Sunday, May 31, 2009

Pemain Terbaru Manchester United!!!! Habislah Ronaldo dan Berbatov....


Muhyiddin Yassin menunjukan bakat menyepak bola ketika berkunjung ke gerai jualan selepas merasmikan Hari Karnival Victoria Institution di Kuala Lumpr, semalam. Turut hadir isteri beliau, Puan Sri Norainee Abdul Rahman (dua, kanan). - BERNAMA

Saturday, May 30, 2009

Komunis, Biasiswa, Along dan Calon Sihat

KOMUNIS

1- Chin Peng tidak dibenarkan pulang ke Malaysia. Gerakan komunisme harus ditentang habis-habisan. RTM akan menyiarkan dokumentari. Pesara-pesara tentera polis menunjukkan bekas kekejaman komunis.

2- Dan.... Najib akan membuat lawatan kerja ke negara Komunis- China.

BIASISWA

1- Isunya biasiswa JPA tidak telus. Cina 14 A1 tak dapat tapi Melayu 6A1 3a2 boleh dapat. Semua pihak mahu JPA keluarkan senarai nama pelajar yang dapat dan tunjukkan apa kelayakannya.

2- Tup tup Muhyiddin kata SPM tahun depan pelajar hanya dihadkan ambil 10 subjek. Sedangkan isu bilangan subjek SPM dan pembahagian biasiswa JPA adalah dua isu yang berbeza.

3- Pasal bilangan subjek- Ia tindakan yang agak bijak untuk tidak menjadikan pelajar kita hanya mengejar bilangan A semata-mata. Ada rasional.

4- Namun tindakan yang lagi bijak ialah- kita benarkan pelajar ambil seberapa banyak subjek yang mereka mahu tetapi bagi penilaian biasiswa, kita hanya kira 10 subjek wajib. Kan situasi menang-menang di situ?

5- Dalam hal pembahagian biasiswa JPA- mengapa perlu ada kuota kaum? Bukankah untuk Bumiputra sudah ada 1300 tempat dari MARA? Bukankah JPA ini dananya datang daripada cukai rakyat? Mengapa tidak diwujudkan meritokrasi? Siapa yang layak, dia yang dapat.

6- Kemudian wujudkan kriteria mengikut tangga pendapatan. Kalau pelajar itu bijak tetapi kaya raya- bagi dia tempat di Universiti luar negara. Duit yuran, tiket dan makan minum- keluarga dia tanggung. Kalau pelajar itu golongan sederhana, bagi dia biasiswa separuh. Separuh ditaja separuh lagi berbentuk pinjaman. Untuk pelajar bijak dan golongan susah, bagi dia biasiswa penuh.

7- Tak payah nak pening-pening fikir kuota 90%,70%,45% atau 10% lagi. Kadang-kadang penyelesaian terbaik ialah the simple solution.

ALONG

1- Tiba-tiba kecoh pasal along. Yang hairannya kenapa polis susah sangat nak cari along ini?

2- Dekat tiang-tiang lampu bersepah-sepah no telefon along. Pergi call dan siasat.

3- Masalah along ni muncul kerana bank susah sangat bagi pinjam. Nak buat pinjaman kena ada aset, penjamin, cagaran dan bermacam bentuk borang kena isi. Ini menyusahkan. Orang nak pinjam duit sebab dah terdesak. Kalau semuanya dah ada (aset, penjamin, cagaran) tak perlu pun nak pinjam duit.

4- Sepatutnya bank ikut stail along- longgarkan peraturan. Jangan kata mengarut. Sila baca kisah kejayaan Muhammad Yunus daripada Bangladesh yang mendapat Nobel Prize bagi khidmat banknya yang memberi pinjaman kepada golongan miskin di sana.

CALON SIHAT

1- SPR kata setiap parti perlu letakkan calon yang sihat supaya wakil rakyat tak ada yang mati lagi.

2- Masalahnya- orang sihat pun boleh mati juga.

3- Mungkin SPR boleh memohon kepada Tuhan agar jangan matikan calon?

3 Perkara Bodoh Di Majlis Rasmi


1- Anda dikehendaki mematuhi 'dress code'.

Dress code ini selalunya diberi nama manja iaitu pakaian rasmi. Oleh itu anda perlu memakai baju kameja, blazer, tali leher, seluar slack hitam atau baju batik lengan panjang. Yang hairannya, sejak bila pakaian-pakaian ini ditabalkan sebagai pakaian rasmi? Apa yang mengukur rasmi atau tidak? Siapa yang tetapkan?

Yang paling bangang ialah memakai tali leher- lagi-lagi di Malaysia. Kalau orang Itali datang ke Malaysia pasti mereka berasa sedih kerana mereka telah mencipta tali leher. Mereka pasti menangis teresak-esak kerana ciptaan mereka telah menyusahkan rakyat Malaysia. Apa bodohnya nak pakai tali leher di Malaysia yang 'empat musim' ini?

2- Anda akan didiskriminasikan.

Sudah menjadi kelaziman yang akan datang ke majlis ini ialah VIP atau nama glamournya 'pemimpin rakyat'. Yang hairannya mereka yang kononnya berjiwa rakyat ini akan duduk di meja paling hadapan yang telah dikhaskan. Kalau kita perhatikan, makanan mereka juga lebih sedap, spesial dan panas. Tidak seperti orang lain yang makan 'biasa-biasa' sahaja.

Mereka juga akan datang lewat dan balik awal. Mereka akan masuk ke dewan majlis, buat-buat senyum, lambai-lambai tangan dan duduk. Yang paling sakit hati, mereka akan mengarahkan itu ini kepada waiter. Bodoh, kata berjiwa rakyat. Tetapi melayan waiter (baca: rakyat) macam kuli.

3- Anda perlu menjadi insan yang berpura-pura.

Anda akan bertepuk tangan sebelum, semasa dan selepas ucapan pemimpin berjiwa rakyat itu. Selalunya ucapannya SANGAT BOSAN. Sudahlah bosan, berjela-jela pulak tu. Kalau kita rajin analisis ucapannya, sebenarnya tidak apa pun. Kosong. Habuk pun tarak. Ucapannya hanya syok sendiri. Bermula dengan memuji/membodek barisan tetamu VIP (rakyat akan diletakkan yang terakhir sekali untuk diaddress) dan diakhiri dengan ayat 'kepada bangsa, agama dan negara...'

Satu persoalan timbul: mengapa ucapan-ucapan bosan ini selalunya akan disiarkan di akhbar untuk dijadikan berita?

Ada sesiapa yang nak tambah apa lagi perkara bodoh?

Ps: Semalam saya terpaksa ke Majlis Makan Malam Rasmi. hahahaha

Thursday, May 28, 2009

Media, Isu dan Krisis Ekonomi


Suka ataupun tidak- media mempunyai pengaruh yang besar kepada diri kita. Media akan menyusun pemikiran kita dan mencorakkan jalur pandangan dengan berita dan laporannya. Media adalah senjata baru yang ampuh di muka bumi ini. Media berupaya mengalihkan sesuatu isu kepada isu lain. Malah media mampu mengecilkan isu besar dan membesarkan isu kecil.

Begitu berkuasanya media sehinggakan sesiapa yang menguasai media- dia lah raja. Untuk pengetahuan, Majlis Raja-raja juga tidak sehebat Rupert Mudoch- Taikun Media Dunia.

Di akhir-akhir ini kita semua mengetahui dunia sedang dilanda krisis ekonomi yang sangat hebat. Amerika, EU, Jepun dan Singapura semuanya makin hari makin tenat. Betapa hebatnya krisis ini sehinggakan ia tidak mengenal warna kulit, agama, bangsa dan negara mana.

Jadi, krisis ekonomi adalah isu sebenar dalam kehidupan kita. Mahu tidak mahu- kita perlu percaya bahawa hidup ini semuanya berkaitan dengan ekonomi. Ekonomi adalah penggerak kepada kehidupan. Manusia berperang dan bergaduh kerana punca ekonomi. Manusia berpolitik dan menggunakan agama juga demi ekonomi. Betapa besarnya pengaruh ekonomi dalam hidup kita.

Dalam menghadapi krisis ekonomi ini, media perlu meletakkan isu-isu ekonomi di muka hadapan. Media perlu memberi amaran kepada rakyat kita agar tidak terbuai dan tertidur. Namun apa yang terjadi di Malaysia, berita-berita ekonomi diletakkan di tengah-tengah akhbar. Itupun ditulis sekerat-sekerat dan kecik bahagiannya. Berita-berita murahan seperti rempit, perak, AF7, komunis, ah-long dan peragut dijadikan berita utama.

Lihat betapa cekainya media kita. Media seolah-olah mahu rakyat kita terus menjadi bodoh dan bengap. Biarlah kerajaan yang 'lebih tahu' bukan rakyat. Bila rakyat bodoh, maka kerajaan lebih senang memerintah. Setiap dasar tidak dipertikaikan. Kerajaan juga seperti mahu kita percaya yang 'semuanya okey dan terkawal.'

Ini semua adalah bohong dan karut. Semalam dilaporkan ekonomi negara kita jatuh sebanyak 6.2% pada suku pertama 2009. Ini adalah kali pertama sejak kejatuhan ekonomi pada krisis 1997/98. Ini adalah petanda awal negara kita 'tidak okey.' Ini petanda negara kita sudah ber'krisis'. Maknanya apa yang media kita cuba beritahu sebelum ini tidak boleh dipakai- wajib dibakul-sampahkan.

Sudah percaya Majlis Raja-raja tidak se'raja' media?

Satu soalan: Adakah media di negara kita sudah sedar dengan situasi ini?

Hmmmm......nampaknya tidak. Baca berita muka hadapan di akhbar-akhbar utama hari ini:

>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>.

TIDAK! CHIN PENG- Utusan Meloya

PUTRAJAYA 27 Mei - Pemimpin Parti Komunis Malaya (PKM), Chin Peng tidak dibenarkan kembali ke negara ini, tegas Datuk Seri Najib Tun Razak.

NERAKA ALONG- Berita Hairan

SUBANG: Bagaikan hamba abdi - demikian keadaan tiga lelaki mangsa along yang dirantai dan dikurung dalam dua 'lokap' sebelum diselamatkan polis petang semalam.

