusan tersebut berkait rapat dengan prestasi kementerian berkenaan.

Menterinya, Datuk Seri Liow Tiong Lai berkata, ia juga sejajar dengan seruan visi Perdana Menteri, Datuk Seri Najib Tun Razak iaitu Rakyat Didahulukan, Pencapaian Diutamakan.

Hahaha baik punya suami. PM kita sayang bini. Mintak tolong kawan kabinet nasihat Rosmah..hahaha

Ini rupanya KPI yang Najib cakap hari tu..oooooo....

Kaji penggunaan kotak- Berita Hairan

KUALA LUMPUR: Kebanyakan pemborong ikan di Utara dan Pantai Timur Semenanjung meminta Lembaga Kemajuan Ikan (LKIM) meneliti semula penggunaan kotak ikan berinsulasi (KIB).

KIB dikatakan tidak tahan lama serta mudah pecah berbanding kotak fiber yang dibeli dari Thailand kerana ia lebih murah dan tahan lama.

Beliau berkata, harga bagi satu kotak fiber keluaran Thailand adalah RM150 berbanding RM225 yang dijual oleh LKIM.

LKIM telah mewajibkan penggunaan KIB kepada nelayan-nelayan pada beberapa bulan yang lepas bagi meningkatkan produktiviti perikanan dan juga menjamin kesegaran.

Hahahaha sejak bila tukar kotak dapat banyak ikan? hahaha

Mesti kotak baru ni cantik dan kotak lama buruk. Tukar kotak sebab nak naikkan imej negara di persada dunia. Lepas tu keluar berita cakap nelayan di Malaysia berkelas dunia.hahaha

Kenapa kotak baru yang mudah rosak lagi mahal dari kotak lama yang bagus? hahaha Kenapa penggunaan kotak ni diwajibkan? hahaha

Cuba teka apa maknanya..hahaha Maknanya ada orang buat duit atas kotak.hahaha Celaka ini orang. Menyusahkan nelayan-nelayan. Ingat nelayan ni gaji tinggi ke?

Kalau nak tingkatkan hasil bukan tukar kotak mahal lah! hahaha Tau tak bila tukar kotak mahal nanti harga ikan naik sebab kos operasi naik?

Ini penyelesaian atau tak selesai-selesai?

Pengundi makan dakyah PAS, DAP- Berita Hairan

KUALA LUMPUR: Menteri Besar Perak, Datuk Zambry Abdul Kadir, berkata kemenangan Datuk Seri Mohammad Nizar Jamaluddin kerana mendapat sokongan pengundi Cina yang terpedaya dan terpengaruh dengan dakyah Pas dan DAP.

“Sokongan besar yang diperoleh di kawasan pengundi Cina membuktikan Pas dijadikan boneka oleh DAP. " katanya dalam temu bual dengan Berita Harian, di sini semalam.

Hahahaha ini ke badan bebas yang nak kaji kekalahan tu?hahaha Satu pandangan yang maaaassssyyyyuuuukkkk...hahaha

Dari dulu asyik cakap 'termakan dakyah Pembangkang.' hahaha Nak tunjukkan pembangkang ni jahat. BN tu tak ada dakyah ke?hahaha Dalam politik memanglah berdakyah. Ada yang guna dakyah agama, ada yang guna perkauman. hahaha

Macam mana kaum cina dan india tak tolak BN. Depan melayu pergi cakap melayu perlu bersatu takut nanti Cina nak ambik alih. Siapa sokong cina, dia pengkhianat dan boneka. hahaha

Tup tup depan Cina pulak kata semua kaum diberi layanan yang adil. Nak takutkan lagi, pergi mainkan isu hudud. hahaha Ini taktik lama lah- Pecah dan Perintah. hahaha Tak kan tu pun tak faham lagi?

Ini penyelesaian atau tak selesai-selesai?

