Halimi Rauf wrote a brilliant piece in defending the controversial Menara Warisan Merdeka. Some interesting facts from his rebuttal:
1) PNB’s profits do not equate to government revenue, so the government cannot take it and allocate it to other purposes. Following that line of thought, the argument that the money for the tower can be better utilised for educational purposes, for instance, is nullified.
2) Property development is definitely not an approved investment for all the unit trusts. And as PNB’s CEO has asserted, no depositors’ money would be used.
For 100,000 people who oppose this tower- please do your homework and come out with better argument.
Jangan jadi Pakatan Rakyat yang asyik-asyik nak gunakan 'term' rakyat bila nak hentam sesuatu benda. Jangan jadi thick-skulled juga tak nak terima fakta bahawa duit rakyat tak digunakan.
Paling penting- argument yang kata stadium Merdeka bakal dirobohkan kerana projek ini juga patut dibakul-sampahkan. (Nampak sangat main hentam keromo je).
After all- kepada Pakatan Rakyat- bajet alternatif mana?
1) PNB’s profits do not equate to government revenue, so the government cannot take it and allocate it to other purposes. Following that line of thought, the argument that the money for the tower can be better utilised for educational purposes, for instance, is nullified.
2) Property development is definitely not an approved investment for all the unit trusts. And as PNB’s CEO has asserted, no depositors’ money would be used.
So where would RM5 billion come from? PNB’s own money. Enough even to build several towers, perhaps. Where did they get so much money? 30 years of financial prudence.
3) Since PNB is a government-linked company, what should it really do with its own money? Should it act like the government, and allocate whatever money it has to the country and retain no profit whatsoever, or like a normal company with performance and profit targets?
Read the full article hereFor 100,000 people who oppose this tower- please do your homework and come out with better argument.
Jangan jadi Pakatan Rakyat yang asyik-asyik nak gunakan 'term' rakyat bila nak hentam sesuatu benda. Jangan jadi thick-skulled juga tak nak terima fakta bahawa duit rakyat tak digunakan.
Paling penting- argument yang kata stadium Merdeka bakal dirobohkan kerana projek ini juga patut dibakul-sampahkan. (Nampak sangat main hentam keromo je).
After all- kepada Pakatan Rakyat- bajet alternatif mana?
28 comments:
dah la.. satu Malaysia dah terbakar dengar pasal hal ni.. tak kisah la dari mana pun ambik duit tu, guna la untuk kebaikan, nak tambah menara buat apa lagi? tambahkan ikon akhir zaman ker?
kerajaan sila guna duit lebih bijak, sebab makin banyak rakyat bijak untuk judge korang punya management. sekarang zaman IT, segala yang tersorok belakang tabir, rakyat tahu, boleh buat penilaian.. bukan macam zaman dulu, hanya disuap bulat2 oleh media pro-kerajaan.. ingat, Malaysia makin ramai orang pandai..
kata negara Islam, minta petunjuk Allah tak sebelum bentang budget??
wallahualam...
thick skulled?haha
erm,PNB?check the company pnya facts blik la,klu x guna duit rakyat,then guan duit apa?haha
n pasal bajet alternatif,wakil dari PR ptt at least making a draft la,tp nil,zilch,xde pun....
tp tu la,kte kna tgk blik,klu betul nk kasi org bwat bajet,kna disclose betul2 semua account,bentang kat dewan,petronas dapat brape,bru bleh nk tgk flow dia,klu stakat kasi basic knowledge of account je,xpyahla kot...
nthala psal bnda nie,mayb malaysia nie stil stuck to the minded of developmental economics instead of economics development...
PNB,ak yg study dlm bidang construction nie pn,dh lose hope dgn fluctuation of prices kat malaysia nie,mmg la ckp x guna duit rakyat,blah la,lpas nie,nk bwat loan apa bagai...ak rasa ko pn tau as ko study dlm bidang cnstruction gak..ntahla...
lg satu,klu nie bkn project government,as stated in the article,nape kena list dlm budget?
is it in line with the ETP programme of 92 percent of private investment fund?
even the private investment fund nie pun,ak purely x yakin dgn government of the day pnya capability...
malas komen panjang2 BB, nanti kata gua pro Pakatan lak
cuba lah baca link ni
http://tronohtranquility.blogspot.com/2010/10/menara-warisan-merdeka.html
http://jordan2jelebu.blogspot.com/2010/10/wang-rakyat-atau-wang-pelabur-atau-wang.html
aku malas nak bagi pendapat. sebab fact nye tak terlalu jelas. yang sokong, yang bantah, masing2 ada salah, ada betul nye. tapi aku rasa, tak perlu kot menara 100 tingkat. useless.