JERITAN MAUT- Harian Metro

IPOH: “Mana bini aku, mana bini aku...,” jerit Jafri Tajul Aripin, 47, kepada seorang lelaki dipercayai suspek kes samun dan bunuh dua beranak semalam.

DUGAAN BAKAL PENGANTIN- Kosmo

SETIU - Seorang bakal pengantin di sini terpaksa mengeluarkan belanja menambak jalan berlopak sepanjang 300 meter menghala ke rumahnya.

HELL AT HOME- The Star

PETALING JAYA: Her relatives noticed the scars on the boy’s head three years ago and her colleagues at a music school saw bruises on his face all the time.

ZERO TOLERANCE FOR TERROR- NST

PUTRAJAYA:
A terrorist of old, Chin Peng, will never set foot again on Malaysian soil. A modern-day terrorist, Mas Selamat Kastari, will also not be given the chance to wreak havoc on the country.

>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>

BERITA SEBENAR!

ECONOMY SHRINKS 6.2%- Business Times

KUALA LUMPUR, May 27 - The Malaysian economy is worse than expected, contracting 6.2 per cent in the first quarter from a year ago, its worst fall since the fourth quarter of 1998 at the height of the Asian financial crisis.

Wednesday, May 27, 2009

Jom Bincang!

TOLAK KOMUNISME- Utusan Meloya

PUTRAJAYA 25 Mei – Datuk Seri Dr. Rais Yatim mahu sentimen bahawa komunisme mempunyai nilai-nilai nostalgia dan positif dilupuskan sama sekali dalam pemikiran seluruh rakyat Malaysia.

Sambil menyuarakan rasa amat terkejut dengan tindakan pihak tertentu yang cuba membangkitkan sentimen itu, beliau mengingatkan bahawa adalah satu bencana kepada negara ini jika ada pihak cuba menggalakkan kemunculan semula komunis di Malaysia termasuk menerusi media cetak dan blog.

‘‘Pada masa ini jelas menampakkan seolah-olah ada rangkaian untuk membawa masuk (bekas pemimpin Parti Komunis Malaya) Chin Peng ke Malaysia dengan cuba membuat penilaian dan peranan baru terhadapnya.

__________________________________________________________________

Hari ini mari kita berbincang tentang gerakan komunisme. Adakah komunisme sesuatu perkara yang benar-benar jahat dan teruk? Atau sebenarnya komunisme ini lah yang mendesak British memberikan kemerdekaan kepada negara kita?

Basuh Baju mengajak para pelayar dan pembaca memberikan pandangan masing-masing. Tiada pihak yang benar mahupun salah. Benar dan salah itu berbeza mengikut perspektif kita. Apa yang penting bagaimana kita menerima sesuatu pandangan orang lain dalam menegakkan pandangan kita.

Selamat Berdiskusi!

Tuesday, May 26, 2009

3 Nasihat dari Basuh Baju

Kepada Basuh Baju,

Saya merupakan pemain termahal Manchester United. Bulan Julai ini saya akan datang ke Malaysia. Tapi jangan salah faham, saya datang bukan untuk bermain bola sepak sebaliknya sekadar membakar lemak-lemak saya agar selepas ini saya tidak bermain dengan begitu malas.

Ada sebarang nasihat?

(Dimitar Berbatov, Old Trafford)

Wahai Berbatov,

Pertama sekali saya tak faham bagaimana anda boleh bertutur bahasa melayu. Mungkin ini berkat PPSMI agaknya.

Saya ada tiga nasihat:

1) Jangan menunggang motor. Nanti digelar samseng jalanan.

2) Jangan memakai baju hitam. Nanti akan ditangkap.

3) Jangan cuba untuk berpuasa atau berlapar. Silap-silap akan ditahan.

Untuk bacaan tambahan, saya sertakan berita di bawah.

ps: (bakar lemak banyak-banyak.)


>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>


SAMSENG JALANAN GANTI MAT REMPIT- Utusan Meloya

KUALA LUMPUR 19 Mei - 'Samseng jalanan' akan menggantikan istilah 'mat rempit' bagi mengelak publisiti dan pembentukan identiti kepada golongan berkenaan.

Ketua Trafik Pasukan Bukit Aman, Datuk Abdul Aziz Yusof berkata.

>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>

TINDAKAN TEGAS MEMAKAI BAJU HITAM- Utusan Meloya

KUALA LUMPUR 6 Mei - Polis memberi amaran tidak akan teragak-agak untuk mengambil tindakan tegas termasuk menahan mana-mana individu yang memakai baju hitam sempena usaha menggagalkan Sidang Dewan Undangan Negeri (DUN) Perak, esok.

Ketua Polis Negara, Tan Sri Musa Hassan berkata, polis akan bertindak tegas mengikut peruntukan undang-undang jika mereka terus berdegil.

>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>

MOGOK LAPAR: LIMA DITAHAN- Utusan Meloya

IPOH 26 Mei – Lima pekerja lelaki yang sedang memasang khemah dan alat siar raya bagi menjayakan kempen mogok lapar anjuran pakatan pembangkang di luar Wisma DAP ditahan polis kira-kira pukul 7 pagi ini.

Puluhan polis dan anggota Unit Simpanan Persekutuan (FRU) kini berkawal di tempat kejadian.

Monday, May 25, 2009

Bagaimana bangsa dan agama digunakan

untuk tujuan politik.....
>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>

MOGOK LAPAR- Utusan Meloya

IPOH 23 Mei - Ibarat bayi menangis inginkan perhatian!

Pakatan pembangkang yang telah kehilangan majoriti DUN kini merancang mengadakan kempen mogok lapar selama tiga hari bagi mendesak DUN dibubarkan.

>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>

untuk menakut-nakutkan kita...................

ORANG ISLAM DILARANG SERTAI MOGOK LAPAR- Utusan Meloya

KUALA LUMPUR 24 Mei - Haram dan menyerupai amalan agama lain!

Mufti Perlis, Datuk Dr. Juanda Jaya menegaskan, jika seseorang penganut Islam itu meninggal dunia ketika sedang melakukan mogok lapar, dia dikhuatiri mati dalam keadaan tidak beriman.

Mufti Johor, Datuk Mohd. Tahrir Samsudin menegaskan jika sesuatu mogok lapar berjaya dilangsungkan, ia mungkin menjadi permulaan kepada fitnah-fitnah lain pada masa akan datang.

MOGOK LAPAR BUKAN BUDAYA KITA- Utusan Meloya

KUALA LUMPUR 24 Mei - Naib Presiden UMNO, Datuk Seri Dr. Ahmad Zahid Hamidi menyifatkan rancangan pakatan pembangkang melancarkan mogok lapar tiga hari hanya membuang masa dan bukan budaya negara ini.

Idola Anak Muda Telah Sampai


HAFIZ DAPAT SURAT KM SARAWAK- Berita Hairan

KUCHING: "Jadilah ikon dan contoh yang baik kepada golongan belia." Itulah antara nasihat Ketua Menteri Sarawak, Tan Sri Abdul Taib Mahmud, kepada juara Akademi Fantasia 7 (AF7), Mohd Hafiz Mohd Suip, 19.

Hafiz begitu terharu kerana bakatnya turut mendapat penghargaan daripada Ketua Menteri sendiri dan beliau turut membaca surat berkenaan di hadapan peminatnya setibanya di LTAK.

Ada RESPON wahai anak-anak muda?

Sunday, May 24, 2009

Antara rokok, cukai, bersenam dan kotaknya


Apa kata anda? Timbang-timbangkan perkara berikut:

1- Negara-negara membangun seperti Malaysia, China, India menyumbang kepada 70% perokok di seluruh dunia. China dengan 320 juta dan India 120 juta.

2- Negara-negara maju seperti Amerika dan Britain mengalami penurunan jumlah perokok. 56% rakyat Amerika merokok pada 1955 tetapi pada 2007 telah mencatat 25.5%. Britain pada 1974 mencatat sebanyak 51% kini sudah menurun kepada 28%.

3- Malah jiran kita Singapura juga mengalami penurunan dari segi jumlah perokok. Satu persoalan menarik: Mengapa negara-negara maju semakin kurang perokok? Adakah ini berkaitan dengan kehidupan yang lebih baik?

4- Ketiga-tiga negara ini memiliki jaringan infrastruktur sukan dan sosial yang bagus. Padang di sana sini. Laluan jalan kaki dan tempat rekreasi begitu banyak. Tanah lapang di tengah kawasan perumahan tidak diambil untuk membina bangunan sebaliknya dijadikan pusat beriadah.

5- Adakah kerana itu rakyat mereka semakin mengamalkan hidup sihat dengan bersenam? Mungkin dengan bermain bola sepak, berjogging, dan pergi ke Gym boleh membantu mengatasi masalah rokok? Atau sebenarnya merokok sebenarnya tidak membahayakan asalkan kita mengeluarkan peluh?

6- Mengapa Malaysia tidak mempelajari daripada Amerika, Britain atau Singapura?

7- Malaysia? Mengharamkan iklan rokok di sana sini. Hasilnya? Cukai berbilion ringgit hilang.

8- Malaysia? Melancarkan kempen Tak Nak. Hasilnya? Poster cantik yang menempek di dinding bangunan.

9- Malaysia? Naikkan cukai rokok setiap kali Bajet dibentangkan. Hasilnya? Harga rokok 7.5 kali ganda lebih mahal daripada harga akhbar.

10- Malaysia? Letak imej ngeri di kotak rokok. Hasilnya? Perokok membuat koleksi peribadi yang disusun di atas meja.

11- Satu cadangan untuk parti politik yang tidak sabar menubuhkan kerajaan. Sila perjuangkan 'harga rokok murah' sebagai manifesto anda. Mungkin dengan cara ini sudah boleh menubuhkan kerajaan tanpa perlu berketuanan atau melompat parti.

ps: Saya tidak merokok.

Saturday, May 23, 2009

Apa Sebab Sebenarnya?

GUNA KBSM TARIK RAKYAT

TEMERLOH 22 Mei - Ahli-ahli dan pemimpin UMNO perlu mengamalkan konsep Kenduri, Bersalin, Sakit dan Mati (KBSM) bagi menarik semula sokongan rakyat kepada Barisan Nasional (BN) dalam pilihan raya akan datang.

