Tabiat aku ketika berjalan di negara orang adalah membawa buku nota kecik. Buku nota ini aku sisip di dalam beg kamera- sekali dengan kamera EOS450d aku. Selain daripada mengambil gambar-gambar yang menarik- aku juga suka perhatikan budaya masyarakat di situ. Tetapi aku bukanlah pandai sangat nak mendalami budaya mereka dalam masa yang singkat. (bukannya aku duduk berbulan pun, ye tak?).
Dari pemerhatian, aku jadikan ia sebagai catatan di buku nota. Selalunya aku lebih berminat mencatit perkara-perkara yang boleh diapply di Malaysia-. Contohnya cara menjadikan bandar lebih live, sistem pengangkutan lebih sistematik, dan produk perlancongan yang rare. Walaupun aku tahu aku bukannya exco negeri mahupun Perdana Menteri, tetapi inilah tabiat aku ketika berjalan di Singapura, Bangladesh dan Arab Saudi lagi. Sesiapa yang pernah berjalan dengan aku pasti tahu setiap malam sebelum melelapkan mata- aku akan menulis di dalam buku nota itu.
Berbalik kepada hari kedua di Sydney- aku tak perlu nak terangkan apa yang aku buat seperti di hari pertama. Tu dah macam diari je. So aku tulis apa yang aku dah catat di hari yang kedua di sana. Ia lebih kepada idea- bukannya budaya atau pemikiran masyarakat di sana.
1- Aku perhatikan tempat-tempat perlancongan di sana betul-betul kreatif dalam menjana income lain. Ambik contoh Sydney Opera House. Ikutkan free je nak amek gambar dan masuk ke dalam. Aku pun expect income nya dari show yang dibuat tapi rupanya ada pakej untuk pelancong yang teringin nak tengok di belakang pentas- macam mana set pentas ni berfungsi, lighting, etc, etc. Even nak merasai pengalaman berdiri di atas pentas pun ada!
Okeylah- aku tahu ramai akan cakap ini idea kapitalis- memaksimumkan keuntungan. Tapi bagi aku kalau nak jadikan Malaysia negara berpendapatan tinggi- kenalah pandai nak tambah income. Terutamnya company. Dengan ini baru boleh nak bagi pekerja gaji lebih.
Jadi aku terfikir- apa salahnya kalau Istana Budaya buat pakej begitu. Aku sangat yakin ada sahaja permintaan dari pelancong yang teringin nak berada di belakang pentas dan paling penting nak berada di atas pentas. Nak lagi kreatif- bikinlah pakej perkahwinan ke, pakej fotografi atas pentas ke. Tak rugi pun buat pakej-pakej ni. Malah bukannya nak kena tambah kos banyak sangat.
Cuba bayangkan kalau pakej beridir atas pentas Istana Budaya tu dijual dalam RM30 dan dalam sebulan ada 5000 pelancong- tak ke senang-senang dah dapat RM150 ribu? Setahun dah berapa? Dengan duit ni bolehlah bagi bonus ke, buat trip untuk staf ke.
2. Kemudian tak cukup dengan itu- Opera House betul-betul memaksimakan penggunaan bangunan ini sebagai tarikan perlancongan. Sekarang ni diorang tengah berpesta Light, Music and Idea yang dipanggil Vivid Sydney. Basically masa pesta ini, Opera House akan dikreatifkan dengan projection lampu yang membentuk corak di bumbung bangunan tersebut. Kat tepi-tepi tu adalah pesta kreativiti di mana orang mempertaruhkan idea-odea mereka melalui muzik, teater, buku dan pameran.
Pesta Vivid Sydney ni betul-betul dinantikan setiap tahun oleh pelancong seluruh dunia. Okey-macam mana konsep yang sama diguna pakai di KLCC? Yelah, KLCC kan kita punya ikon perlancongan. Lagipun aku rasa tak mustahil nak buat projection imej melalui lampu-lampu kat bangunan pencakar langit ni. Dengan ada taman lagi- aku rasa boleh je buat pameran kreativiti kat situ.
Kita tak ada masalah dengan bakat. Kita juga ramai orang yang boleh organize event-event macam ni terutama anak muda. (aku dah lihat sendiri ketika di Youth10). Tapi dengan syarat- kerajaan tak payah join. Bagi dana je. Sebab orang kerajaan tak kreatif. Karang elok-elok nak buat Vivid KL tak pasal jadi Stupid KL.
Kalau side income macam di Istana Budaya tu pun dah berjuta ringgit- kiralah sendiri berapa multiplier effect kepada ekonomi negara kalau Vivid KL ni diadakan. (basically macam penganjuran Formula One la. Spill over effectnya tinggi)
3. Menara KL dan KLCC pun boleh memaksimakan produk perlancongan dengan tawarkan pengalaman berada di puncak menara. (maksud aku yang free air la bukan yang kat deck tu.) Kalau Eureka 88 dan Sydney Tower boleh buat- takkan kita tak boleh? Bukan payah pun- nak tak nak je.
KLCC pun boleh capitalize skybridge tu. Sekarang ni orang naik free- dengan syarat beratur panjang pagi-pagi lepas subuh. Tapi di Burj Khalifa- orang boleh book tetapi ada bayaran dikenakan. Kenapa tidak caj pelancong asing? Rakyat tempatan tak payahlah.
Sebenarnya banyak je lagi benda-benda yang boleh difikir pasal spill over effect ni. Masalahnya sekarang adakah kita berfikir?
