NUSAJAYA 4 Mei - Seramai 67,100 rakyat negara ini meninggal dunia akibat kemalangan jalan raya sejak 11 tahun lalu. Jumlah kematian tertinggi ialah pada tahun lalu iaitu melibatkan 6,527 orang.
US MILITARY DEATH IN IRAQ WAR AT 4284- Associated Press
As of Sunday, May 3, 2009, at least 4,284 members of the U.S. military had died in the Iraq war since it began in March 2003, according to an Associated Press count.
Cuba kita bertanya pada diri: mengapa kereta dicipta? Adakah ia sebagai alat untuk bergerak dari A ke B atau alat untuk membunuh?
Di Amerika, senjata tidak diharamkan walaupun begitu ramai sudah ditembak mati. Alasannya ialah- yang membunuh bukan pistol tetapi orang yang memegang pistol. Ini hujah bodoh. Kalau tiada pistol, macam mana orang nak pegang pistol.
Di Finland, senjata api telah diharamkan apabila berlaku pembunuhan 12 orang kerana ditembak mati. Alasannya mudah- alat membunuh wajib diharamkan dari orang ramai.
Berbalik kepada kereta: sudah lebih 70,000 orang mati di jalan. Angka ini macam menghantar askar pergi perang, malah lagi dashyat. Sudah tiba masanya untuk kita mengkaji kembali peranan dan penggunaan kereta di dalam hidup kita. Lagi-lagi di Malaysia yang mencatatkan kematian tertinggi di Malaysia.
Memang kereta diperlukan. Ini tidak dapat disangkal. Ibu yang sarat mengandung yang mahu bersalin perlukan kereta untuk bergegas ke hospital. Pekerja-pekerja sangat memerlukan kereta untuk pergi bekerja apatah lagi dalam keadaan hujan. Orang ramai perlukan kereta untuk cepat tiba di sesuatu destinasi jika berlaku kecemasan. Ini semua benar.
Yang perlu dikaji ialah kuantiti kereta yang bergerak di jalan raya. Adakah berbaloi setiap orang di muka bumi ini memiliki kereta? Adakah kesemua 27 juta rakyat Malaysia wajib mempunyai kereta? Mungkin ada yang berkata ia adalah hak dan kemampuan diri masing-masing. Tetapi adakah 'hak' ini masih dikatakan 'hak' walaupun beribu-ribu orang mati dan berlaku masalah alam sekitar yang serius?
Hanya ada satu teori dan solusi bagi penyelesaian ini: KURANGKAN PENGGUNAAN KERETA. Untuk mengharamkan terus kereta adalah kerja gila seperti mengharapkan seorang mak nyah mengandung. Jadi dengan mengurangkan kereta yang bergerak, ia akan mengurangkan kemalangan. Bila kurangnya kemalangan, kurang juga orang yang mati.
Di satu sisi yang lain, jalan-jalan raya juga tidak sesak. Tiada pencemaran bunyi. Tiada orang stress dan tertekan. Semua gembira. Kemudian, tiada asap yang bebas ke udara lantas meningkatkan kualiti udara. Harus diingat 70% asap yang berlingkar di udara datangnya dari ekzos kereta. 70% asap inilah yang memanaskan bumi. Tidak guna menutup lampu sejam di seluruh dunia jika 70% asap ini tidak dikurangkan.
Pun begitu, akan ada satu pihak yang rugi bila kereta dikurangkan. Dan pihak itu ialah syarikat pengeluar kereta. Toyota, GM, BMW, Proton pastinya akan membantah hebat cadangan ini. Tetapi situasi sekarang di mana syarikat-syarikat ini mula kerugian kerana krisis ekonomi wajib kita gunakan sebaik mungkin.
Strukturkan kembali penggunaan kereta di Malaysia. Susun kembali perkhidmatan awan di ibu kota. Koordinasi semula laluan bas, LRT dan teksi. Tanam pokok-pokok dan bina laluan pejalan kaki di bandar agar orang ramai redup untuk menapak. Kita boleh belajar daripada Singapura dalam hal ini. Jika malu, boleh ke Korea Selatan untuk menuntut ilmu.
Kemudian, yang paling penting ialah setiap keluarga wajib hanya diberi hak menggunakan satu kereta. SATU KELUARGA HANYA SATU KERETA. Tidak boleh dua tidak boleh tiga. Hanya dengan cara ini kita masih dapat berkereta dan pada masa yang sama mengurangkan pemilikan dan penggunaan kereta.
Ada berani?