Sehubungan itu, Ketua Penerangan UMNO, Ahmad Maslan berkata, konsep itu ialah dengan menggalakkan ahli dan pemimpin UMNO menghadiri majlis kenduri, menziarahi wanita bersalin, orang sakit dan meninggal dunia di kawasan masing-masing.

>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>

Hari ini kita akan berdiskusi lagi. Saya amat mengalu-alukan pandangan daripada para pelayar sekalian.

Apakah yang menyebabkan BN/UMNO semakin ditolak rakyat? Adakah kerana rakyat kita sudah menyokong politik berbilang kaum? Kalau benar, apakah Pakatan Rakyat tidak bersifat perkauman? Kalau begitu, mengapa DAP kebanyakan ahlinya dari kaum Cina dan PAS hanya untuk orang melayu Islam?

Atau mungkin UMNO dilihat terlalu rasis? Asyik-asyik menakut-nakutkan orang melayu dengan Ketuanan Melayu agar bersatu. Seolah-olah ketuanan melayu ini seperti rukun Islam- yang wajib dipegang oleh orang melayu. Tidak cukup dengan itu, di Utusan Meloya pula disiarkan berita-berita seperti 'hak melayu dipertikai' dan 'raja melayu dihina'. Untuk apa? Untuk orang melayu semakin membenci orang 'lain'. Adakah kerana UMNO sangat rasis sehingga orang melayu sendiri turut menyampah?

MCA juga tidak kurang rasisnya. Tetapi rasis dalam agama pula. Kalau UMNO dengan ketuanan melayunya, MCA pula dengan fobia negara Islamnya. Melalui akhbar The Star, mereka akan mencabar DAP agar memberi pendirian tentang cadangan Negara Islam PAS. Yang hairannya, tidak ada pula wakil UMNO, DAP, PKR atau PAS bertanyakan kepada MCA apa pula pendirian mereka.

Atau adakah rakyat kita sudah mempunyai nilai kebersamaan dalam hidup bersama-sama? Jika demikian, mengapa bila isu-isu yang melibatkan kaum dibangkitkan semuanya melenting? Mengapa melayu menjerit-jerit bila cadangan kuota 10% UiTM ditimbulkan? Begitu juga kaum cina, mengapa berdolak-dalik bila cadangan Sekolah Satu Sistem dicadangkan? Tidak kurang halnya dengan HINDRAF yang asyik-asyik menjerit tentang hak india itu, hak hindu ini. Daripada ketiga contoh ini, seolah-olah kita menjadi semakin perkauman sejak daripada 8 Mac 2008.

Jadi mengapa BN/UMNO semakin ditolak rakyat?

Thursday, May 21, 2009

Manusia, candu dan giannya


(Tulisan ini pernah disiarkan di The Malaysian Insider dan juga di blog ini pada sebulan yang lepas. Tujuan diterbitkan kembali untuk kita sama-sama berdiskusi dan menilai kembali peranan kita sebagai rakyat. Selamat berdiskusi! )

Saya cukup yakin sekiranya Karl Marx datang ke Malaysia, pasti beliau akan menangis dan terduduk. Karl Marx akan menyesal kerana mengatakan 'agama ialah candu manusia'. Hal ini tidak ada sangkut paut dengan Islam Hadhari atau jauh sekali daripada ketuanan Islam. Karl Marx menangis kerana di Malaysia rakyatnya lebih gian terhadap sesuatu. Gian ini jauh lagi hebat daripada gian candu, duit, wanita mahupun gian agama-seperti didakwa beliau.

Maka saya dengan bangganya menyatakan di Malaysia 'politik ialah candu manusia'.

Untuk kita fahami pandangan saya tidak susah. Kita wajib melihat kembali bagaimana struktur candu dan gian ini berfungsi.

Apabila ada candu, pasti akan muncul pembekal candu. Pembekal ini pula selalunya bertopeng-topeng dan tidak mudah dikenali. Malah candu yang mereka bekalkan juga berbeza-beza rasanya.

Ada pembekal yang bertopengkan melayu. Candu ini cukup ekslusif- hanya mereka yang ber'peri' dan ber'bumi' sahaja yang layak membeli. Candu yang mereka bekalkan membuatkan kita berasa 'tuan' di bumi ini dan yang lain sebagai pendatang. Candu ini juga akan menakut-nakutkan kita sekiranya kita tidak lagi membeli candu politik mereka. Hal ini saling tak ubah macam pengedar candu yang betul. Siang menjual malam mengugut.

Ada juga pembekal yang berjubahkan Islam. Pembekal ini merupakan pesaing kuat kepada pembekal bertopengkan melayu. Tetapi candu yang dijual mereka lagi syok. Candu mereka mampu membawa kita ke syurga dan neraka apabila kita merasainya. Satu perkara yang berbeza ialah pembekal candu ini tidak mengugut kita untuk membelinya sebaliknya cukup sekadar mengingatkan tentang pahala dan dosa.

Baru-baru ini muncul lagi satu pembekal candu. Pembekal ini mendakwa berjiwakan rakyat. Satu perkara menarik tentang pembekal candu ini ialah mereka cukup bijak dalam menjual. Candu mereka tidak ekslusif seperti pembekal-pembekal di atas. Sebaliknya untuk semua golongan. Candu ini pula mampu memberi kita harapan dan janji. Harapan ini boleh datang pada 16 september tetapi boleh juga berubah pada tarikh yang lain.

Noktah Sebentar.

Satu persoalan timbul- jika ada pembekal, pasti ada pembeli. Siapa pembelinya? Jawapannya ialah kita. Kita itu ialah rakyat. Jika tidak percaya, sila lihat di akhbar,TV, dan blog. Hampir semuanya gian kerana telah mengambil candu daripada pembekal-pembekal tadi. Penagih candu Islam akan mengutuk penagih candu melayu yang mereka tidak cukup Islam. Penagih candu melayu pula akan menuduh penagih candu rakyat pengkhianat melayu. Masing-masing mendakwa candu merekalah terbaik.

Contoh yang paling jelas ialah ketika pilihan raya berlangsung. Setiap pembekal berusaha bersungguh-sungguh menjual candu. Bermacam taktik digunakan. Ada yang ingin dilihat lebih bersih daripada sabun breeze. Ada yang mahu dinampak lebih Islam dari kapal selam. Malah kalau boleh bersunat sekali lagi pun mereka akan bersunat. Dan... kita pula terus gian dan seronok dengan candu-candu mereka. Tanpa kita sedari kita telah ditipu.

Satu peringatan di sini; pembekal candu tidak gian malah menjadi kaya raya. Penagih candu yang gian dan papa kedana.

Noktah Sebentar.

Sekiranya Karl Marx dapat membuka blog ini di dalam kubur, mungkin beliau akan terfikir satu perkara selepas membaca tulisan ini. Dan saya sangat yakin perkara itu ialah mengajak saya untuk menulis Das Capital bersama. Dan jika perkara ini benar-benar berlaku, mungkin saya akan gian untuk terus menulis.

(Ketika artikel ini ditulis, ekonomi dunia berada dalam keadaan SANGAT BAIK dan MAKMUR. Semua orang ada pekerjaan. Semua orang cukup duit. Agaknya sebab inilah mereka tidak kisah menjadi gian.)

Wednesday, May 20, 2009

Bagaimana Polis Kita Berfikir


BENDUNG GEJALA MAT REMPIT- Utusan Meloya

KUALA LUMPUR 11 Mei- Bendung gejala mat rempit. Inilah desakan Timbalan Perdana Menteri, Tan Sri Muhyiddin Yassin kepada semua lapisan masyarakat.

HUKUM PENJARA MANDATORI- Utusan Meloya

KUALA LUMPUR 19 Mei – Kerajaan diminta supaya meminda segera Seksyen 42 (1) Akta Pengangkutan Jalan (APJ) 1987 ke atas mat rempit atau samseng jalanan dengan hukuman penjara mandatori.

Demikian cadangan daripada Ketua Trafik Pasukan Bukit Aman, Datuk Abdul Aziz Yusof.

SAMSENG JALANAN GANTI MAT REMPIT- Utusan Meloya

KUALA LUMPUR 19 Mei - 'Samseng jalanan' akan menggantikan istilah 'mat rempit' bagi mengelak publisiti dan pembentukan identiti kepada golongan berkenaan.

Ketua Trafik Pasukan Bukit Aman, Datuk Abdul Aziz Yusof berkata.

___________________________________________________________

Ketika saya masih di bangku sekolah, guru saya sering menghukum saya kerana tidak membalut buku teks. Bagaimana buku teks yang tidak berbalut ini akan membodohkan saya- tidaklah saya fahami. Yang saya tahu selalunya saya didenda berdiri di atas kerusi atau duduk di luar kelas. Tetapi saya tidak marah kerana saya seronok melakukan kesalahan itu. Lumrah kanak-kanak- makin dilarang makin dibuat.

Pada suatu hari, saya mempunyai 'teman' ketika didenda. Saya terkejut. Jarang saya ada teman. Selalunya saya didenda secara solo sahaja. Maka saya pun berkenalan dengan pelajar itu. Sembang punya sembang saya pun bertanyakan mengapa dia tidak membalut buku. Dia hanya senyum dan menjawab 'saya orang susah.' Saya hanya sengih tanda tidak memahami apa yang diucapkan.

Di rumah, saya ajukan perkara ini kepada kedua ibu bapa saya. Dan selepas diterangkan panjang lebar oleh ibu, barulah saya mengerti yang pelajar itu tidak membalut buku teks kerana tidak mampu untuk membeli plastik buku. Dirinya tidak ada duit.

Esoknya saya membawa plastik buku ke sekolah. Saya membawa lebih. Tujuan saya hanyalah satu- untuk memberi kepada pelajar tersebut. Jadi selepas ini dia tiada alasan lagi untuk tidak didenda. Saya tidak mengharapkan pahala atau syurga kerana pemahaman agama saya masih cetek.

Diringkaskan cerita, selepas kejadian itu, kami berdua tidak lagi didenda kerana tidak membalut buku. (tetapi ada juga didenda kerana bising dan main dalam kelas.) Begitulah pengalaman saya serba sedikit.

Noktah Sebentar. Jadi apa kaitan cerita ini dengan polis dan gejala mat rempit? Sila kaitkan.