Stail orang Malaysia yang malas nak berfikir dan bila ada orang berfikir bagi idea- diorang rejek dengan alasan 'oh, benda ni susah nak buat,can't work dan tak praktikal.'
Tak buat lagi dah tau tak praktikal ke?
Dari pemerhatian, aku jadikan ia sebagai catatan di buku nota. Selalunya aku lebih berminat mencatit perkara-perkara yang boleh diapply di Malaysia-. Contohnya cara menjadikan bandar lebih live, sistem pengangkutan lebih sistematik, dan produk perlancongan yang rare. Walaupun aku tahu aku bukannya exco negeri mahupun Perdana Menteri, tetapi inilah tabiat aku ketika berjalan di Singapura, Bangladesh dan Arab Saudi lagi. Sesiapa yang pernah berjalan dengan aku pasti tahu setiap malam sebelum melelapkan mata- aku akan menulis di dalam buku nota itu.
Berbalik kepada hari kedua di Sydney- aku tak perlu nak terangkan apa yang aku buat seperti di hari pertama. Tu dah macam diari je. So aku tulis apa yang aku dah catat di hari yang kedua di sana. Ia lebih kepada idea- bukannya budaya atau pemikiran masyarakat di sana.
1- Aku perhatikan tempat-tempat perlancongan di sana betul-betul kreatif dalam menjana income lain. Ambik contoh Sydney Opera House. Ikutkan free je nak amek gambar dan masuk ke dalam. Aku pun expect income nya dari show yang dibuat tapi rupanya ada pakej untuk pelancong yang teringin nak tengok di belakang pentas- macam mana set pentas ni berfungsi, lighting, etc, etc. Even nak merasai pengalaman berdiri di atas pentas pun ada!
Okeylah- aku tahu ramai akan cakap ini idea kapitalis- memaksimumkan keuntungan. Tapi bagi aku kalau nak jadikan Malaysia negara berpendapatan tinggi- kenalah pandai nak tambah income. Terutamnya company. Dengan ini baru boleh nak bagi pekerja gaji lebih.
Jadi aku terfikir- apa salahnya kalau Istana Budaya buat pakej begitu. Aku sangat yakin ada sahaja permintaan dari pelancong yang teringin nak berada di belakang pentas dan paling penting nak berada di atas pentas. Nak lagi kreatif- bikinlah pakej perkahwinan ke, pakej fotografi atas pentas ke. Tak rugi pun buat pakej-pakej ni. Malah bukannya nak kena tambah kos banyak sangat.
Cuba bayangkan kalau pakej beridir atas pentas Istana Budaya tu dijual dalam RM30 dan dalam sebulan ada 5000 pelancong- tak ke senang-senang dah dapat RM150 ribu? Setahun dah berapa? Dengan duit ni bolehlah bagi bonus ke, buat trip untuk staf ke.
2. Kemudian tak cukup dengan itu- Opera House betul-betul memaksimakan penggunaan bangunan ini sebagai tarikan perlancongan. Sekarang ni diorang tengah berpesta Light, Music and Idea yang dipanggil Vivid Sydney. Basically masa pesta ini, Opera House akan dikreatifkan dengan projection lampu yang membentuk corak di bumbung bangunan tersebut. Kat tepi-tepi tu adalah pesta kreativiti di mana orang mempertaruhkan idea-odea mereka melalui muzik, teater, buku dan pameran.
Pesta Vivid Sydney ni betul-betul dinantikan setiap tahun oleh pelancong seluruh dunia. Okey-macam mana konsep yang sama diguna pakai di KLCC? Yelah, KLCC kan kita punya ikon perlancongan. Lagipun aku rasa tak mustahil nak buat projection imej melalui lampu-lampu kat bangunan pencakar langit ni. Dengan ada taman lagi- aku rasa boleh je buat pameran kreativiti kat situ.
Kita tak ada masalah dengan bakat. Kita juga ramai orang yang boleh organize event-event macam ni terutama anak muda. (aku dah lihat sendiri ketika di Youth10). Tapi dengan syarat- kerajaan tak payah join. Bagi dana je. Sebab orang kerajaan tak kreatif. Karang elok-elok nak buat Vivid KL tak pasal jadi Stupid KL.
Kalau side income macam di Istana Budaya tu pun dah berjuta ringgit- kiralah sendiri berapa multiplier effect kepada ekonomi negara kalau Vivid KL ni diadakan. (basically macam penganjuran Formula One la. Spill over effectnya tinggi)
3. Menara KL dan KLCC pun boleh memaksimakan produk perlancongan dengan tawarkan pengalaman berada di puncak menara. (maksud aku yang free air la bukan yang kat deck tu.) Kalau Eureka 88 dan Sydney Tower boleh buat- takkan kita tak boleh? Bukan payah pun- nak tak nak je.
KLCC pun boleh capitalize skybridge tu. Sekarang ni orang naik free- dengan syarat beratur panjang pagi-pagi lepas subuh. Tapi di Burj Khalifa- orang boleh book tetapi ada bayaran dikenakan. Kenapa tidak caj pelancong asing? Rakyat tempatan tak payahlah.
Sebenarnya banyak je lagi benda-benda yang boleh difikir pasal spill over effect ni. Masalahnya sekarang adakah kita berfikir?
Stail orang Malaysia yang malas nak berfikir dan bila ada orang berfikir bagi idea- diorang rejek dengan alasan 'oh, benda ni susah nak buat,can't work dan tak praktikal.'
Tak buat lagi dah tau tak praktikal ke?