Wednesday, April 28, 2010

Kes Teoh Beng Hock

Macam biasa, apa-apa yang 'dari Malaysia' memang tidak bagus dan tidak boleh dipercayai. Sebab itu kita perlu orang dari luar memberikan nasihat dan pandangan mereka.

Pakar forensik kita tidak bagus. Mereka korup dan boleh dibeli. Maka kita panggil pakar forensik dari Thailand dan Britain.

Dengan hanya melihat gambar, Dr Pornthip telah membuat 80% kesimpulan Teoh Beng Hock telah dibunuh. Namun autopsi kedua menunjukkan kesimpulan yang berbeza. Tiba-tiba beliau mendapat 'political pressure' dan mahukan jaminan keselamatan bertulis untuk memberikan keterangan di Malaysia. Mungkin Dr Pornthip boleh berlindung di kedutaan Turki.

Prof Peter Venezis, antara pakar forensik di dunia telah diguna khidmatnya oleh kerajaan. Perkara ini dipersetujui oleh pihak pendakwa sendiri. Namun apabila Prof Venezis menolak kemungkinan Teoh Beng Hock dibunuh, beliau dituduh telah dibayar. Bagaimanapun ini perkara biasa. Wakil rakyat di Malaysia yang melompat pun ada dua hukum yang berbeza.

Selalunya kita ingin mendengar apa yang kita ingin dengar. Kita kata kita mahukan 'justice for Beng Hock' tetapi bila hasil siasatan sudah diberikan kita tidak mahu terima. Bagi kita, keadilan hanyalah dikatakan keadilan bila ianya memihak kepada kita ataupun bertepatan dengan apa yang kita percaya.

Dengan menolak kepada kebenaran yang telah diberikan, sebenarnya kita telah menolak keadilan untuk Beng Hock. Refusal to accept the truth is injustice for Beng Hock.

11 comments:

gman said...

yerp, setuju.

semua mende salah kecuali kalau mereka yang betul. macam2 bukti dan hujah2 keluar pastuh. kadang2, mungkin dorg tau yg dorg menipu diri sendiri tp ssh terima hakikat..kot? ermmm

Wanturd™ said...

biasa la.buta hati memang camtu.

yusuf mujahidin ™ said...

"Bagi kita, keadilan hanyalah dikatakan keadilan bila ianya memihak kepada kita ataupun bertepatan dengan apa yang kita percaya."

yat said...

2 hukum berbeza, memang tepat BB!!!

cuba tgk komen kat malaysiakini and malaysian insider, kutuk x ingat Dr. Venezis dari britain ni!!! Ramai pulak yg jadi pakar 'forensik' bidan terjun, kata ramalan x tepat dsbgnya.....apa lagi yg hangpa nak, local xleh, foreign xleh!!!!

Kalo nak sgt BN disabit dgn kesalahn bunuh, suruh pakatan haram tukar slogan 'Justice for TBH' pada 'Pergi Jahanam BN', tu lagi orng faham....

Anonymous said...

yang menyebabkan orang tak puas hati, apa yang menyebabkan teoh jatuh bangunan.

Dr pakar cakap dia sedar masa jatuh, adakah maksudnya dia ditolak atau bunuh diri?

kalau ditolak kenapa?
kalau bunuh diri apa reason nye?

tak payah la putar belit keadaan

nape tak ada jawapan hingga sekarang

kalau dah buta hati, sampai bila pun cuba dolak dalik kebenaran

macam kes altantuya, apa motif dia dibunuh, kenapa orang yang arah bunuh tak kena tindakan?

kalau ikut resmi keling(bukan hina india ok), biar belit asal nampak betul



jibam

gman said...

lol jibam.

kalau the guy bunuh diri, bukan ke sebab memang dia nak bunuh diri, and the reason dia bunuh diri shall go with him to the grave.

taktau la kalau ada org suh dia lompat bangunan tuh, kalau camtuh, even the forensic expert cant help la...

Anonymous said...

gman

ah senang nye konklusi

jawapannya pergi bersama simati

kalau macam tu tak payah lah buang duit panggil Dr pakar

jawapan macam yang ko bagi tu lebih kurang jawapan Dr kutty la....anwar tumbuk mata dia sendiri
senang. lepas tu case close

cukup lah dibodoh....jangan dibodohkan lagi.....

agaknya bila terkena diri/keluarga sendiri baru nak sedar kot....

jibam

Riise said...

betul tu.

doktor tu cakap dia tidak dibunuh ke? aku baca sikit je, dia cakap tiada kesan dicekik dan mangsa masih sedar semasa dia jatuh, tu je aku tahu. adakah itu bermakna di tidak dibunuh? mungkin. dan apa kena mengena ni dengan BN. bukan SPRM ke yang kena, ajak orang untuk beri keterangan, jap lagi orang itu mati kat bangunan mereka. mestilah perlu disiasat.

yat said...

kalo SPRM nak bunuh orang tu, lojik ke diorng nak bunuih dekat pejabat depa sendiri? Jibam, memang rakyat x bodoh skrang, sebab tu kadang2 jawapan yg 'make sense' boleh diterima pakai..

bodoh la sprm kalo nak bunuh dekat pejabat sendiri and sebab rm1500 ja....cukuplah dibohkan oleh anwar tu beb....

Oh Me said...

Anwar memang tumbuk matanya sendiri beb...

pastu balut tengkuk, padahal main bola sebelum keluar penjara....haha

Haziq Janudin said...

ape cerita terbaru kes tu yeh?