klu buat homework true internet dari blackberry je kire homework ke?
http://jordan2jelebu.blogspot.com/2010/10/fakta-lubang-jamban-para-pengampu-yang.html
gua takde kait mengait dengan barisan atau pakatan.gua kat sini undi liberal,conservative,green atau social democrat.gua orang luar.
tapi satu je gua nak cakap,apa motif bina bangunan 100 tingkat?malaysia dah tak cukup tanah lagi ke?even masa aku duduk kat subang jaya dulu pun aku tengok banyak kawasan office ada label to rent/sale.tak sedar ke occupancy rate dah low?
weh,canadians punya income gdp growth $us39,658,tapi takde nafsu pun nak bina bangunan tinggi-tinggi.kecuali cn tower kat toronto tu pun untuk tujuan telekomunikasi,yang lain takdenye bangunan tinggi-tinggi.bina pun atas keperluan bandar tu sendiri.
malaysia baru gdp us$6,950 nak bina bangunan macam ni buat hape?
about stadium merdeka,gua rasa lu salah faham apa nami cakap.nami cakap bukan "meruntuhkan",tapi bagi dia stadium merdeka tu 'ikon' - macam coliseum kat rome atau statue of liberty kat new york.bila ada satu lagi benda bina kat situ,jatuhlah nilai sejarahnya.tak pandai spin jangan la nak tuduh nami pulak!
@aril:
Look who's the one is thick-skulled right now.It's obvious people are against this project,terima je la.Kata 1Malaysia rakyat diutamakan.So,when people raises the voice,meaning shut up je la.Kalau tak it's useless nak kata rakyat diutamakan.
Dengar je la cakap rakyat,cuba jangan degil.Even it's PNB's money pun,kenapa perlu bentangkan dalam 2011 Budget?If let's say in Canada,Petro-Canada nak bina building,Prime Minister Stephen Harper tak payah umumkan dalam Parliament pun.When it's written in Parliament's hansard,meaning it's a government issue.Government issue meaning public interests,using public money.
Knock your own thick-skulled yourself.
Tanpa nama 1: kenapa bina menara 100 tgkt bkn utk kebaikan? spill-over effect- kontraktor-sub kontraktor, even foreign labour pn dpt benefit sbb ada peluang kerja.
malah pendeposit PNB jg akan dpt return 8-10% sekiranya projek ini berjalan lancar.
Ini bkn kebaikan?
bab buat kebajikan spt rumah kos rendah, hospital, etc,etc tu kan dah ada allocationnya. baca bajet 2011 bagi penuh.
Muzikri:
mmg PNB buat untung dari duit pendeposit. tp at last tu still duit PNB kan?
so far adakah t'jwb PNB utk bina rumah kos rendah, bina hospital dan sekolah?
kalau mcm tu, mgkn kita blh srh semua syarikat utk gunakan dana simpanan dorg utk buat kebajikan bina sek, hospital, etc. Alhamdulillah kalau bnda ni terjadi.
Schomey: useless kalau tak reti nak utilise mcm putrajaya. tp kalau betul2 utilise smpai terlebih use pn ada cthnya PLUS dgn penang bridge. (ini semua projek mega)
Aril, EZ:
thanks org luar sbb amek berat pasal Malaysia.
projek ini under EPP- entry point project. govt terlibat utk facilitate private sect develop mega project.
itu sebab diumum dlm parlimen dan dlm bajet. it still govt pnya bisnes.
we're not anarchy- no govt.
ala, kalau tak diumum dlm parlimen pn- kit siang akan desak benda ni dibawa masuk ke dalam parlimen jgk sbb involve public interest.
but agaian, public interest tak semestinya guna public money.
skrg ni ramai yg salah faham sbb ingt 5b tu duit govt.
admittedly kelemahan govt jgk tak explain betul2 this project.
but shouldnt be PNB yg should explain?
in this posting- i just want to correct the misconception about this project. it is very disturbing to see 100,000 people still believe the 5b comes from govt coffer. even worse they believe PNB(private company) should spent the 5b on social development ie education and health care. (hey, even dorg dh buat pn CSR. scholarship, dividen, etc,etc)
argument yg kata menara ini akan menambahkan ruang pejabat utk disewa sbnrnya agak valid. To be fair to them.
