Kenapa manusia ke sekolah? Persoalan ini saya timbulkan bagi menjawab segala kekalutan yang timbul sekarang. Ketepikah isu bahasa dan subjek wajib seketika. Mari kita pergi kepada persoalan asas: Kenapa manusia ke sekolah?
Sekali pandang soalan ini cukup lekeh, tidak bermakna dan tidak penting. Namun tanpa kita sedari kegagalan daripada memahami persoalan ini menyebabkan kita gagal memahami apa yang berlaku mengenai sistem pendidikan kita.
Kenapa manusia ke sekolah? Jawapannya adalah untuk belajar menguasai ilmu. Mungkin ada yang berkata kita ke sekolah kerana kerajaan mewajibkan kita pergi. Mungkin juga ada yang menjawanb kita ke sekolah untuk mengenal kehidupan. Semua ini betul tetapi di akhirnya kita perlu akui sekolah dibina untuk memberi ilmu. Dan kita ke sekolah untuk menimba ilmu dan belajar.
2-3 hari ini begitu kecoh di negara kita mengenai Bahasa Inggeris ingin dijadikan subjek wajib lulus SPM. Siapa yang tidak lulus maka tidak layak mendapat sijil SPM. Siapa yang tidak mendapat sijil SPM, maka tidak dapat memohon pekerjaan. Dianggarkan lebih 130 ribu pelajar akan tidak bersijil sekiranya langkah ini dilaksanakan. Sekali pandang langkah ini begitu merugikan pelajar di sekolah.
Noktah sebentar. Adakah kita ke sekolah kerana sijil? Apa kejadahnya sijil ini?
Sijil hanya alat yang memperakui tahap penguasaan kita terhadap sesuatu ilmu. Tidak lebih daripada itu. Apa yang penting ialah ilmu yang kita pelajari yang dicatatkan di sijil. Kita boleh hilang sijil tetapi kita tidak akan boleh hilang ilmu yang diperoleh. Kita tetap seorang bodoh jika kita gagal menguasai sesuatu ilmu itu. Mempunyai sijil atau tidak- ia bukan perkara yang penting. Yang harus ditekankan ialah menguasai ilmu itu ataupun tidak. Adalah lebih baik tidak bersijil tetapi berilmu daripada bersijil tetapi tidak berilmu.
Lihat sahajalah bagaimana sijil SPM diberikan. Kita boleh gagal semua subjek tetapi masih diberikan sijil asalkan subjek BM lulus. Adakah ini bermakna pelajar itu sudah berjaya menguasai ilmu yang diajar di sekolah? Untuk subjek BM, ya. Tetapi untuk subjek lain yang gagal? Adakah pelajar ini sudah dikira mencapai tujuannya untuk ke sekolah? Adakah tujuan ke sekolah untuk mempelajari ilmu tercapai?
Kita perlu kembali kepada tujuan kenapa manusia ke sekolah. Kita perlu berlaku jujur terhadap diri kita. Kita mesti jelas manusia ke sekolah adalah untuk belajar. Membenarkan pelajar kita mendapat sijil walaupun gagal BI, Matematik, Sains, etc adalah langkah yang tidak jujur. Ini merupakan langkah yang berlawanan dengan tujuan utama kita menghantar pelajar ke sekolah. Malah bertentangan dengan objektif penubuhan sekolah sebagai institusi penyebaran ilmu.
Ingatlah: 130 ribu pelajar yang bakal tidak bersijil memang merupakan jumlah yang besar. Tetapi jumlah ini menjadi besar HANYA JIKA kita tidak berbuat apa-apa. HANYA JIKA kita berpeluk tubuh dan sekadar berdoa. Untuk saya, menjadikan subjek BI sebagai wajib lulus adalah langkah yang tepat. Malah saya mengalu-alukan subjek-subjek lain juga diwajibkan lulus untuk sijil SPM. Ini langkah ke hadapan.
Sudah tiba masanya kita melahirkan pelajar yang menguasai ilmu dan bersijil. Bukan pelajar yang bersijil tetapi gagal dalam menguasai ilmu.
