Tuesday, October 6, 2009

Basuh minda rasis

Dari mana rasis datang?

Begitu ramai yang mendakwa diri mereka tidak rasis. Sama ada mereka benar-benar tidak rasis atau tidak, macam mana hendak dipastikan. Tak ada ujian SIRIM pun untuk menentukannya. Tetapi yang pasti, dalam diri setiap insan mesti wujud perasaan rasis.

Rasis wujud hasil daripada sifat prejudis. Prejudis wujud kerana kurang mengenali dan kurang pengalaman.

Rasis juga datang hasil daripada pengaruh persekitaran. Ibu bapa kita, guru-guru kita dan mungkin kawan-kawan kita- sama ada sedar atau tidak- menerapkan unsur rasis ke dalam diri kita.

Rasis pun boleh wujud kesan daripada pengalaman hidup. Kita mungkin menjadi rasis akibat ada 'sejarah' dengan orang yang rasis.

Rasis jujur dan rasis tidak jujur?

Selalu saya berlegar dari blog ke blog. Ada blog orang Barisan, ada blog orang Pakatan. Selalunya apabila membaca blog orang Barisan saya tidak terkejut jika membaca artikel yang rasis sifatnya. Biasalah orang UMNO. Lagi-lagi jenis yang berkitabkan Utusan. Setidak-tidaknya- bagi saya- mereka ini rasis yang jujur. Rasis yang kita nampak.

Tetapi saya cukup terperanjat bila membaca blog orang Pakatan yang anti ketuanan melayu dan tidak rasis tetapi dalam tulisannya penuh dengan kutukan berunsur rasis. Antara perkara yang selalu memperlihatkan perangai rasis mereka ialah Dr Mahathir dan mamak. Azeez putera UMNO dan Kimma.

Saya bukanlah penyokong Azeez Putera UMNO yang-kena-pukul-sedikit-pun-dah-kecoh-satu-Malaysia. (owh, lembik betul). Tetapi sekalipun saya tidak menyukai Azeez, saya tidak memanggilnya sebagai kimma, kimmak atau mamak. (Kimma ialah parti india muslim. Parti ni parti cekai, tak popular. Jadi kena terangkan sikit.) Saya juga tidak menghina warna kulitnya dengan membuat lawak 'bila gelap tak nampak'. Ini kerana bagi saya kebencian terhadap seseorang itu tidak memberikan lesen untuk saya menghina peribadinya. Apatah lagi penghinaan yang berunsur perkauman.

Dalam hal Dr Mahathir- saya perhatikan begitu ramai penulis blog orang Pakatan seperti Hishamuddin Rais yang begitu gemar mengutuk beliau sebagai madey, mamak, kutti, kerala dan india. Ini disambut pula dengan pembaca yang rasis komennya. Saya bukanlah penyokong kuat Dr Mahathir pun walaupun mengaguminya. Tetapi sekalipun kita tidak bersetuju dengannya (atau membencinya), adakah wajar kita menghinanya dengan kata-kata yang rasis?

Apa masalahnya kalau Dr Mahathir seorang mamak? Adakah mamak bangsa yang hina? Adakah dengan berkulit gelap menyebabkan beliau tidak layak memimpin? Kita boleh tidak bersetuju dengan Dr Mahathir. Memanglah ada perkara yang beliau buat tidak semuanya betul. Tetapi kalau tak setuju, kritik dasarnya. Kritik perlaksanaannya. Saya pun kritikal dengan Dr Mahathir. Tetapi saya memilih untuk mengkaji era pemerintahannya melalui buku, temu bual dan berjalan ke Putrajaya, Langkawi. Dari situ baru saya kritik. Barulah betul caranya. Bukan dengan menggunakan ayat-ayat rasis.

Mengutuk orang yang dikatakan rasis dengan menggunakan ayat-ayat rasis juga adalah rasis. Di sini tidak ada bezanya antara blogger Pakatan macam Isham dengan blogger Barisan/UMNO. Tidak ada bezanya pembaca blog Pakatan dan pembaca blog Barisan. Kalau ada beza pun, blogger Barisan tidak berselindung di sebalik nama anti-rasis seperti blogger Pakatan yang sebenarnya dua kali lima rasisnya.

Bagi saya apa yang berlaku adalah hasil daripada manifestasi politik orang tua. Ini cara lama untuk mengutuk pihak lawan dengan garisan rasis. Jika kita mahukan perubahan, kita sendiri yang perlu mulakan dengan tidak terikut dengan perkara-perkara rasis seperti ini.