but then again- inilah yg membezakan those yg ada visi dgn those yg stuck pada present.
utk memastikan menara ini tak kosong or jadi sarang burung, govt seriously have to work hard to woo multinational company. or even they have to create hundreds of successful malaysian company so that diorg akan bkak ofis di KL.
in other words, economy kena strong. tak bolehlah nak sibuk berpolitik smpai tak bangunkan negara.
kalau tak, mmg betullah menara warisan ini akan jd sarang burung.
sbb tu org ckp ni ambitious project. even high risk punya project pn. kalau berjaya- mmg gempaklah. kalau lingkup, hbsla.
skrg ni aku taklah membabi buta sokong projek ni. bagi aku projek ini bagus sbb ia boleh stimulate economy without using govt fund.
tak smart ke korg rasa govt tak pyh nak guna 5b duit rakyat utk sediakan beribu peluang pekerjaan?
sama ada wajar ke tidak bgnn ni dibina di stadium merdeka aku rasa Nami ada valid point jgk. mmg btl itu sacred place.
tp skrg ni sacred place tu dh jadi scared place. sunyi sepi je. apa idea nak revive blk kawasan tu?
and aku tertarik dgn idea agar menara tu dibina di Kg Baru sbb boleh appreciate value tanah org melayu kt situ.
ops- sounds racist ke? no- just stating the facts.
wajar ke bina 100 tgkt? kenapa nak lebih klcc?
hmm, kalau tak lebih klcc, takdelah nak jadi ikon. tp kalau lebih pn, klcc still jd ikon. so which one better?
skrg ni mmg aku akui ramai giler yg bantah projek ni. dh 160,000 org pn.
kalau ikut konsep rakyat didahulukan, mmglah projek ni kena dibatalkan. (tp kalau batal, korg ckp flip flop pulak)
then korg akan ckp- kenapa tak consult rakyat dulu. mslhnya korg turun tak ke makmal pemandu bagi feedback or guna laman web? tak kan?
so cuba tnya betul2 kat 160000 org tu kenapa bantah projek ni? adakah for the sake of opposing?
sbb guna duit rakyat? tp dh gtau guna duit PNB.
sbb guna duit pendeposit? tp dh gtau tak kacau duit pendeposit.
so kalau dah tak guna duit korg, kenapa nak bantah lagi? masa projek ni tak diumumkan pn, takde plk dgr suara2 ratus ribu ni mtk PNB bina sekolah, hospital. kenapa skrg baru nak bising?
tp bkn ke PNB ni takde obligation utk buat semua bnda tu? bkn tu tugas kerajaan ke?
and bukan ke dlm bajet dh ada peruntukan utk bina sekolah, hospital semua tu?
tak cukup?
hbs tu nak semua bajet guna utk kebajikan? so mana nk dpt income plk utk dana kebajikan for the next geenration?
nak tak nak kena buat pembangunan. tp bila buat pembangunan mcm menara warisan merdeka ni, korg bantah.
pusing punya pusing, sbnrnya apa yg korang nak?
Lu copypaste org lain punyer artikel, itu ke lu punyer homework brader ?
Camni ke budak U skrg...pemalas. Dont make me generalise people...but i can't stand it lah.
Jgn tegak benang basah brader. Numbers don't lie. This so-called 5Billion project akain naik sampai berbilion2 nanti...just wait & see lah.
- gOLLOm -
Basuh Baju... I really agree with you... Hey Malaysian, See the Future. See what have Tun Mahathir did to malaysia. He did all these thing masa kegawatan ekonomi. Sekarang Malaysia antara negara membangun paling produktif. Dont argue, just see what will happen 10-20 years from now.
Sila buang yang keruh ambil yang jernih.
ngarut jerk.... cari la alternative len nak majukan negara.. elak pembaziran, rasuah, kroni... GDI? trun 81%. pe kes? pelabur xperlu menara tinggi tinggi kalo dy suke nak mlabur kat ngara nie.. dia tgk kestabilan politik dlu.. nak berbangga, tpi duit tadak.. nak duit? cekik rakyat..
i chuckled at your reasoning
i dont need to add anything more for lucius maximus and nami shared the same sentiment as me.
this tower is nothing more than a symbol of Najib's cockhold manhood. He is trying to OUTPENIS mahathir's Petronas Tower by ERECTING his own mega penis
no ifs no but
either that or warisan tower is Rosmah own version of penis envy. God didnt give her a cock so she built one giant artificial one!
