Idea klise aku ialah memantapkan pengangkutan awam supaya:
1. Tepat pada masa 2. Frekuensi tinggi 3. harga yang jauh lebih rendah dari berkenderaan sendiri 4. merangkumi pelbagai lokasi yang strategik dan tidak strategik..
Disebabkn pengangkutan awam di Malaysia memang bertujuan buat orang ramai frust dan menimbulkan keinginan budaya berkereta,gua sejak dulu lagi dah bertekad tak akan membeli kenderaan persendirian..Ini tanda protes gua kpd polisi dan sistem haprak ni..gua kan terus tahan je dan gunakan pengangkutan awam yg haprak ni..
Dah berkali-kali dihighlight isu ni,sejak lebih 20 tahun lalu..Dah banyak cadangan2 diberi..tapi langsung takde perubahan signifikan..
ape last resort kita sbg rakyat bila suara dan keperluan kita tidak dihiraukan?..protes..
ubah driver pengangkutan awam. macam dalam berita malam ni, entah bodoh aku tidak tahu kenapa, mereka menyalahkan material jalan raya, menyalahkan bas, menyalahkan macam macam, sedangkan pemandunya terlena.
kalau di stesen bas, orang yang kerja tiket janganlah diambil samseng dan berantai dan berwarna rambut malah rambutnya bercacak.
kalau pemandu teksi, galakkan ambil yang betul betul melepasi ujian. ujian 'mesra pelanggan' dan ujian 'tahap kejujuran' perlu dicipta. nak tak nak kena buat gak.
kalau ktm, yg bertanggungjawab perlu sentiasa pantau. kalau tak, ktm naik lemak, makin lambat, last last, delay 40 minit macam celaka punya lambat.
kapal terbang pengangkutan awam tak? ahh. peduli apa dia awam ke tak, tapi, tahap delay dia tu perlu diambil tindakan. letak nama syarikat kapal terbang kat depan surat khabar. kasi pengajaran.
last sekali, kita sebagai pengguna, tak salah kalau kita protes. dan cara kita protes, kita kena tulis, kita kena cakap, kita kena snap gambar, kita kena berganding bahu. dan akhir sekali, tak salah kalau kita berdemo hanya kerana sebuah bas dan seorang drebar teksi.
Kuatkuasakan dan ketatkan undang2 yang sedia ada yang selama ini dipandang enteng dan tidak dihiraukan.
Culture kita adalah selesaikan tapi bukan cegah. Bila dah eksiden satu bas mati 40 orang barulah kita akan dengar semua menteri2 mula bersuara pasal ini.
penggunaan kenderaan persendirian ni paling utama mmg sebab pengangkutan awam tak effektif dari segi MASA! itu punca utama. Perkhidmata tak ada teruk sgt kalau nak dibandingkan dengan negara lain.
and and tak boleh tidak, rakyat Malaysia masing2 nak menunjukkan kekayaan dan harta benda masing2. well itu sebenarnye. kalau aku ada kereta pun, buat pe nak biar berdebu. pakai la beb bawak awek!
Mungkin ahli-ahli parlimen terutamanya yg big fishes tu patut ada roster menggunakan pengangkutan awam (dengan syarat takde pengangkutan awam yang disediakan khas untuk ahli2 parlimen, in which case dia bukan lagi pengangkutan awam). Ini mungkin, MUNGKIN boleh selesaikan beberapa perkara;
1) Pengangkutan awam, samada atas sebab mengipas dan/atau segan kepada ahli2 parlimen tu akan mengimprove servis dan 2) Polis tak perlu esort ahli2 parlimen yang naik kereta besar dan menyebabkan kesesakan jalanraya dan 3) Ahli2 parlimen akan mendekati dan menjiwai rakyat, secara literal dan 4) Ahli2 parlimen belajar menepati masa dan 5) Ahli2 parlimen datang apabila nak berbahas dan tak hilang sewaktu perbahasan (cth perbualan - Najib: hey x, engkau dah dalam bas nombor xxx belum? Hah? Belum? Engkau nak merayap pegi mana ni?)
Yeah... Sokong cadangan yang agak keras dari akukopikausiapa... Tapi, dengan syarat perkhidmatan awam kena dinaiktaraf dulu la... Kalau tak, buleh jahanam ekonomi dan sistem negara~
ya ya ya ya...pengakutan awam... tapikan yg paling menjimatkan utk kemana -mana ialah motosikal..
bukan pengguna tegar pengakutan awam...sepanjang 5 tahun dok kat kl...penah naik bas kurang 10 kali naik teksi kurang 5 kali, naik LRT dan sewaktunya pun kurang 15 kali je...
suka naik motosikal.....cepat pantas dan menjimatkan...