Pelajar itu akan terus didenda selagi mana masalah 'susah dan tidak mampu' dirinya tidak diselesaikan. Hukumlah macam mana sekalipun tapi kalau dah tak ada duit nak beli pembalut buku, nak buat macam mana.

Dalam hal mat rempit, polis harus mengkaji apakah punca sebenar anak-anak muda negara kita merempit. Bukannya dengan melabelkan mereka dengan bermacam nama. Malah mengetatkan peraturan juga tidak mampu membendung gejala ini. Contoh paling mudah kita lihat sendiri masalah dadah di negara kita. Undang-undang sudah ketat- iaitu gantung sampai mati. Tapi hasilnya? Eeelllek.

Adakah kita hanya mahu menghukum tanpa mencegah? Memang menghukum adalah satu bentuk solusi tapi percayalah menghukum hanya menjadikan perkara ini tidak pernah selesai. Mencegah lebih baik daripada menghukum. Tetapi bagaimana hendak mencegah kalau tidak diketahui apa puncanya? Adakah dengan melabel nama samseng jalanan akan menakut-nakutkan mereka dari menunggang motor?

Sudah tiba masanya untuk kita berfikir secara logik. Bukan dengan emosi. Emosi hanya menghasilkan keputusan menghukum. Hanya dengan logik, barulah kita akan dapat solusinya. Dan apa pula solusinya? Sila klik sini, sini, sini, dan sini.

..........atau mungkin Polis kita boleh berfikir begini?

POLIS BANGLADESH MENYAMAR WANITA- Utusan Meloya

DHAKA 19 Mei – Pegawai polis di ibu kota Bangladesh menyamar sebagai wanita dengan memakai rambut palsu dan pakaian wanita untuk menangkap penjenayah yang menjadikan kaum perempuan sebagai sasaran mangsa mereka.

“Kami mengambil langkah luar biasa ini ekoran peningkatan kegiatan jenayah di bandar ini dan kaedah itu didapati berjaya.

“Dalam tempoh empat hari lalu, kami telah menangkap seramai 60 perompak dikehendaki yang menyangka pegawai polis adalah wanita,” kata Timbalan Pesuruhjaya Polis, Imtiaz Hossain kepada AFP.

Tuesday, May 19, 2009

Monyet, Pemandu Bas dan Rambutnya

KAYVEAS NAFI PANGGIL MIC 'MONYET DALAM SANGKAR'- Utusan Meloya

KUALA LUMPUR 19 Mei Presiden Parti Progresif Penduduk Datuk M.Kayveas menafikan kononnya beliau menyifatkan MIC sebagai “monyet dalam sangkar”. “Mana buktinya yang saya kata demikian." katanya kepada Bernama hari ini.

APA KATA SAMY VELLU? - Tersepak di dalam Berita Hairan

"Saya bukan penumpang bas yang boleh turun apabila tiba di perhentian... saya adalah pemandu dan apabila memandu bas, saya mesti tahu di mana dan bila untuk berhenti," itulah analogi diberikan Datuk Seri S Samy Vellu ketika ditanya bila beliau mahu meletak jawatan.

Ketika menjawab persoalan menarik mengenai rambutnya pula, Samy Vellu berkata: " saya masih mempunyai kulit kepala yang normal, rambut saya juga tulen. Saya tidak menanam apa-apa rambut."

Bagaimana Orang Kita Berfikir Lagi

NAJIB CABAR MINDA BELIA- Utusan Meloya

PUTRAJAYA 18 Mei - Datuk Seri Najib Tun Razak mahu rakyat Malaysia terutama golongan muda, mencabar minda mereka supaya mampu melakukan sesuatu pencapaian luar biasa dalam pelbagai bidang yang diceburi.

ZAHRA SAHUT CABARAN- Utusan Meloya


PUTRAJAYA 18 Mei - Perenang muda, Zahra Masoumah Abdul Halim, 18, akan menyahut cabaran menyeberangi Selat Inggeris sejauh 34 hingga 37 kilometer (km) dalam misinya menjadi perenang wanita Islam pertama berjaya melepasi selat yang sejuk dan berarus deras itu pada 2 hingga 6 Julai ini.

Usahanya mendapat sokongan padu Perdana Menteri.

Dalam pada itu pada majlis tersebut, Najib yang juga penaung kepada ekspedisi tersebut menerima tajaan berjumlah kira-kira RM160,000 daripada pelbagai pihak.

Basuh Baju hanya ingin bertanya- Buat benda ni untuk apa? Apa kata pelayar sekalian? Ada cadangan? Mari Berdiskusi lagi!

Bila bodoh berbisik- 3B

BISIK-BISIK AWANG SELAMAT

Majlis Peguam bertindak sebaliknya dengan memfailkan saman terhadap polis berhubung penahanan lima peguam dari Biro Bantuan Guaman pada 7 Mei lalu.

Kelima-lima peguam berkenaan berhimpun tanpa permit di balai polis untuk memberikan sokongan kepada mereka yang ditahan kerana membantah penahanan seorang aktivis, Wong Chin Huat.

Para peguam itu ternyata telah ingkar arahan polis supaya bersurai. Persoalannya, bukankah mereka telah melakukan kesalahan? Apa istimewanya peguam berbanding rakyat biasa yang lain? Apakah perlu ada pengecualian kepada golongan tersebut?

Awang - Boleh hidu motif

Setiap orang mempunyai hak untuk mendapatkan khidmat guaman. Perkara ini tidak boleh dihalang kerana perkara ini dijamin di bawah Perlembagaan. Laranglah macam mana pun, baik Ketua Polis, Mufti Negeri , atau Artis Popular, hak ini tetap dibenarkan.

Untuk menafikan hak ini hanya ada satu cara- iaitu tuan empunya badan sendiri yang enggan menerima khdimat seorang peguam. Tetapi adalah perkara separuh gila untuk seseorang yang enggan dirinya diwakili peguam. Lagi-lagi dalam kes tahanan baru-baru ini.

Mari Basuh Baju ceritakan apa yang berlaku sebenarnya. Apa yang terjadi ialah 5 peguam ini telah datang dengan uniform lengkap sebagai seorang peguam untuk memberikan khidmat guaman kepada mereka yang ditahan. Mereka tidak datang untuk berdemonstrasi ataupun mengambil gambar bagi diupload ke dalam MySpace.

Jadi, apakah kesalahan 5 orang ini? Mengganggu ketenteraman awam? Menggugat keselamatan negara? Apa logiknya 5 orang peguam yang datang buat kerja dikatakan 'membahayakan keselamatan orang ramai'? Ini betul-betul alasan bangang. Seolah-olah 5 orang peguam ini menghidap selesema Swine.

Memang benar peguam tidak mengatasi undang-undang. Peguam juga boleh didakwa. Tetapi polis juga begitu. Polis turut terikat dengan undang-undang. Dalam hal ini, siapa yang melanggar undang-undang/Perlembagaan? Polis atau peguam? Atau Awang Selamat?

Kepada Awang Selamat- Macam mana nak hidu motif? Motif itu baunya apa? Bau hangit atau wangi? hahahaha

Sunday, May 17, 2009

Pengalamanku Dengan Selesema Swine

Kita tinggalkan sebentar entry-entry serius. Hari ahad adalah hari di mana kita ceria bergelak ketawa. Selamat Ber-Ahad!
>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>

Bilik gua memang meriah pagi-pagi. Semua orang jenis penyakit bangun awal subuh. Kadang-kadang siap solat berjemaah lg.

Masa mula-mula gua jadi penghuni bilik ini, gua dah seram sejuk dah. Gua ingat gua dah ter'room mate' dengan budak-budak tabligh. Gua pelik, kenapa diorang senang betul nak bangun pagi. Padahal semua budak arkitek. (Jgn tipu gua ar kalau nak cakap budak arkitek selalu subuh ikut time masjid)

Rupa-rupanya ini semua inisiatif Lempeng- salah seorang budak bilik gua. (ok, gua tau gua cuba nak promote member gua. tp Lempeng mmg perlu dipromote.) haha

Mamat ni jenis burung hantu atau dalam istilah movienya, dia dipanggil batman. Siang hibernasi, malam kacau orang jahat. Tapi gua tak jahat so gua tak dikacau. Gua budak baik yg masuk tido sebelum jam 12. (ok, gua dah mula melalut.)

Back to the story. Mamat ni akan kejut gua dan dua orang lagi budak bilik gua. Cara mamat ni kejut memang gua respek ar. Tak tercapai dek akal korang. Lu tau, mamat ni akan jerit kat sorang-sorang 'siapa tak bangun, dia dapat selimut babi.'

Kalau lu dengar benda ni time tidur, tak ke kecut perut lu? Sebab itu gua senang bangun. Gua tak nak kena samak pagi-pagi buta.

Gua respek kat Lempeng sebab dia berjaya aplikasikan hadis Nabi untuk mengejut gua dan dua orang kawan gua. Kalau lu budak UIA atau budak USIM, mesti lu pernah baca ada satu hadis ni yang cakap 'Barangsiapa yang lena tidur dan tidak solat subuh, dia ibarat diselimutkan dengan kulit khinzir.' (gua bagi sinopsis je hadis ni. Gua tak ingat the exact word. Kalau salah jangan report JAKIM)

SATU HARI gua bangun paling awal. Gua rasa bangga. Bolehlah gua jadi imam. Then gua pergilah kejut budak-budak lain. Semua bangun kecuali Lempeng. (malam tadi dia tak jadi batman sebab kereta kelawar dia pancit masuk woksyop).

Gua gerak dengan cara 'selimut khinzir' pun dia masih tak bangun. Gua pasrah dan gua biar je.

Setngah hari kemudian..................

Baru Lempeng terjaga.

-' Ha, baru bangun. Hang dapat selimut khinzir kot sebab tak bangun subuh.' Gua perli dia baik punya.

Dan dia pun jawab............................

- 'Hang rasa-rasa aku kena selesema babi tak?'