Saya tahu saya mungkin dihentam dengan menulis perkara ini. Silap-silap saya juga mungkin dicop rasis. Tetapi sebelum anda memberikan komen, sila bayangkan apa perasaan golongan mamak, orang yang berkulit hitam, dan kaum india apabila anda membuat kelakar tentang 'bila gelap tak nampak'. Fikirkan jika anda di tempat mereka. Saya amat berharap tulisan ini dapat membasuh perasaan rasis di dalam minda kita.

Garisan Rasisme

Apa itu rasis?

Soalan yang cukup mudah. Dan selalu juga kita dengar. (lagi-lagi semenjak PRU 12). Tapi pernah atau tidak kita bertanya pada diri sendiri apa yang dikatakan sebagai rasis?

*
Adakah rasis apabila kita merujuk sesuatu perkara itu dengan bangsanya?

Contohnya berita seperti "90% orang melayu masih makan gaji." Atau berita seperti "70% penghidap kanser pangkal rahim ialah kaum cina." Bagaimana pula dengan berita "Orang india antara penyumbang tertinggi kes jenayah."

Ada sesetengah orang berkata ini rasis. Mereka berpendapat tidak perlu melihat sesuatu perkara itu pada bangsanya. Lebih baik dirujuk kepada 'bangsa Malaysia'. Ini lebih baik kata mereka. Hujah ini ada meritnya jika kita tidak sukakan label yang memisah-misahkan kita.

Tetapi adakah ianya menyelesaikan masalah? Jawapannya tidak.

Kadangkala kita perlu merujuk sesuatu perkara dengan bangsanya. Kita tidak dapat lari dari hakikat bahawa setiap bangsa mempunyai cara dan keadaannya tersendiri. Ini pun yang menjadikan setiap bangsa itu unik dan berbeza. Dan dari situ kita dapat mengkaji punca dan sebab berlakunya perkara tersebut.

Contohnya mengapa orang india paling banyak melakukan jenayah. Mungkin ada kaitan dengan taraf hidup orang india yang masih ketinggalan di Malaysia. Begitu juga mengapa orang cina paling banyak menghidap kanser pangkal rahim. Mungkin dalam ilmu perubatan, orang cina mempunyai 'gen-gen' yang lain daripada bangsa lain hasil daripada gaya hidup mereka. Samalah juga mengapa orang melayu masih ramai yang makan gaji. Mungkin budaya hidup orang melayu dari nenek moyang lagi yang bukan dari orang pandai berniaga.

Cuba bayangkan jika kita rujuk masalah-masalah ini sebagai 'bangsa malaysia'. Adakah kita dapat mencari puncanya?

Jadi, adakah merujuk sesuatu perkara dengan bangsa dikatakan rasis?

*
Kemudian adakah rasis jika kita bercakap tentang nasib sebenar bangsa kita? Adakah menyeru kepada sesuatu bangsa ke arah kebaikan dan kemajuan dianggap rasis?

Ada yang berkata lebih baik menyeru kepada negara secara kolektif untuk maju. Bukan menyeru kepada bangsa. Ini logik mudah. Kalau bangsa tak maju, bagaimana negara nak maju? Kalau orang melayu tidak maju, adakah Malaysia dikira sudah maju? Kalau orang india masih ketinggalan, apa maknanya kemajuan di Malaysia?

Sekalipun kita menyeru kepada negara dan bukan bangsa, kita tidak akan lari dari berkata tentang bangsa ini dan bangsa itu. Mengapa? Kerana sekali lagi hakikat bahawa negara kita ialah berbilang bangsa.

Sebenarnya yang rasis ialah apabila kita menghasut kebencian kepada kaum lain dalam menyeru kemajuan bangsa kita. Contohnya seperti kata-kata 'kita akan dihalau' dan 'kaum pendatang yang jadi tuan'. Ini baru dikatakan rasis. Seruan apa begini yang menakut-nakutkan. Bukannya membawa kepada kebaikan tetapi kepada kepada kebencian. Bagaimana nak maju dalam kebencian?

Oleh itu, jika kita menyeru dengan baik, tanpa menghina dan menakut-nakutkan bangsa kita, ia bukanlah perkara yang rasis. Samalah seperti menyeru Berbatov bermain bola dengan baik demi kemajuan MU tanpa perlu menghasutnya membenci Rooney yang tengah on-form.

*
Di akhirnya apa sebenarnya yang dikatakan sebagai rasis? Terdapat banyak tafsiran bagi setiap individu. Ada yang berasa rasis bila kita membuat kelakar tentang keadaan bangsa lain. Ada yang berasa rasis bila kita memberitahu perkara sebenar tentang sesuatu bangsa. Malah ada yang berasa rasis untuk menyatakan apa bangsanya di borang pendaftaran.

Jadi, apa garisan rasisme di mata anda?