Sbnrnya Pak Lah ade luluskan jika tidak silap RM4 billion utk public transport. Ingat lagi tak yang Paklah naik bersesak kat komuter dan lrt sblm bersara. Lps tu dia ada tambah lagi bajet public transport. So, apa jadi? Tak jadi apa jugak. Semua cadangan bagus.
Tapi susah nak laksana jika kita TIDAK selesaikan 2 pekara ni dulu :
1] Cakap serupa bikin
2] Korupsi dan rasuah.
Tetapi 2 pekara kat atas tak selesai jugak jika tak TAKUT tuhan. Orang beriman je yang takut tuhan.
Apepun den respek blog basuhbaju. Wa caya sama lu.
How about buses?I bet buses especially Metro are still with black smokes and absolutely out of time.From USJ to KL,where it's supposed to be half an hour,by bus it's almost 2 hours.
It's a right now for government to stop enterprising public transport.Because we simply cannot rely on this small enterprise company to give the best to its people.Public transport should be PUBLIC FUNDED and GOVERNMENT should give more attention on that.
Otherwise,Kuala Lumpur will turn up to be Jakarta or Bangkok,or even worst like Beijing where it's healthier to smoke a cigarette outside the city than not to smoke but to breath inside the city.
So far,I don't see any serious measures from government to improve public transport.
aku rasa kerajaan tak nak improve public transport buat masa ni sebab tak nak proton lingkup
solusi yang terbaek....lingkupkan proton secepat mungkin untuk dapatkan public transport yang bagus....oppppss, tapi idea ni tak boleh pakai sebab ini projek kesayangan ayahanda tun.....hehehe...jgn marah.....
Saya cuba mencadangkan dalam kawasan Kuala Lumpur ialah kawasan untuk penunggang basikal dan pejalan kaki.Kemudian,cuba tambah baik pengankutan awam.Tambah baik yang benar-benar.
Bukan tambah baik ialah tambah beberapa gerabak LRT dan sebagainya.Saya setuju dengan soal frekuensi jadual perjalanan pengangkutan awam agar lebih baik dan tepat.
Saya antara pengguna komuter tetap dan saya amat faham perasaan bila mengguna komuter terutama di waktu puncak.
[url=http://www.altmedschool.com/]alternative medicine Kolkata[/url] [url=http://altmededu.com/]alternative medicine Kolkata[/url] [url=http://www.altmededu.com/]school of alternative medicine[/url] [url=http://altmededu.com/]alternative medicine institute[/url]
26 comments:
Hurm...
Idea klise aku ialah memantapkan pengangkutan awam supaya:
1. Tepat pada masa
2. Frekuensi tinggi
3. harga yang jauh lebih rendah dari berkenderaan sendiri
4. merangkumi pelbagai lokasi yang strategik dan tidak strategik..
Ok tak idea klise aku?
Disebabkn pengangkutan awam di Malaysia memang bertujuan buat orang ramai frust dan menimbulkan keinginan budaya berkereta,gua sejak dulu lagi dah bertekad tak akan membeli kenderaan persendirian..Ini tanda protes gua kpd polisi dan sistem haprak ni..gua kan terus tahan je dan gunakan pengangkutan awam yg haprak ni..
Dah berkali-kali dihighlight isu ni,sejak lebih 20 tahun lalu..Dah banyak cadangan2 diberi..tapi langsung takde perubahan signifikan..
ape last resort kita sbg rakyat bila suara dan keperluan kita tidak dihiraukan?..protes..
1.pemandu bas dan pengitip ticket yang berhemah dan bukannya selekeh serta bahasa yang tak sopan ..kekadang bau semacam
2. ketepatan dan kekerapan bas (ni sume cm sardin kepek je tiap kali lalu depan office aku --sebab 1/2 jam skali)
Pengangkutan awam di Malaysia menakutkan!! Pengangkutan awam di Malaysia bermaksud MATI.
ubah driver pengangkutan awam.
macam dalam berita malam ni, entah bodoh aku tidak tahu kenapa, mereka menyalahkan material jalan raya, menyalahkan bas, menyalahkan macam macam, sedangkan pemandunya terlena.
kalau di stesen bas, orang yang kerja tiket janganlah diambil samseng dan berantai dan berwarna rambut malah rambutnya bercacak.
kalau pemandu teksi, galakkan ambil yang betul betul melepasi ujian. ujian 'mesra pelanggan' dan ujian 'tahap kejujuran' perlu dicipta. nak tak nak kena buat gak.