Gua rasa macam nak calar-calarkan kereta batman dia je bila dgr jawapan tu.

ps: Pertama kali guna gelaran gua. hahaha

Friday, May 15, 2009

Cadangan-cadangan Untuk Perpaduan


Sengaja saya tidak menulis mengenai tragedi 13 Mei yang berlaku 40 tahun lepas. Saya ingin melihat bagaimana kisah tragedi ini digarap di media massa dan media masam terlebih dahulu. Selepas dua hari, hanya Utusan Meloya sahaja yang menggunakan kaset 13 Mei untuk menakut-nakutkan rakyat.

Saya tidak tahu adakah kesenyapan kaset 13 Mei dalam segala media lain ada kena mengena dengan isu Perak ataupun tidak. Cuma jika ditanya kepada saya, saya gembira kaset 13 Mei ini didiamkan. Cara terbaik untuk melupakan tragedi berdarah itu adalah dengan tidak menceritakannya langsung kepada orang ramai terutama generasi muda.

Pun begitu, melupakan sahaja tidak cukup dan tidak mampu untuk memupuk perpaduan di kalangan rakyat Malaysia. Untuk itu saya mempunyai dua cadangan.

Cadangan pertama ialah mengadakan satu jenis sistem persekolahan sahaja. Hapuskan sekolah-sekolah vernakular. Jangan pisahkan anak-anak muda kita dengan sekolah cina, tamil, agama dan pondok. Biarlah mereka belajar dan bergaul di sekolah kebangsaan sahaja. Biarlah guru-guru, kerani-kerani, pembantu makmal dan tukang kebun juga terdiri daripada semua bangsa.

Alangkah indahnya jika kita dapat melihat guru india mengajar bahasa melayu di kelas yang berbilang bangsa. Di luar tingkap kelas, si pembantu makmal cina saling bergosip bersama dengan kerani melayu. Guru-guru turun minum pagi bersama rakan sejawatnya yang berbangsa lain. Ini barulah dikatakan perpaduan asli. Bukan perpaduan dibuat-buat yang terpampang di iklan zoom Malaysia.

Sedarlah, perpaduan hanya boleh wujud apabia tiadanya rasa prejudis antara satu sama lain. Prejudis pula hanya dapat dihapuskan dengan saling mengenali. Dan di sekolahlah proses mengenali ini sangat diperlukan dan amat penting. Anak-anak kecil yang masih putih pemikirannya perlu diberi pendidikan di suasana sekolah yang berbilang bangsa. Sekolah bukan kilang menghasilkan pelajar yang berpuluh-puluh A. Sekolah adalah tempat untuk mengenali dan memahami antara satu sama lain. Sekolah merupakan tempat untuk memupuk perpaduan. Bukan PLKN. Bukan Rumah Terbuka.

Mungkin cadangan ini akan ditentang hebat oleh pelbagai pihak. Dan salah satunya daripada kaum cina. Tetapi kita perlu sedar, hidup ini adalah bersifat give and take. Untuk mendapatkan sesuatu, kita perlulah memberikan sesuatu. Dalam hal menghapuskan sekolah vernakular ini, kita boleh menghapuskan sistem kuota dalam kemasukan pelajar ke Matrikulasi.

Kita semua mengetahui kaum bukan bumiputra hanya diperuntukkan sebanyak 10% tempat. Jika kita jujur mahukan perpaduan, mengapa tidak kita mansuhkan kuota ini? Biarlah pelajar-pelajar melayu, cina dan India bersaing dalam merebut tempat. Siapa yang layak, dia yang dapat. Kulit warna apa, itu tidak penting. Saya amat yakin inilah yang kaum bukan bumiputra mahukan. Jadi di sini nilai give and take dapat dilakukan. Mereka hapuskan sistem sekolah vernakular, kita beri mereka Sistem Matrikulasi yang berasaskan meritkorasi.

Masih tidak nampak lagi penyelesaiannya?

Cadangan kedua: Isyhtiharkan 13 Mei sebagai Hari Perpaduan. Biarlah tarikh ini dijadikan cuti umum. Biarah tarikh ini diadakan pelbagai program perpaduan. Biarlah tarikh ini merupakan hari di mana semua orang saling beramah mesra. Biarlah tarikh ini rakyat Malaysia bergembira dengan perpaduan bukan ketakutan mengenang pergaduhan. Biarlah tarikh 13 Mei dikenang sebagai sesuatu yang putih bercahaya bukan diratap sebagai sesuatu yang hitam menyesatkan.

Masih mahu berpecah-pecah lagi?

Thursday, May 14, 2009

Bagaimana orang kita berfikir


BERENANG SOLO KERANA KECEWA- Utusan Meloya

KUALA LUMPUR 13 Mei - Walaupun kedua-dua belah kakinya lumpuh, Datuk Omardin Mauju nekad untuk berenang secara solo bermula di Pulau Jerejak dan berakhir di Pulau Pinang.

Beliau yang berusia 70 tahun dijangka melakukan renangan sejauh lima kilometer itu pada Disember ini.

Menurutnya, matlamat utama Omardin berenang adalah kecewa dengan gejala sosial di kalangan anak muda sekarang yang dilihat hilang jati diri sebagai orang Melayu.

RUMAH MAYAT ATASI MASALAH KHALWAT- Utusan Meloya

KUANTAN 13 Mei - Jabatan Agama Islam Pahang (JAIP) akan memperkenalkan program tarbiah terhadap pasangan Islam yang ditahan kerana melakukan maksiat antaranya dengan membawa mereka melawat rumah mayat.

Timbalan Pengarahnya, Ghazali Abdul Aziz menegaskan, usaha sedemikian dianggap lebih berkesan.

Okey, hari ini Basuh Baju mengajak anda semua berdiskusi. Sila berikan pandangan anda agar sama-sama kita dapat menghasilkan satu pandangan mengenai isu ini.. Hahahaha

Wednesday, May 13, 2009

Mengapa ia dimainkan?


(Untuk permulaan dan pemahaman yang lebih bagus, sila baca entry Basuh Baju yang ini.)

Satu pertanyaan:
Mengapa isu Rempit dimainkan?

Jawapannya mudah: Untuk mengalih perhatian orang ramai.

Cara terbaik untuk mengalih perhatian orang ramai adalah dengan mengsensasikan sesuatu isu yang lain. Adalah lumrah manusia untuk tertarik terhadap sesuatu perkara yang sensasi.

Kalau kita rajin mencari fakta-fakta kes berkaitan Rempit, kita akan dapati sebenarnya situasi rempit di negara kita tidak banyak berbeza. Nak kata makin teruk pun tidak, nak kata makin baik pun bukan. Jadi mengapa isu rempit yang 'tidak banyak berubah' ini tiba-tiba dimainkan dengan begitu hebat sekali? Seolah-olah situasi rempit di negara kita sangat tidak terkawal.

Apabila isu rempit dimainkan dengan begitu hebat di media-media arus perdana, kita perlu faham yang isu ini dimainkan bukan untuk mencari penyelesaiannya. Tetapi untuk membuatkan kita terlupa terhadap sesuatu perkara. Lupa ini sengaja dirancang agar warga kita tidak bersatu dan menyibukkan diri dengan isu rempit. Warga yang sedang khayal berbincang dan berdiskusi tentang isu rempit pastilah akan terlupa akan sesautu hal yang cukup penting yang sedang berlaku di sekelilingnya.

Bila orang ramai bercakap pasal rempit- di warong kopi cakap rempit, di lobi hotel sembang rempit- jadi perhatian mereka sudah tidak tertumpu kepada isu Perak. Inilah yang dinamakan taktik mengalih perhatian atau dalam bahasa PPSMInya 'smokescreen'. Macam asap yang tutup cermin. Jadi apa yang kita lihat? Tiada. Eeeleek. None.

Taktik ini tidak ada bezanya dengan istilah kambing hitam. Sesuatu perlulah dikorbankan. Malang sekali untuk mat rempit kerana mereka perlu dikorbankan, dihina, dan dicaci demi menutupi kesalahan-kesalahan ahli politik kita. Sayang simpati kepada mat rempit juga kerana mereka dijadikan punch bag oleh politikus-politikus untuk melepas geram. Kesian untuk mat rempit kerana turut dijadikan kambing hitam dalam taktik ini.

Tidak percaya tentang taktik ini? Sila perhatikan dalam sehari dua lagi, isu rempit ini akan terdiam begitu sahaja. Isu rempit ini akan hilang daripada laporan-laporan akhbar. Dan isu ini juga pasti tidak akan diselesaikan. Ini kerana benda yang tidak selesai akan dapat terus dimainkan semula. Saya amat yakin untuk beberapa ketika yang akan datang, bila sesuatu perkara ingin ditutupi, isu rempit ini akan bergema kembali di akhbar-akhbar.

Ini tak tumpah macam penjual VCD cetak rompak di pasar malam. Kejap ada kejap tak ada.


Satu pertanyaan lagi: Apakah isu penting yang ingin ditutup?

Jawapan: PERAK.

Mari belajar undang-undang bersama budak Arkitek (update)

ZAMBRY MB PERAK- Utusan Meloya

PUTRAJAYA 12 Mei - Mahkamah Rayuan hari ini membenarkan permohonan Datuk Seri Dr. Zambry Abd. Kadir untuk menangguhkan perintah Mahkamah Tinggi yang mengisytiharkan Datuk Seri Ir. Mohammad Nizar Jamaluddin sebagai Menteri Besar Perak yang sah.

Dengan keputusan itu, status Zambry sebagai Menteri Besar Perak sah sehingga rayuannya terhadap perintah Mahkamah Tinggi (Bahagian Rayuan dan Kuasa-kuasa Khas) semalam diputuskan oleh Mahkamah Rayuan kelak.

Jangan tertipu. Nizar masih merupakan Menteri Besar Perak yang sah. Cuma Nizar masih tidak boleh menjalankan tugasnya. Ini samalah seperti ketua kelas yang dilantik murid-murid tetapi tidak dibenarkan menjalankan tugas oleh cikgu.

Untuk kita fahami apa yang berlaku semalam tidak susah. Basuh Baju memberi satu contoh mudah.

Katakan hari ini Zambry Mendela Bin Gandhi berhutang dengan Basuh Baju sebanyak RM8.30 sen kerana nak makan McD. Tetapi Zambry Mendela Bin Gandhi tidak mengaku yang dia ada hutang dengan Basuh Baju. Jadi Basuh Baju membawa perkara ini ke mahkamah. Hujah punya hujah, akhirnya mahkamah telah menetapkan Zambry Mendela Bin Gandhi bersalah dan perlu membayar Basuh Baju sebanyak RM8.30 sen.