Sunday, April 12, 2009

Inilah orang cakap- Bodoh Sombong


PAKATAN RAKYAT AKAN TUBUHKAN KABINET BAYANGAN- mStar

Petaling Jaya: Dato' Seri Anwar Ibrahim mengumumkan bahawa komponen Pakatan Rakyat iaitu PKR, DAP dan PAS telah bersetuju untuk membentuk Kabinet bayangan.

Kata Anwar, anggota Kabinet bayangan itu akan terdiri daripada wakil ketiga-tiga parti berkenaan.

USAHA UNTUK GULINGKAN KERAJAAN- mStar

Alor Setar: Tindakan Dato' Seri Anwar Ibrahim untuk menubuhkan kabinet bayangan dilihat sebagai usaha untuk menggulingkan kerajaan, kata Timbalan Perdana Menteri Tan Sri Muhyiddon Yassin.

" Kami tidak takut kerana kami di sini untuk berkhidmat kepada rakyat."

Sebelum kita sama-sama ketawa, izinkan saya untuk menerangkan apa sebenarnya Kabinet Bayangan.

Seperti diketahui Malaysia mengamalkan sistem parlimen Westminster. Sistem ini juga diguna pakai oleh banyak negara seperti UK, Australia dan New Zealand. Salah satu perkara yang terdapat dalam sistem ini ialah kabinet bayangan atau bahasa PPSMI nya- Shadow Cabinet.

Kabinet bayangan ini dipilih daripada ahli-ahli Parlimen Pembangkang. Kalau di Malaysia, dipillih daripada Pakatan Rakyat. Tugas memilih ini diberi kepada Ketua Pembangkang iaitu Anwar. Masing-masing akan diberi tugas untuk memeriksa atau membayangi setiap kementerian. (sebab itu namanya shadow cabinet.)

Contohnya katakan Nurul Izzah dilantik sebagai menteri bayangan untuk Kementerian Belia dan Sukan, maka tugas Nurul Izzah adalah memerhati dan meng'counter' setiap dasar yang dibuat oleh Shabbey Chik. Kalau ada yang silap, maka Nurul Izzah boleh mengajak Shabbey untuk berdebat. Nurul Izzah berpeluang untuk menunjukkan kepada rakyat yang dirinya lebih bijak berbanding Shabbery.

Begitulah juga dengan Anwar selaku Ketua Kabinet Bayangan akan mengetuk kepala Najib kalau Najib masih membeli kapal selam atau berjumpa dengan Altantuya lagi.

Jadi dengan cara ini, setiap kementerian akan lebih banyak membuat kerja dari berpolitik kerana mereka akan sentiasa diawasi. Rakyat juga boleh menilai dan berfikir antara Kerajaan dan Pembangkang- siapa lagi bagus. Rakyat juga akan tahu sekiranya Pakatan Rakyat menjadi Kerajaan, siapa yang akan naik menjadi PM, TPM dan menteri-menteri lain.

Tamat sesi penerangan. Baru boleh gelak.

Hahaha Alahai TPM ku yang baru.. faham tak apa dia kabinet bayangan ni? hahaha

Sejak bila tubuh kabinet bayangan nak guling kerajaan? hahaha Kabinet bayangan nak pastikan kerajaan tak terguling lah..hahaha Nak pastikan kabinet buat kerja. Kalau tak buat nanti rakyat gulingkan..hahaha

Tapi memang betul pun.. Pakatan Rakyat memang nak jadi kerajaan. Sebab tu tubuh Kabinet Bayangan dulu..hahaha

Di UK dah ada kabinet bayangan. Di Canada, Australia, New Zealand, Poland, Itali pun ada. Nak lagi terkejut dekat Bahamas pun ada! hahaha Malaysia bila lagi?

Saturday, April 11, 2009

Penyelesaian dan tak selesai-selesai


Seperti yang diketahui segala benda, masalah, dan perkara di dunia ini pasti berpunca daripada sesuatu. Punca ini kemudiannya melahirkan kesan. Punca dan kesan adalah dua hukum asas dalam kehidupan kita. Untuk kita fahami perkara ini tidak susah. Cuba perhatikan di sekeliling dan berfikir apa punca dan kesannya. Contoh yang paling besar ialah bumi dan diri kita.