kalau ktm, yg bertanggungjawab perlu sentiasa pantau. kalau tak, ktm naik lemak, makin lambat, last last, delay 40 minit macam celaka punya lambat.
kapal terbang pengangkutan awam tak? ahh. peduli apa dia awam ke tak, tapi, tahap delay dia tu perlu diambil tindakan. letak nama syarikat kapal terbang kat depan surat khabar. kasi pengajaran.
last sekali, kita sebagai pengguna, tak salah kalau kita protes. dan cara kita protes, kita kena tulis, kita kena cakap, kita kena snap gambar, kita kena berganding bahu. dan akhir sekali, tak salah kalau kita berdemo hanya kerana sebuah bas dan seorang drebar teksi.
aku setuju idea redz da tsar.. sebab idea tu semua ada dalam pelan pembangunan kuala lumpur..
tambah lagi ialah kurangkan parking area, supaya orang dipaksa naik bus..
tinggikan fee parking kereta. supaya orang naik public transport.
Buat sistem masuk town kena bayar fee macam singapura.
Banyak kan tol. dan mahal
Kecilkan jalan untuk kenderaan persendirian supaya bertambah sesak dan orang akan lebih suka guna public transport.
buat exclusive lane untuk bus.
Banyakkan pokok untuk pedestrian. dan tambah pedestrian mall ala-ala petaling street.
Integrated bus and train terminal supaya memudahkan orang bertukar mode transport.
Lebih kurang la..yang lain orang dah ckp.
Kuatkuasakan dan ketatkan undang2 yang sedia ada yang selama ini dipandang enteng dan tidak dihiraukan.
Culture kita adalah selesaikan tapi bukan cegah. Bila dah eksiden satu bas mati 40 orang barulah kita akan dengar semua menteri2 mula bersuara pasal ini.
penggunaan kenderaan persendirian ni paling utama mmg sebab pengangkutan awam tak effektif dari segi MASA! itu punca utama. Perkhidmata tak ada teruk sgt kalau nak dibandingkan dengan negara lain.
and and tak boleh tidak, rakyat Malaysia masing2 nak menunjukkan kekayaan dan harta benda masing2.
well itu sebenarnye.
kalau aku ada kereta pun, buat pe nak biar berdebu. pakai la beb bawak awek!
betol kan betol kan..
gua relax2 je jalan kaki..tak perlu naik kenderaan pun =P
Mungkin ahli-ahli parlimen terutamanya yg big fishes tu patut ada roster menggunakan pengangkutan awam (dengan syarat takde pengangkutan awam yang disediakan khas untuk ahli2 parlimen, in which case dia bukan lagi pengangkutan awam). Ini mungkin, MUNGKIN boleh selesaikan beberapa perkara;
1) Pengangkutan awam, samada atas sebab mengipas dan/atau segan kepada ahli2 parlimen tu akan mengimprove servis dan
2) Polis tak perlu esort ahli2 parlimen yang naik kereta besar dan menyebabkan kesesakan jalanraya dan
3) Ahli2 parlimen akan mendekati dan menjiwai rakyat, secara literal dan
4) Ahli2 parlimen belajar menepati masa dan
5) Ahli2 parlimen datang apabila nak berbahas dan tak hilang sewaktu perbahasan (cth perbualan - Najib: hey x, engkau dah dalam bas nombor xxx belum? Hah? Belum? Engkau nak merayap pegi mana ni?)
..tapi biasalah, idea kedai kopi..
-Naj
sori la adik...abang teremosi sket...tekanan di tempat kerja...pasni abang tak marah2...sori skali lg ye..
good boy!keep up ur good writing ok!
blaja rajin2dan bijak2 supaya tak jadi mangkok.
monday blues melanda laaa...
Public transport takkan jadi baik...kalau tak sape yang nak bayar tol?
Aku rindu zaman Bas Mini...60 sen bayar boleh round satu KL.
Yeah... Sokong cadangan yang agak keras dari akukopikausiapa... Tapi, dengan syarat perkhidmatan awam kena dinaiktaraf dulu la... Kalau tak, buleh jahanam ekonomi dan sistem negara~
Akukopi, Redz da Tsar:
idea yg bagus. Bukan klise pun sebab idea ni jugaklah yg berjaya di negara2 spt singapura dan England.
aku terfikirkan ttg satu perkara mcm mana nak improve kan sistem LRT.
Kalau kita panjangkan landasan di stesen dan tambah gerabak ok kan?