Tetapi Zambry Mendela masih tak puas hati dan membuat rayuan. Dan mahkamah bersetuju untuk menangguhkan perintah mahkamah semalam daripada dilaksanakan. Jadi apa sebenarnya status quo sekarang?

Cukup mudah: Basuh Baju tidak boleh membuat apa-apa untuk menuntut RM8.30 sen itu daripada Zambry Mendela. TETAPI ini tidak bermakna Zambry Mendela tidak bersalah. Zambry Mendela TETAP merupakan pihak yang patut membayar RM8.30 sen itu kepada Basuh Baju. Cuma bezanya, dia tidak perlu membayar duit itu sekarang sehingga Mahkamah bersidang kembali.

Faham? Jadi, sekarang ni apa keadaan di Perak? Jawapannya ialah Perak tidak mempunyai MB yang bertugas untuk membuat kerja-kerja pentadbiran. Tetapi Perak sudah jelas siapa MBnya yang sah iaitu Nizar.

Zambry? Dia bukan MB dan tiada kuasa untuk membuat apa-apa keputusan. Dia sekadar 'caretaker' kerajaan buat sementara sahaja sehingga Mahkamah bersidang Isnin ini.

Maaf jika Basuh Baju tidak menulis dari segi aspek term2 undang-undang. Ini kerana Basuh Baju hanyalah pelajar arkitek tahun pertama. Basuh Baju mungkin betul tetapi mereka mungkin salah. Yang pasti Basuh Baju cuba menjelaskan dalam bahasa mudah.

Ps: Basuh Baju hanya mahukan Pilihan Raya di Perak. Biarkan rakyat kembali memilih kerajaannya. Kenapa susah sangat? Kenapa UMNO takut? Selalunya parti yang takut bertanding ialah parti yang tak ada sokongan. Mungkin ada benarnya. UMNO sudah 20 ops.. 63 tahun. Siapa minat benda yang sudah tua. Sudah perlu ditalkinkan.........

Tuesday, May 12, 2009

Kecoh

MAHKAMAH KECOH KERANA PERBICARAAN NIZAR- Utusan Meloya

KUALA LUMPUR 11 Mei – Belum menang kecoh, sudah menang lagi kecoh. Itulah ungkapan yang paling sesuai untuk menggambarkan keadaan di Kompleks Mahkamah Jalan Duta di sini hari ini.

Hahaha mestilah kecoh. Ini kes menarik. Siapa yang tak nak ambil tau..hahaha

Ada lagi ungkapan yang paling sesuai tapi untuk Zambry: belum jadi MB yang sah kecoh, sudah tak jadi MB kena cucuh.. hahaha

Kepada MB Nizar: jangan asyik berkecoh. Buat kerja. Jaga negeri baik-baik. Rakyat sudah letih berkecoh.

Teruja

BISIK-BISIK AWANG SELAMAT- Utusan Meloya

BAGI Awang, rakyat Perak perlu bertenang dan tidak terlalu teruja dengan keputusan Mahkamah Tinggi Kuala Lumpur semalam bahawa Datuk Mohammad Nizar Jamaluddin adalah Menteri Besar Perak yang sah.

Awang – Melapor.

Hahahaha alahai Awang oi... dah menang mestilah teruja. Mana ada orang menang nak buat muka selamba tak ada perasaan. Itu mamat BTN..hahaha

Perlu bertenang? Rakyat Perak mana boleh bertenang. Ini soal kerajaan mereka. Kerajaan ni yang akan jadi wakil mereka. Kerajaan ni juga yang akan buat kerja untuk mereka. Mestilah tak tenang kalau tak tau siapa kerajaan dan siapa tajaan..hahaha

Basuh Baju: Melopong

ps: Semalam Nizar pakai baju hitam. Polis kenapa tak tangkap? Atau polis nak tangkap Zambry sebab....ops. (teka sendiri)

Monday, May 11, 2009

PENGUMUMAN PENTING

Minta maaf kepada semua. Betul-betul sorry. Semua ini adalah salah Basuh Baju kerana tidak konfem betul-betul.

Sambutan Majlis Talkin untuk UMNO malam ini telah DIBATALKAN.

Rupanya Majlis Talkin malam ini telah diganti dengan Majlis Tahllil untuk BN Perak.

Cis, ini semua gara-gara keputusan Mahkamah Tinggi tadi. Berani betul buat keputusan Nizar Menteri Besar Perak yang sah. Tak pasal-pasal Basuh Baju malu dengan pengumuman pagi tadi.

Semua dijemput hadir. Kali ini tak payah bawak sejadah sebab tak ramai orang datang. Orang ramai semua pergi sambut Nizar MB Perak.

Ps: Sesiapa ada niat nak ke Ipoh, pastikan tidak tersesat hingga ke Kamunting. Tapi kalau kena tangkap pun jangan risau. Esok lusa pasti akan dibebaskan oleh Najib.

Pengumuman pendek

Basuh Baju mengajak semua pembaca sama-sama membaca talkin dan yassin sempena ulang tahun UMNO yang ke 20..ops silap..yang ke 63.

Mengikut teori popular, sesiapa yang hidup lebih daripada 60 tahun dikira mendapat 'waktu bonus' daripada Tuhan.

Mengikut teori tidak popular pula, sesiapa yang sudah lebih 60 tahun dikatakan seperti 'rumah kata pergi, kubur kata mari.'

Tidak kisahlah teori popular ataupun tidak, yang pasti malam ini selepas maghrib atau sebelum Isyak, silalah bertalkin.

Mudah-mudahan roh ketuanan melayu UMNO mudah 'tercabut' dari jasadnya.

Untuk lebih afdhal, bacalah di depan bangunan UMNO di tepi PWTC. Dinasihatkan bawa sejadah sendiri kerana takut tiada tempat.

Satu peringatan: TIADA makanan free lepas talkin. Sesiapa yang mintak, memang kena pelempang.






Sila jangan gelak. Menggelakkan orang tua adalah perkara yang salah. Hahahahaha ops.....

Sunday, May 10, 2009

Ibu, mak, bonda, ummi, mama


Hari ini hari ibu. Untuk meraikannya, saya 'puasa' daripada posting berbentuk politik untuk sehari dua ini. (asyik nak bergelak kat Utusan je. Karang sakit usus pulak kan).

Bercakap mengenai ibu (panggilan saya untuk dirinya), saya akan tersenyum sendirian. Noktah sebentar, sudah 19 tahun saya menjadi seorang anak.


Dalam sehari, ibu pasti akan menelefon saya. Kadang-kadang lebih daripada 5 kali. Sesekali saya terharu, tetapi selalunya saya tergelak memikirkannya. Pernah ibu memberikan nombor celcom 1+3 plan kepada saya semata-mata kami dapat berbual secara percuma. Tetapi disebabkan bil nombor itu sering melonjak, maka ibu telah menarik balik kemudahan tersebut.

Paling lama kami tidak bertemu ialah semasa saya diperangkap di PLKN. Itupun kami tetap berhubung setiap hari. Saya tak akan lupa duit syiling ibu bekalkan yang sama beratnya dengan diri saya. Malah di blok saya ketika itu, saya menjadi supplier syiling dan digelar raja syiling. Begitulah banyaknya syiling yang ibu beri semata-mata untuk saya menelefonnya.

Noktah sebentar.

Saya masih ingat, saya keluar daripada menuntut di MRSM Jasin/TGB hanyalah kerana ibu. Ketika itu kesihatan ibu agak teruk ditambah lagi dengan baru sahaja melahirkan adik bongsu. Saya akui tindakan saya tidak bijak. Malah begitu ramai yang mengkritik dan memerli saya.

Begitu juga ketika saya mendapat tawaran melanjutkan pelajaran ke luar negara, saya tolak. Bermacam alasan yang saya berikan. Tetapi sebab yang utama tetap satu- iaitu kerana ibu. Dan sekali lagi tindakan saya dipersoalkan. Mereka mungkin salah, tetapi saya mungkin betul.

Apabila difikirkan kembali, saya telah membuat keputusan yang betul. Selama lebih 19 tahun ini saya telah meluangkan masa bersama ibu. Mungkin saya tidak belajar di sekolah terbaik Malaysia, mungkin saya tidak seperti pelajar bijak lain yang ke luar negara, tetapi masa bersama ibu adalah paling mahal harganya.

Kelak, apabila ibu sudah tiada, saya akan duduk menulis lagi di depan komputer. Apabila waktu itu sampai saya tidak akan menyesal. Kerana saya sudah meluangkan masa denganya dan juga membuatkannya gembira.

Sayangilah ibu anda. Perjuangan tanpa kasih sayang seorang ibu adalah sia-sia kerana dari ibulah, kekuatan kita datang.

Friday, May 8, 2009

Bola sepak, pakar dan ramalannya


Saya bukanlah pakar dalam sukan. Apatah lagi sukan bola sepak. Saya hanyalah seorang penyokong dan penonton. Tidak lebih daripada itu. Bercakap mengenai bola sepak ini saya ada cerita yang ingin dikongsikan.

Ada satu perkara yang saya sangat pelik tentang bola sepak iaitu mendengar dan membaca komentar dan pandangan daripada mereka-mereka yang bergelar pakar ini. Mengapa saya pelik? Hal ini ada bersangkutan dengan ramalan mereka.

Selalunya pakar-pakar sukan seperti Shebby akan memberi ramalan keputusan sesuatu perlawanan. Tak cukup dengan itu, portal-portal sukan turut menjalankan undian di kalangan peminat. TV, Radio surat khabar juga mengambil bahagian. Kebiasaannya mereka akan ditanya tentang berapa kosong MU akan menang, berapa kosong Chelsea akan kalah dan berapa gol Barcelona akan score.

Kadang-kadang saya akan gelak kalau saya ditanya soalan yang berbentuk ramalan ini. Gila, macam mana saya nak tahu. Saya bukan tuhan. Saya juga bukan bomoh. Malah kalau saya pakar taktikal macam Mourinho atau coach legend seperti Alex Ferguson sekalipun saya tak mampu memberikan jawapan.