HA HA HA
Bangang.
Aku malaih nk komen samada PM Najib nk bina Menara Warisan samada atas sebab ekonomi, ego atau bangga diri.
Cuma nk tanya
1. Apa maksud “Suatu Akta bagi menggunakan sejumlah wang daripada Kumpulan Wang Disatukan untuk perkhidmatan bagi tahun 2011 dan bagi memperuntukkan wang itu untuk perkhidmatan bagi tahun itu”
Tolong terangkan!!!
2. Jabatan Penilaian dan Perkhidmatan Harta menyatakan ada sejumlah 72.67 juta kaki persegi ruang pejabat di Kuala Lumpur pada masa ini. Sebanyak 58.51 juta kaki persegi telah dihuni, yakni pada kadar 80.51%. Itu bermakna Kuala Lumpur ada lebihan 19.5% ruang pejabat kosong.
Dengan membina Menara Warisan yang akan menyediakan 3 juta kaki persegi adakah anda bersetuju bahawa sebahagian sahaja yang akan dihuni.
So apa relevan membina sebuah bangunan dibina kadar yang dihuni tidak sampai 80%
Honestly, kerajaan perlu membina Menara Warisan hanya untuk menarik RM5Bilion daripada PNB sebagai persiapan PRU mereka.
Itu je faktornya...
Takkan tak paham.
P/S: Tiap tahun Ketua Audit Negara bentangkan ketirisan jabatan-jabatan agensi kerajaan. Apa yang Kerajaan buat???
Sampai roti bersardin pun, sardin kene kelepet.
Aduhai. Bangsat sungguh
Budak unibersiti,
aku nk tanya skit. Berbaloi ke, kita gunakan dana rakyat (PNB tu sebuah GLC)hanya utk bermegah-megah sedangkan hutang negara menggunung
===================================
"Ketua Audit Negara, Tan Sri Ambrin Buang hari ini mendedahkan bahawa hutang negara pada tahun lalu berjumlah RM362.39 bilion, iaitu paras yang paling tinggi dalam tempoh lima tahun.
Hutang itu mencakupi 53.7 peratus daripada Keluaran Dalam Negara Kasar(KDNK), kali pertama keadaan itu berlaku dalam sejarah negara, kata beliau dalam laporan tahunan terbaru yang di bentangkan di Parlimen hari ini.
Hutang RM362.39 bilion ringgit yang disebut dalam laporan audit itu juga jauh lebih tinggi daripada RM233.92 billion yang disebut oleh Perdana Menteri, Datuk Seri Najib Razak di Parlimen Jun lalu.
Ketika itu Najib juga mendakwa hutang itu hanya mencakupi 34.3 peratus KDNK.
Dalam laporannya hari ini, Ketua Audit Negara menjelaskan hutang kerajaan meningkat dengan mendadak kerana hutang dalam negara yang semakin membesar.
Hutang kerajaan di dalam negara (domestic debt) pada tahun lalu adalah RM348.60 bilion atau 96.2 peratus keseluruhan hutang Kerajaan Persekutuan"
===================================
Antara PM yang cakap ngan Ketua Audit Negara yang cakap, aku lebih percaya statement kakitangan awam yang tidak berkepentingan politik
Aku pun tak setuju dengan bangunan 100 tingkat ni.
Tapi yg tak setuju rata2 memberi pendapat emo. Terutama si OBefiend tu haha.
Outpenis lah erectinglah.Emo....cam fan Arsenal haha.
Hanya basuh Baju je yang cuba melihat konsep pembinaan tu dari segi logik dan reason.
BB,
Check out this link - http://www.themalaysianinsider.com/breakingviews/article/how-many-warisan-merdekas-sakmongkol-ak47/
They should name it as Warisan Najib instead...
janji mega berakar hutang.buat warisan generasi mendatang
mdikqhoi:
sejak bila t'jwb PNB utk bayar hutang kerajaan?
mengikut laporan yg sama, pada tahun 2009, kerajaan persekutuan berjaya mencatatkan surplus belanja lebih RM6 billion.
any credit?
ikut pemahaman kau, duit 5b tu lagi bagus bayar hutang kerajaan.
if that the case, mgkn profit CIMB, Maybank, syarikat yg kau keje (assuming kau keje) diambil kerajaan utk byr hutang k'jaan.
ok x?
