1. Mengikut Point of Agreement (PoA) tahun 1990, KTM mesti mengosongkan operasi di Tanjung Pagar.
2. Sekalipun KTM mempunyai tanah seluas 217 hektar dari Woodlands ke Tanjung Pagar, ia tidak boleh dimajukan melainkan hanya untuk operasi kereta api. Ini menyebabkan tanah yang bernilai RM9.5 billion (mengikut kadar 2008) terbiar begitu sahaja.
3. Malaysia tidak ada pilihan lain selain duduk berunding. Oleh itu apa yang perlu diteliti ialah apa yang Malaysia perolehi dengan melepaskan Tanjung Pagar.
4. Setakat apa yang disiarkan di akhbar, Malaysia mendapat 'a good deal'. KTM masih boleh beroperasi tetapi di Woodlands dan tanah-tanah KTM akan dimajukan bersama melalui MS Pte Ltd. Malaysia juga mempunyai opsyen untuk menukar tanah KTM dengan tanah yang sama nilai di Marina South dan Ophir Rocho. Ini yang dihighlightkan oleh media.
5. Tetapi ramai yang tidak melihat bahawa Singapura berjaya menjadi 'equal partner' untuk membangunkan Living City di Iskandar Malaysia. Lupakan hasrat untuk melihat koridor pembangunan Iskandar ini bersaing dengan Singapura. Kawasan ini berada di perairan yang menghadap Singapura.
6. Fast Transit Link akan dibina pada 2018. Lebih 120,000 rakyat Singapura akan lebih mudah memasuki Iskandar Malaysia apabila Malaysia Automated Clearance System (MACS) diperkenalkan. Hanya sticker diperlukan. Ia samalah seperti stciker kereta di universiti.
7. Mini Singapore di Iskandar Malaysia?
8. Kita mungkin mendapat tanah RM9 billion di Marina South tetapi mereka dapat tinggal di Iskandar Malaysia dengam mudah.
9. Still 'a good deal?'
2. Sekalipun KTM mempunyai tanah seluas 217 hektar dari Woodlands ke Tanjung Pagar, ia tidak boleh dimajukan melainkan hanya untuk operasi kereta api. Ini menyebabkan tanah yang bernilai RM9.5 billion (mengikut kadar 2008) terbiar begitu sahaja.
3. Malaysia tidak ada pilihan lain selain duduk berunding. Oleh itu apa yang perlu diteliti ialah apa yang Malaysia perolehi dengan melepaskan Tanjung Pagar.
4. Setakat apa yang disiarkan di akhbar, Malaysia mendapat 'a good deal'. KTM masih boleh beroperasi tetapi di Woodlands dan tanah-tanah KTM akan dimajukan bersama melalui MS Pte Ltd. Malaysia juga mempunyai opsyen untuk menukar tanah KTM dengan tanah yang sama nilai di Marina South dan Ophir Rocho. Ini yang dihighlightkan oleh media.
5. Tetapi ramai yang tidak melihat bahawa Singapura berjaya menjadi 'equal partner' untuk membangunkan Living City di Iskandar Malaysia. Lupakan hasrat untuk melihat koridor pembangunan Iskandar ini bersaing dengan Singapura. Kawasan ini berada di perairan yang menghadap Singapura.
6. Fast Transit Link akan dibina pada 2018. Lebih 120,000 rakyat Singapura akan lebih mudah memasuki Iskandar Malaysia apabila Malaysia Automated Clearance System (MACS) diperkenalkan. Hanya sticker diperlukan. Ia samalah seperti stciker kereta di universiti.
7. Mini Singapore di Iskandar Malaysia?
8. Kita mungkin mendapat tanah RM9 billion di Marina South tetapi mereka dapat tinggal di Iskandar Malaysia dengam mudah.
9. Still 'a good deal?'