Alam semesta berpunca daripada satu letupan besar yang dipanggil Big Bang. Kesannya adalah bumi yang menjadi tempat tinggal kita.

Lahirnya manusia di muka bumi ini berpunca daripada setitis air mani. Kesannya ialah wujud masyarakat yang hidup bersama.

Noktah sebentar. Saya perhatikan di dalam kehidupan ini ramai yang tidak menyedari dua perkara asas ini. Kesan daripada kegagalan memahami punca dan kesannya telah mengakibatkan masalah yang sama berulang kembali.

Untuk menyelesaikan sesuatu masalah, kita wajib kembali kepada dua hukum asas ini- punca dan kesan. Dalam istilah wawasan 2020, punca ialah 'long term solution' manakala kesan ialah 'short term solution'. Bagi istilah yang lebih cool, long term solution ialah 'penyelesaian' dan short term solution ialah 'tak selesai-selesai'.

Di sini saya senaraikan beberapa punca dan kesan. Kemudian sila tanya pada diri, mana satu penyelesaian dan mana satu 'tak selesai-selesai.'

Kemalangan jalan raya berpunca daripada satu mesin yang dipanggil kereta. Kesannya ialah beribu orang yang mati saban tahun. Mengadakan kempen keselamatan jalan raya, mengadakan ops sikap berbelas-belas, menaikkan saman trafik beratus-ratus atau mengharamkan kereta dari bergerak. Tanya pada diri-Mana satu penyelesaian dan mana satu tak selesai-selesai?

Kesesakan jalan raya di bandar-bandar berpunca daripada bilangan kereta yang banyak. Kesannya begitu ramai manusia yang menjadi bodoh tersangkut di atas jalan. Melebarkan jalan raya, membina laluan bertingkat, menggali terowong atau menghadkan pemilikan kereta bagi setiap orang. Tanya pada diri-Mana satu penyelesaian dan mana satu tak selesai-selesai?

Bil air, elektrik dan telefon yang mahal berpunca daripada satu rompakan siang hari yang dipanggil penswastaan. Kesannya, pemegang saham yang kaya raya sementara orang ramai mengikat perut. Mendesak kerajaan memberi subsidi, mengadakan kempen berjimat cermat, menukar pengurusan GLC atau memilik negarakan entiti tersebut. Tanya pada diri-Mana satu penyelesaian dan mana satu tak selesai-selesai?

Kos sesuatu projek meningkat gila-gila berpunca daripada direct nego- runding terus. Kesannya rasuah berleluasa dan bangunan runtuh rantah. Menangkap si perasuah, mengadakan inkuiri awam untuk menyiasat, mendedahkan salah laku pentadbiran atau menukar kepada open tender. Tanya pada diri-Mana satu penyelesaian dan mana satu tak selesai-selesai?

Krisis kewangan global berpunca daripada sistem kapitalis yang begitu tamak. Kesannya kilang-kilang ditutup dan pekerja dibuang. Mem'bail out'kan bank-bank, menyuntik dana berbilion kepada syarikat-syarikat, mencetak lebih banyak duit atau menukar sistem kapitalis. Tanya pada diri- Mana satu penyelesaian dan mana satu tak selesai-selesai?

Penolakan rakyat terhadap BN berpunca daripada politik perkauman. Kesannya Pakatan Rakyat dipilih orang ramai. Menubuhkan badan bebas untuk mengkaji, menukar pucuk pimpinan, menyiarkan berita-berita mengarut di Utusan atau menolak politik perkauman. Tanya pada diri-Mana satu penyelesaian dan mana satu tak selesai-selesai?

Jika masih tidak dapat menjawab mana satu penyelesaian dan mana satu tak selesai-selesai, tanya pada diri- aku ni bodoh ke bangang? Dan kesannya- saya akan terus ketawa dan ketawa. Aiyyah, itu pun tak boleh fikir ka?