ko mcm makin menyokong kerajaan...apa2 diorang ckp...ko makin bersetuju n guna alasan2 logik ko tambah2 ngn example ke apa ke utk wat bnda tu nmpk legit...apsal??? ko nk jd politican ke...ni plan ko ke...nk ngampu kerajaan dr awal2 supaya one day diorang akan jmpa ko n ko blh naik...ke ko nk jd PM??? blh nnt wat satu lg menara kn...ehhh xpe...bukan guna duit kerajaan...bnyk 'faedah' kta blh dpt bla bla bla...plan nk gempak2 konon...hutang makin bertambah...mayb one day nnt bila hutang kta sama ngn KDNK kta br kerajaan nk ckp "oppppssss...kami salah percaturan"...time tu apa ko nk ckp utk back up kerajaan...oh yee..ko kan slalu wat homework...
Kawasan komersial kami, terdapat 400 buah bangunan 3 tingkat.. Hanya 5biji saya kepunyaan milik Bumiputra, yang lain tu semua Bukan Bumiputra..Berapa persen tu? Satu persen lebih sikit ajer!!!
Saya sokong PNB bangunkan Minara ini.. Kalau satu KL, berapa agaknya bangunan yang sebenar2 milik penuh kaum Bumiputra?
Selama ini, bangunan2 disewa kepada orang tempatan Bumiputra! Nak adakan functions, seminar, perkahwinan atau apa saja, sebahagian terpaksa sewa dengan mereka..
Setidaknya dengan adanya bangunan ini, wang itu akan berputar sesama kaum Bumiputra.
Tarik keluar dan jemput masuk semua bisnes serta aktiviti2 berkaitan ke Bangunan ini.
Pi pusing Petaling Street saja dan kira, berapa dari bangunan disana hak milik Bumiputra?
SOKONG PNB... TERUSKAN.
LANDLORD
Untuk yang mengatakan Pembinaan MW ada dalam bajet 2010 kerajaan:
- dah baca ke buku Rang Undang-Undang Perbekalan 2011 yg sangat tebal tu?
- Tak dinyatakan langsung dalam bajet tu, 1 sen pun untuk pembinaan MW.
- yang ada hanyalah pengumuman pembinaannya yang dibuat oleh YAB MK time di bentang bajet. tu ada.
- apa maksudnya? maksudnya, memang sah le pembinaan ni takde guna duit untuk rakyat satu sen pun. Ini duit syarikat. Duit company. Duit yang diperoleh sepanjang perlaburan mereka selama ini.
- Untuk sebuah syarikat, ia perlu di uruskan sebagai sebuah syarikat. bukan sebuah badan kebajikan. perlaburan syarikat ini, faedahnya akan kembali kepada semua jugak.
- Kerajaan pun satu. Sebagai sebuah syarikat, PNB jugak sebenarnya tidak bertanggungjawab utk menyedarkan semua yang menolak projek ni tentang kepentingannya. PNB Bertanggungjawab kepada stake holdernya sahaja. Maksudnya, PNB hanya bertanggungjwb untuk memaklumkan kepada Kerajaan sahaja & Kerajaan le yang b'jwb untuk menyedarkan semua rakyat tentang kepentingan MW ni. Ni asyik mintak PNB yang terangkan.
- Mungkin juga Kerajaan takde yang pakar. Mungkin Kerajaan pun tak paham @ Mungkin masa juga masih belum sesuai.
...banyakkan membaca lagi, jangan menentang tanpa usul periksa.
Ikut nafsu, lesu.
Ikut hati, mati,
Ikut rasa, binasa.
OK, dah siar siar kat Petaling street? Sekarang jalan-jalan kat Bukit Bintang dan kawasan Pudu pula..
Beluk masuk Jalan Tuanku Abdul Rahman, kemudian jauh sikit, kawasan Brickfields..
Tak payah jauh jalan, berdiri kat stadium dan lihat kawasan seKITAR. Nampak Kampung Attap?
Nama saja Kampung, tapi siapa agaknya semua pemilik bangunan kat situ?
Berapa agaknya bangunan yang hak kepunyaan kaum Bumiputra?
Bayangkan selama 50tahun ini, siapa duk kutip sewa bulan2? Ini tak ambil kira kira aktiviti bisnes lagi... semua duk pi kat mana?
GO PNB..
LANDLORD
well..pnb is a rich boy...rm5 billion nothing to them..let the mega project keeps going.
well..pnb is a rich boy...rm5 billion nothing to them..let the mega project keeps going.
Post a Comment