At least dpt atasi dlm masa short term. Aku tgk pun stesen KTM bukan main panjang tp gerabak yg dtg tak sepanjang landasan di stesen tu.
so solusinya beli dan tambah gerabak?
ya ya ya ya...pengakutan awam...
tapikan yg paling menjimatkan utk
kemana -mana ialah motosikal..
bukan pengguna tegar pengakutan awam...sepanjang 5 tahun dok kat kl...penah naik bas kurang 10 kali
naik teksi kurang 5 kali,
naik LRT dan sewaktunya pun kurang 15 kali je...
suka naik motosikal.....cepat pantas dan menjimatkan...
sorry lari dari tajuk
yob
Sbnrnya Pak Lah ade luluskan jika tidak silap RM4 billion utk public transport. Ingat lagi tak yang Paklah naik bersesak kat komuter dan lrt sblm bersara. Lps tu dia ada tambah lagi bajet public transport. So, apa jadi? Tak jadi apa jugak. Semua cadangan bagus.
Tapi susah nak laksana jika kita TIDAK selesaikan 2 pekara ni dulu :
1] Cakap serupa bikin
2] Korupsi dan rasuah.
Tetapi 2 pekara kat atas tak selesai jugak jika tak TAKUT tuhan. Orang beriman je yang takut tuhan.
Apepun den respek blog basuhbaju. Wa caya sama lu.
harga dan lokasi.
hahahah
itula pasal
masa tiba tak efficient
tu masalahnya
It's been around 5 years since I left USJ yet,is public transportation in USJ improved?
Subang USJ,population:250,000.
Train/commuter/subway station:none.
South-West Calgary,population:125,000.
Train/commuter/subway station:9
How about buses?I bet buses especially Metro are still with black smokes and absolutely out of time.From USJ to KL,where it's supposed to be half an hour,by bus it's almost 2 hours.
It's a right now for government to stop enterprising public transport.Because we simply cannot rely on this small enterprise company to give the best to its people.Public transport should be PUBLIC FUNDED and GOVERNMENT should give more attention on that.
Otherwise,Kuala Lumpur will turn up to be Jakarta or Bangkok,or even worst like Beijing where it's healthier to smoke a cigarette outside the city than not to smoke but to breath inside the city.
So far,I don't see any serious measures from government to improve public transport.
kalau jalan raya kat Malaysia ni selamat,kompleks beli belah,pusat2 kerajaan,tempat2 awam menyediakan kemudahan untuk pengguna basikal pun ok jugak.
aku rasa kerajaan tak nak improve public transport buat masa ni sebab tak nak proton lingkup
solusi yang terbaek....lingkupkan proton secepat mungkin untuk dapatkan public transport yang bagus....oppppss, tapi idea ni tak boleh pakai sebab ini projek kesayangan ayahanda tun.....hehehe...jgn marah.....
jibam
Saya cuba mencadangkan dalam kawasan Kuala Lumpur ialah kawasan untuk penunggang basikal dan pejalan kaki.Kemudian,cuba tambah baik pengankutan awam.Tambah baik yang benar-benar.
Bukan tambah baik ialah tambah beberapa gerabak LRT dan sebagainya.Saya setuju dengan soal frekuensi jadual perjalanan pengangkutan awam agar lebih baik dan tepat.
Saya antara pengguna komuter tetap dan saya amat faham perasaan bila mengguna komuter terutama di waktu puncak.
Mula bergerak dan buat sesuatu keRAJAan
[url=http://www.altmedschool.com/]alternative medicine Kolkata[/url]
[url=http://altmededu.com/]alternative medicine Kolkata[/url]
[url=http://www.altmededu.com/]school of alternative medicine[/url]
[url=http://altmededu.com/]alternative medicine institute[/url]
belajar dr singapura!mmg adalah tebaik.sad but true.huhuuu
pastu bagi bandar bandar utama people friendly.pedestrian walking bg baguih dan jgn lupa bagi jalan beskal.
pastu cubala komuter dan lrt halalkan org bawak naik basikal dlm gerabak utk complimen kpd ruang berbeskal seperti ide di atas.
bagi bas tepat dan byk mcm zaman bas mini 60 sen!power beb power!
teksi..hampeh.pemandu tertekan dek sarekat sarekat lintah darat maka kite jd mangsa~dasar kapitalis.huuu
tambahkan ktm komuter dan bil lrt.bagi lagi tepat.s'pore boleh buat why not us?
CADANGKAN SUPAYA PEOPLE IN POWER BACA BLOG YG BERNAS!dgr sikit rintihan rakyat ni haa....
jalan kakilah.malu la dengan nenek moyang kita mengembara dari satu benua ke satu benua yang lain.
manusia ni makin maju makin serabut.
Post a Comment