Kenapa manusia ke sekolah? Untuk sijil? Untuk gagal? Atau.....untuk belajar menguasai ilmu?
Sekali pandang soalan ini cukup lekeh, tidak bermakna dan tidak penting. Namun tanpa kita sedari kegagalan daripada memahami persoalan ini menyebabkan kita gagal memahami apa yang berlaku mengenai sistem pendidikan kita.
Kenapa manusia ke sekolah? Jawapannya adalah untuk belajar menguasai ilmu. Mungkin ada yang berkata kita ke sekolah kerana kerajaan mewajibkan kita pergi. Mungkin juga ada yang menjawanb kita ke sekolah untuk mengenal kehidupan. Semua ini betul tetapi di akhirnya kita perlu akui sekolah dibina untuk memberi ilmu. Dan kita ke sekolah untuk menimba ilmu dan belajar.
2-3 hari ini begitu kecoh di negara kita mengenai Bahasa Inggeris ingin dijadikan subjek wajib lulus SPM. Siapa yang tidak lulus maka tidak layak mendapat sijil SPM. Siapa yang tidak mendapat sijil SPM, maka tidak dapat memohon pekerjaan. Dianggarkan lebih 130 ribu pelajar akan tidak bersijil sekiranya langkah ini dilaksanakan. Sekali pandang langkah ini begitu merugikan pelajar di sekolah.
Noktah sebentar. Adakah kita ke sekolah kerana sijil? Apa kejadahnya sijil ini?
Sijil hanya alat yang memperakui tahap penguasaan kita terhadap sesuatu ilmu. Tidak lebih daripada itu. Apa yang penting ialah ilmu yang kita pelajari yang dicatatkan di sijil. Kita boleh hilang sijil tetapi kita tidak akan boleh hilang ilmu yang diperoleh. Kita tetap seorang bodoh jika kita gagal menguasai sesuatu ilmu itu. Mempunyai sijil atau tidak- ia bukan perkara yang penting. Yang harus ditekankan ialah menguasai ilmu itu ataupun tidak. Adalah lebih baik tidak bersijil tetapi berilmu daripada bersijil tetapi tidak berilmu.
Lihat sahajalah bagaimana sijil SPM diberikan. Kita boleh gagal semua subjek tetapi masih diberikan sijil asalkan subjek BM lulus. Adakah ini bermakna pelajar itu sudah berjaya menguasai ilmu yang diajar di sekolah? Untuk subjek BM, ya. Tetapi untuk subjek lain yang gagal? Adakah pelajar ini sudah dikira mencapai tujuannya untuk ke sekolah? Adakah tujuan ke sekolah untuk mempelajari ilmu tercapai?
Kita perlu kembali kepada tujuan kenapa manusia ke sekolah. Kita perlu berlaku jujur terhadap diri kita. Kita mesti jelas manusia ke sekolah adalah untuk belajar. Membenarkan pelajar kita mendapat sijil walaupun gagal BI, Matematik, Sains, etc adalah langkah yang tidak jujur. Ini merupakan langkah yang berlawanan dengan tujuan utama kita menghantar pelajar ke sekolah. Malah bertentangan dengan objektif penubuhan sekolah sebagai institusi penyebaran ilmu.
Ingatlah: 130 ribu pelajar yang bakal tidak bersijil memang merupakan jumlah yang besar. Tetapi jumlah ini menjadi besar HANYA JIKA kita tidak berbuat apa-apa. HANYA JIKA kita berpeluk tubuh dan sekadar berdoa. Untuk saya, menjadikan subjek BI sebagai wajib lulus adalah langkah yang tepat. Malah saya mengalu-alukan subjek-subjek lain juga diwajibkan lulus untuk sijil SPM. Ini langkah ke hadapan.
Sudah tiba masanya kita melahirkan pelajar yang menguasai ilmu dan bersijil. Bukan pelajar yang bersijil tetapi gagal dalam menguasai ilmu.
Kenapa manusia ke sekolah? Untuk sijil? Untuk gagal? Atau.....untuk belajar menguasai ilmu?