Sunday, April 25, 2010

Malaysia, Malay, Muslim

"Malaysian first or Malay first? Or Muslim first?"
Soalan ni kalau ditanya pada ahli politik memang pening nak dijawabnya. Setiap jawapan akan memuaskan hati satu golongan dan menyebabkan golongan yang lain tidak puas hati.

Kalau kita jawab 'malay first', kita akan dituduh rasis. Tetapi jika kita menjadi 'malaysian first', ada kemungkinan kita dikatakan tak cukup islamik memandangkan kita tidak menjadi 'muslim first'. Masalahnya bila kita menjawab 'muslim first', lagilah dianggap sebagai fasis.

Bagi saya, soalan ini cukup tricky. Jawab ini salah, jawab itu pun salah.

Sebenarnya soalan ini samalah seperti ditanya "antara ibu dan ayah, yang mana satu anda paling sayang? Atau anda paling sayang anak anda?"

Jadi apa jawapan anda? Malay? Malaysian? Muslim?

15 comments:

arifadela said...

dilema bro...

yusuf mujahidin ™ said...

Salam BB

Ape2hal Islam dlu...
tp di Malaysia ni perlembagaan persekutuan lebih tggi...

rs2 menjwp tk persoalan di atas? hahaha...

AM said...

Malaysian first, menjunjung Perlembagaan Persekutuan, Islam agama persekutuan, dan Melayu dengan hak istimewanya

Duniaku said...

kalau ahli politik la..bila cakap dikhalayak pelbagai..Malaysian First.Kalau cakap kat masjid..Islam first.Kalau cakap kat kumpulan Perkasa...Malay first.Tak percaya? tanya kat Muhiyidin yasin atau kat ibrahim ali..kalau tak tanya anwar ibrahim..kalau aku..mcm ko kata..jawab kalu org kata rasis la..fasis la...

remgold said...

Shah Rukh Khan when asked 'Indian or Muslim first' answered:
"Though I am very proud to be a Muslim and an educated and liberal one at that, I am immensely proud to be Indian."

http://www.rissc.jo/index.php/about/72-im-a-proud-indian-first-shahrukh-khan.html

violet labu said...

fasis atau tak, sy tetap kata Muslim first.
:)

nafastari said...

1 muslim, 2 malaysian, 3 malay

joegrimjow said...

idup dunia tak lama
jadi ku pilih muslim 1st
;)

lala said...

triple M.. hmmm... mahathir first?

dr.anonymous said...

Dropped by...

Nice entry.. To me, it is a rhetorical question which involves politic in it :) because in politics one flaw = huge consequences. even though the answer is correct. kenapa kita x boleh pilih semua betol x? sebagai manusia, i am a Muslim, Malay and Malaysian. I am like a triangular pyramid, a basis of human, and each side defines me differently at one part I am a Malay, and the others a Muslim and Malaysian. Kalau satu sisi tak ada, I am no longer a triangular pyramid. is it? sekadar pandangan

Marniyati said...

Saya pilih Muslim. Biarlah apa orang kata, yang penting adalah apa yang Allah kata. ;)

mie3425 said...

Kalau kita berfikir kita akan mati, maka jawabnya ialah Muslim First.

Anonymous said...

Ni soalan Bodoh.

hanya penyokong PKR sahaja yang akan jawab soalan macam ni.

Holden Caulfield said...

"Mankind first".

aku manusia.aku tak suka dilabel-label.

Abang said...

Ladies first... tu yg aku selalu dgr haha...