Mengapa saya katakan begini? Hal ini cukup mudah. Tidak mungkin sesuatu yang bersifat tidak statik seperti bola sepak mampu diramal keputusannya. Bola sepak bukan seperti meramal bilangan kereta yang lalu lalang di Selayang- yang mana kita mampu memberikan angka yang tepat. Bola sepak ibarat meramal berapa bintang yang berkelipan di waktu malam.

Jadi tak mungkin untuk kita memberikan ramalan yang tepat untuk sesuatu keputusan perlawanan bola sepak. Bagi saya ia adalah lawak. Sebab itu bila saya membaca ramalan-ramalan keputusan ini, saya hanya buat 'don't know' je. Malah saya amat yakin pakar-pakar yang membuat ramalan ini sekadar berteka teki sahaja.

Sebagai contoh, kalau MU lawan Fulham, pasti mereka akan memberi MU menang. Ada yang meramal Fulham menang 2-0? Kalau Barcelona lawan Real Madrid, pasti akan dikatakan seri atau menang tipis. Ada yang ramal Barcelona menang 6-2?

Hahahaha sila ketawa sekarang. Masih nak buat ramalan lagi?

ps: Ini entry ringan-ringan je. Asyik nak berpolitik, perlu juga rileks-rileks. Jangan serius sangat. hahaha

Thursday, May 7, 2009

Mentaliti rakyat-rakyat negaraku


Memiliki fahaman politik tidak salah. Memilih menjadi geng berbaris atau geng berpakat juga tidak dilarang. Ini semua adalah hak setiap insan. Malah hak ini wajib dibenarkan untuk terus bergerak bebas.

Noktah sebentar. Tetapi dalam memiliki fahaman politik, kita juga harus mempunyai satu sikap yang jujur dalam menilai segala tindakan yang dilakukan oleh ahli-ahli dan juga parti-parti politik. Sikap jujur ini bermakna kita menyokong perkara itu jika benar dan menolak perkara itu jika salah. Penilaian kita dalam menyokong dan menolak tidak perlu disandarkan kepada tuan empunya badan yang bercakap atau parti politik apa yang disertainya.

Dalam bahasa mudahnya begini: tidak semua apa yang Barisan Nasional lakukan itu salah dan tidak semua apa yang diucapkan Pakatan itu benar. Setiap pihak pastinya ada yang betul dan ada yang salah.

Tetapi apa yang diperhatikan, masih ramai di antara kita yang mempunyai mentaliti sempit, tidak bebas dan tertutup. Mereka ini kebanyakannya merupakan ahli mana-mana parti politik. Dan mereka sangat taksub dan menjadi 'buta' dengan fahaman serta ideologi parti politik itu.

Untuk kita lihat perkara ini tidak susah, sila ambil contoh Najib, Mahathir dan Anwar. Penyokong Pakatan akan mengatakan apa yang diucapkan oleh Najib dan Mahathir sebagai salah, tidak benar, zalim, altantuya, mukhriz, dan rosmah. Hal yang sama turut terjadi untuk penyokong BN. Apa yang Anwar katakan akan dianggap petualang, pengkhianat, sodomi, boneka dan ejen barat.

Mengapa kita perlu menilai sesuatu itu berdasarkan personalitinya? Bagaimana kalau Najib menghapuskan ISA? Adakah kita masih mengatakan dirinya jahat dan segala macam hanya kerana dirinya Presiden UMNO? Bagaimana pula jika Anwar menjadikan pinjaman PTPTN sebagai biasiswa? Adakah penyokong BN masih ingin mengatakan Anwar sebagai pengkhianat melayu hanya kerana beliau bukan UMNO?

Sudah tiba masanya kita membetulkan mentaliti dalam kepala. Kita wajib menolak apa yang salah dan menyokong apa yang betul. Siapa empunya badan yang lakukan itu tidak penting. Betul dan salah boleh terjadi di dalam kedua belah pihak. Untuk percubaan, sila baca dua berita di bawah dan sila tinggalkan komen untuk kita sama-sama berdiskusi. Terima Kasih.

KERAJAAN BELI SABAH MEDICAL CENTRE- Utusan Meloya

KOTA KINABALU 5 Mei - Datuk Seri Najib Tun Razak hari ini mengumumkan pembelian Pusat Perubatan Sabah (SMC) bagi mengatasi masalah kesesakan di Hospital Queen Elizabeth (QEH).
"Kita luluskan pembelian SMC oleh Kementerian Kesihatan dengan harga yang wajar iaitu lebih kurang RM245 juta," katanya ketika berucap.

MB HANYA BOLEH DISINGKIRKAN MELALUI UNDI TIDAK PERCAYA- mStar

PUTRAJAYA:
Bekas Perdana Menteri, Tun Dr Mahathir Mohamad berkata, Perlembagaan Persekutuan jelas menyatakan bahawa seorang Raja tidak mempunyai hak untuk memecat seorang ketua kerajaan.

Jelas beliau, " Sultan boleh melantik Menteri Besar tetapi tak boleh pecat kecuali ada undi tak percaya terhadap menteri besar tersebut," katanya pada sidang media.

Wednesday, May 6, 2009

Kan dah kata dah...

KDN MULA BERTINDAK- Utusan Meloya (tersepak di muka depan)

KUALA LUMPUR 5 Mei – Sebagai reaksi segera kerajaan, Timbalan Menteri Dalam Negeri, Jelain Mersat ditugaskan khas untuk mengkaji penularan gejala lumba haram motosikal atau rempit yang semakin menjadi-menjadi di negara ini.

Menteri Dalam Negeri, Datuk Seri Hishammuddin Tun Hussein berkata, timbalan beliau itu diarahkan mencari punca dan mencadangkan kaedah yang perlu agar kegiatan berkenaan dapat ditamatkan terus.

PENDEKATAN AGAMA TANGANI MAT REMPIT- Utusan Meloya (dijumpai dalam ms tengah)

Adalah 'rahsia terbuka' bahawa majoriti remaja yang terlibat dalam kegiatan ini adalah Melayu dan beragama Islam. Inilah yang mencemaskan kita.

Gunakan 'jarum suntikan' secara halus untuk menarik mereka kembali ke pangkal jalan.

Jika perlu adakan siri bimbingan fardu ain khas kepada golongan ini terutama tentang kepentingan solat. Ingatlah sabda Rasulullah SAW yang bermaksud: "Rebutlah lima perkara sebelum datang lima perkara: hidupmu sebelum matimu, sihatmu sebelum sakitmu, waktu lapangmu sebelum waktu sibukmu, mudamu sebelum tuamu dan kekayaanmu sebelum kemiskinanmu". (Riwayat Imam Ahmad dan Baihaqi).

PENULIS ialah Pengarang Agama Utusan Malaysia.

Ha, kan dah kata dah semalam.. ini peringkat terakhir untuk sesuatu berita disebarkan..hahaha

Lagi dua tiga hari, benda ini akan senyap. diam. tamat....

Siapa yang tidak tahu apa yang saya cakapkan, sila klik sini.

Tuesday, May 5, 2009

Antara kereta dan perang


LEBIH 67000 MAUT NAHAS- Utusan Meloya

NUSAJAYA 4 Mei - Seramai 67,100 rakyat negara ini meninggal dunia akibat kemalangan jalan raya sejak 11 tahun lalu. Jumlah kematian tertinggi ialah pada tahun lalu iaitu melibatkan 6,527 orang.

US MILITARY DEATH IN IRAQ WAR AT 4284- Associated Press

As of Sunday, May 3, 2009, at least 4,284 members of the U.S. military had died in the Iraq war since it began in March 2003, according to an Associated Press count.

Cuba kita bertanya pada diri: mengapa kereta dicipta? Adakah ia sebagai alat untuk bergerak dari A ke B atau alat untuk membunuh?

Di Amerika, senjata tidak diharamkan walaupun begitu ramai sudah ditembak mati. Alasannya ialah- yang membunuh bukan pistol tetapi orang yang memegang pistol. Ini hujah bodoh. Kalau tiada pistol, macam mana orang nak pegang pistol.

Di Finland, senjata api telah diharamkan apabila berlaku pembunuhan 12 orang kerana ditembak mati. Alasannya mudah- alat membunuh wajib diharamkan dari orang ramai.

Berbalik kepada kereta: sudah lebih 70,000 orang mati di jalan. Angka ini macam menghantar askar pergi perang, malah lagi dashyat. Sudah tiba masanya untuk kita mengkaji kembali peranan dan penggunaan kereta di dalam hidup kita. Lagi-lagi di Malaysia yang mencatatkan kematian tertinggi di Malaysia.

Memang kereta diperlukan. Ini tidak dapat disangkal. Ibu yang sarat mengandung yang mahu bersalin perlukan kereta untuk bergegas ke hospital. Pekerja-pekerja sangat memerlukan kereta untuk pergi bekerja apatah lagi dalam keadaan hujan. Orang ramai perlukan kereta untuk cepat tiba di sesuatu destinasi jika berlaku kecemasan. Ini semua benar.

Yang perlu dikaji ialah kuantiti kereta yang bergerak di jalan raya. Adakah berbaloi setiap orang di muka bumi ini memiliki kereta? Adakah kesemua 27 juta rakyat Malaysia wajib mempunyai kereta? Mungkin ada yang berkata ia adalah hak dan kemampuan diri masing-masing. Tetapi adakah 'hak' ini masih dikatakan 'hak' walaupun beribu-ribu orang mati dan berlaku masalah alam sekitar yang serius?

Hanya ada satu teori dan solusi bagi penyelesaian ini: KURANGKAN PENGGUNAAN KERETA. Untuk mengharamkan terus kereta adalah kerja gila seperti mengharapkan seorang mak nyah mengandung. Jadi dengan mengurangkan kereta yang bergerak, ia akan mengurangkan kemalangan. Bila kurangnya kemalangan, kurang juga orang yang mati.

Di satu sisi yang lain, jalan-jalan raya juga tidak sesak. Tiada pencemaran bunyi. Tiada orang stress dan tertekan. Semua gembira. Kemudian, tiada asap yang bebas ke udara lantas meningkatkan kualiti udara. Harus diingat 70% asap yang berlingkar di udara datangnya dari ekzos kereta. 70% asap inilah yang memanaskan bumi. Tidak guna menutup lampu sejam di seluruh dunia jika 70% asap ini tidak dikurangkan.

Pun begitu, akan ada satu pihak yang rugi bila kereta dikurangkan. Dan pihak itu ialah syarikat pengeluar kereta. Toyota, GM, BMW, Proton pastinya akan membantah hebat cadangan ini. Tetapi situasi sekarang di mana syarikat-syarikat ini mula kerugian kerana krisis ekonomi wajib kita gunakan sebaik mungkin.

Strukturkan kembali penggunaan kereta di Malaysia. Susun kembali perkhidmatan awan di ibu kota. Koordinasi semula laluan bas, LRT dan teksi. Tanam pokok-pokok dan bina laluan pejalan kaki di bandar agar orang ramai redup untuk menapak. Kita boleh belajar daripada Singapura dalam hal ini. Jika malu, boleh ke Korea Selatan untuk menuntut ilmu.

Kemudian, yang paling penting ialah setiap keluarga wajib hanya diberi hak menggunakan satu kereta. SATU KELUARGA HANYA SATU KERETA. Tidak boleh dua tidak boleh tiga. Hanya dengan cara ini kita masih dapat berkereta dan pada masa yang sama mengurangkan pemilikan dan penggunaan kereta.

Ada berani?

Bagaimana berita tersebar di Malaysia


Sesiapa yang rajin membaca berita di surat-surat khabar di Malaysia- tidak kira arus perdana atau arus proton- pasti akan dapat mempelajari bagaimana sesuatu berita itu tersebar. Untuk memahaminya tidak susah.

Cuba kita perhatikan- mula-mula, akhbar akan sensasikan sesuatu berita itu. Sebagai permulaan, berita ini akan tersiar di muka-muka tengah akhbar. (untuk test market atau panas badan dulu). Selepas itu, keesokan harinya berita ini akan terpampang di muka depan. Untuk mengolah kebencian orang ramai, berita ini akan disertakan sekali statistik dan juga laporan kes-kes polis. Ini peringkat pertama.

Bagi peringkat kedua, akhbar akan mendapatkan pandangan daripada profesor-profesor bertali leher di IPT Malaysia. Selalunya profesor ini akan berhujah dan kelentong macam-macam kerana di akhirnya jawapan yang akan didengari ialah 'pengaruh budaya barat dan salah anak muda itu sendiri.' Tak habis-habis dengan budaya barat. Seolah-olah hanya barat yang bersalah-dan kita sahaja yang betul.

Seterusnya untuk peringkat ketiga, akhbar akan mendapatkan pandangan dari golongan beragama. Pakcik-pakcik yang berketayap akan memberikan pandangan mereka dari sudut agama pula. Di sini pelbagai dalil akan dikeluarkan- semuanya berkisar bagaimana berita atau gejala ini akan membawa kepada neraka. Di akhirnya kita juga tidak akan dapat mendengar sebarang penyelesaian.

Untuk peringkat terakhir iaitu peringkat paling kelakar- akhbar ini akan menemui ahli-ahli politik ataupun menteri-menteri. Dan macam biasa, menteri dan ahli politik ini akan meloncat-loncat bercakap bagaimana 'tiga langkah untu menangani masalah...' dan 'kita perlu bersatu dalam menghadapai masalah ini....' Kononnya menteri ini akan dilihat sebagai pembela dan penyelesaian dalam gejala ini. Hairan, selepas itu berita tentang gejala ini akan terus senyap. Diam. Sepi sekelip mata. Betul-betul macam magik.

Noktah sebentar. Apa maknanya semua ini? Sebelum kita memahami mengapa berita tentang gejala ini disiarkan, sila baca berita-berita di bawah untuk kita fahami bagaimana sesuatu berita tersebar.

BENDUNG GEJALA MAT REMPIT- Utusan Meloya (dijumpai di ms 12 pada 3/5/09)

KUALA LUMPUR 3 Mei — Yayasan Pencegahan Jenayah Malaysia (MCPF) mahukan Akta Pengangkutan Jalan dipinda bagi membendung gelaja “mat rempit” dan perlumbaan motosikal haram.

500 MAT REMPIT DIPERIKSA- Utusan Meloya (tersepak di muka depan pada 4/5/09)

KUALA LUMPUR 3 Mei – Bagi membanteras gejala lumba haram di ibu negara, polis trafik telah melancarkan operasi besar-besaran dengan lebih 500 mat rempit diperiksa di Dataran Merdeka, di sini malam tadi.


MAT REMPIT BERLELUASA- Utusan Meloya (dikutip pada 5/5/2009 di muka depan)

KUALA LUMPUR 4 Mei – Memeranjatkan! Ketua Trafik Pasukan Bukit Aman, Datuk Abdul Aziz Yusof memberitahu dalam tempoh dua hari, sebanyak 3,011 saman atas pelbagai kesalahan jalan raya telah dikeluarkan dan daripada jumlah itu sebanyak 45 peratus kesalahan kerana tidak memiliki lesen dan cukai jalan.


MATI DIPUKUL MAT REMPIT- Utusan Meloya (terserempak pada 5/5/09 di muka tengah)

KUANTAN 4 Mei - Hasrat seorang lelaki untuk menjadi seorang mekanik tidak kesampaian apabila dia dipukul hingga mati oleh sekumpulan mat rempit ketika berehat di sebuah taman rekreasi di sini awal pagi Khamis lalu.

GEJALA MAT REMPIT KIAN BERLELUASA- Utusan Meloya (terlanggar di muka tengah)

Pensyarah Pusat Pengajian Sains Kemasyarakatan, Universiti Sains Malaysia (USM), Dr. Azeem Fazwan Ahmad Farouk berkata, kegiatan tersebut bukan baru dan kegagalan menanganinya disebabkan oleh sikap masyarakat itu sendiri yang terpengaruh dengan budaya barat yang gemarkan kebebasan ekstrim.

Sudah nampak bagaimana berita tersebar? Sudah faham? Esok, pasti berita tentang pandangan golongan beragama dan ahli politik akan keluar. Hanya tunggu dan lihat......

Sunday, May 3, 2009

Hanya 5000 boleh iring- mStar

PETALING JAYA: Dalam usaha mengawal persekitaran luar kawalan pada hari penamaan calon, parti-parti politik yang bertanding 'dilarang' membawa penyokong mengiringi calon tidak lebih daripada 5,000 orang.

Pendekatan itu akan dikuatkuasakan semasa pilihan raya kecil kerusi Dewan Undangan Negeri (DUN) Penanti, Pulau Pinang bulan ini.

Satu pertanyaan: Nak kira penyokong macam mana nanti? Buat tol? atau pagar?

Satukan kaum melayu berpecah empat- mStar

'TUAH ayam nampak di kaki, tuah manusia siapa yang tahu'...itulah pepatah yang begitu sesuai dengan Ketua Penerangan Umno yang baru, Ahmad Maslan, 43.

Mengenai cabaran, Ahmad menggariskan aspek yang beliau akan beri penekanan.

Pertama menyatupadukan kembali orang Melayu yang telah berpecah empat iaitu Melayu Umno, Melayu PAS, Melayu PKR dan Melayu atas pagar.

"Cabaran utama adalah menyatukan Melayu sebagai bangsa induk selain mengakui hakikat kita bersama-sama dengan kaum Cina, India dan Bumiputera lain," ujar beliau.

"Mereka pernah menyokong UMNO dan bersatu di bawah kami. Kita menghormati pandangan itu dan akan mengembalikan sokongan mereka kepada UMNO," jelas Ahmad.

Adoi...letih betullah dengar kaset melayu bersatu ni. Dari zaman dulu lagi. Tak habis-habis melayu bersatu.

Mahathir dulu pun kata 'melayu bersatu'. Tapi hasilnya 'melayu mudah lupa.' Pak Lah pun kata Melayu perlu bersatu. Tapi hasilnya 'melayu mudah tidur.' Kali ni mamat Maslan pulak nak berusaha menyatukan melayu. Tapi masih tak tahu hasilnya apa.hahaha

Satu pertanyaan: Kenapa kalau bersatu perlu di bawah UMNO? Tak boleh ke bersatu bawah DAP atau KIMMA? Hahahaha

Satu lagi pertanyaan: Sejak bila melayu ada 4 golongan je? Kenapa nilai melayu dari segi pegangan politiknya? Kenapa tak nilai melayu dari agamanya? Lagi senang. Ada 2 golongan je. Melayu Islam dan melayu bukan Islam. Kan kerja dah senang. Lagi sikit dari 4 golongan. hahaha

Asyik nak bercakap tentang melayu bersatu sahaja. Kenapa tak bercakap tentang menyatukan rakyat malaysia?

1malaysia bukan retorik politik- Utusan Meloya

KUALA LUMPUR 2 Mei - Datuk Seri Najib Tun Razak menegaskan, gagasan Satu Malaysia adalah konsep yang mempunyai pengisian jitu dan bukannya kenyataan retorik politik semata-mata.

Perdana Menteri berkata, konsep berkenaan juga akan diterjemahkan secara evolusi melalui proses tertentu yang bukannya berlaku dalam satu malam sahaja.

Hahaha pengisian jitu? Apa yang diisi untuk 1Malaysia ni?

Bila nak keluarkan buku teks 1malaysia? Makcik di Felda nak tau 1Malaysia ni sokong Ketuanan Melayu ke tak. Pakcik pergi surau pun nak tau 1Malaysia ni ada berapa rukun di dalamnya.haha

Abang bawak teksi pun nak tau 1Malaysia ini masih guna sistem permit teksi lagi ke tak. Nelayan jual ikan juga tertanya-tanya 1Malaysia masih gunakan orang tengah lagi ke tak. Pelajar di sekolah juga ternanti-nanti 1Malaysia sediakan pendidikan percuma atau pendidikan yang dipinjam PTPTN.

Kontraktor kelas F pun tak sabar nak tunggu 1Malaysia diperkenalkan. Tak sabar nak buat papan tanda kat tepi jalan, tak sabar nak lukis poster untuk ditampal di dinding bangunan, tak sabar nak terbit dokumentari untuk RTM.hahaha

Paling penting DBP nak tau perkataan 1Malaysia ni boleh dimasukkan ke dalam Kamus Dewan edisi kelima atau tidak.hahaha