Friday, September 4, 2009

Selamat Hari Jumaat

Kalau dulu tahun 1969, orang cina hayun penyapu je- terus satu Kuala Lumpur bermandi darah.

Sekarang tahun 2009, orang melayu yang beragama Islam seret kepala lembu- tapi keadaan masih terkawal. Malah orang melayu dan orang Islam sendiri kutuk kejadian tu.

Maknanya apa? Rakyat Malaysia semakin toleransi dan saling menghormati. Siapa kata perpaduan kita begitu teruk?

Yang teruk ialah ahli politik kita sahaja. Mereka sebenarnya yang mengharu-birukan perpaduan di negara kita. Politikus begini yang perlu disebat di khalayak ramai.

24 comments:

Koyuki said...

setuju!!!

ubaidillah alqasam said...

salam..biasalah....

politik ibarat telur itik...

digolek kesana kesini digelumang najis itik...

tapi akhirnya nanti ia tetap dibuat telur masin...

n tekak ini yang akn menelannya jugk...


percayalah....



peace,,salam ramadhan ya pembasuh baju.....huhuhu

tengkorok said...

politician only tells you lie..waktu mengundi je diorang aktif

ikan emas said...

Salam hari Jumaat.

Dah byk baju nak basuh ni

sang kegelapan said...

basuh baju...gua setuju ngan lu!

Aishah Jamal said...

Betul tu. Yang teruk ahli politik kita aje. He..he..

Ahli politik yang sibuk mencari glamour diri menjadi duri pada yang memerhati.

karatz said...

betol juga kan.
perpaduan tahap rendah lah.masalah perkauman lah.
walhal kenyataan nya kita masih lagi harmoni.
kenapa orang2 besar macam mereka tak abis2 memperbodohkan rakyat macam kita?

Oh Me said...

yes...kejadian itu sebenarnya memang bahaya....dan tak patut dibiarkan berlaku...Wallahualam.

Shemmi said...

pesanan orang atas kepada anak muda;

~"jangan tunggu sampai jumaat baru nak basuh baju"


:)

Nama.saya.Mel said...

ohoh? hahaha....stuju betol!

hai said...

apa sebenarnya yang berlaku pada 13 mei??terlalu byk versi yang kita dgr...tapi masa 13 mei tu.ini yang berlaku pada keluarga saya ketika itu mereka dok kat klang.....mak saya bermalam di rumah orang berbangsa punjabi kerana dia bimbangkan keselamatan mak saya yang tinggal sorang sebab abah saya kerja malam...dan mereka mendapat ehsan jiran berbangsa cina yang kebetulan seorang pekebun sayur..cina ni memberikan sayur2 kepada jiran2nya kerana kepayahan mendapatkan bahan makanan waktu itu....jadi sapa yang bermasalah waktu itu???

salam ramadhan di hari jumaat!!

Abdul.Fatah.Firdaus said...

seratus satu peratus aku setuju.

@LiYaNNuaR said...

politik yg sudah sebati dgn agen2 pencemaran...

Nafastari said...

Saya pun setuju! Dan mengutuk sekeras2nya perbuatan di sek 23 itu. Org yang bertanggungjawab di sebalik demo bodoh itu patut memohon maaf kepada 1Malaysia! Ia sangat memalukan dan melukakan.

mamai said...

aku setuju dengan kamu..mari kita sebat ahli politik ini kerana menghuru harakan keadaan

Lionel Azry said...

gua ingat lu suro ahli politik tu jadi imam time solat jumaat!

endiem said...

salam hari jumaat.

vasantarao appalasamy said...

seronoknya dapat melihat komen-komen yang 'open minded' daripada kawan-kawan Basuh Baju... harap semua orang berfikiran matang dan waras seperti kalian!

SALAM MERDEKA, SALAM PERPADUAN!

cahaya malam said...

salam..

dukacitanya..
13 mei memang telah dirancang..
untuk..
oleh..
ah..
korang carilah..
;)

salam ramadhan.
moga ketemu kemanisan ramadhan..

wassalam..

tengkorok said...

peristiwa 13 Mei tu, bermula di sebuah panggung wayang, dalam panggung wayang tersebut(x tau nama apa), ada bangsa Cina, Melayu dan India, tengah menonton cerita ape pun, gua pun x pasti, mase dulu kan cerita kat wayang ade 2 part, jadi bila tiba part yg second half,selepas rehat , di skrin besar terpampang subtitle dalam bahasa Cina berbunyi"orang2 cina sila keluar" lebih kurang macam tu la bunyi ayat tu. Jadi, orang orang cina semua keluar dari panggung dan ade juga India yang paham tulisan cina pun keluar, selepas diorang blah dari dewan panggung, lampu pun digelapkan, dan pada waktu itulah, adegan penyembelihan beramai ramai kaum Melayu berlaku dalam panggung tersebut, x yah nak cerita kat sinilah...ngeri dan dahsyat. Yang penting, kita belajar dari sejarah.

Basuh Baju said...

hehe isunya skrg bukan cmne tragedi 13 mei berlaku dan versi2nya..

isunya saya nak tunjukkan perpaduan di malaysia ni taklah teruk mana malah semakin bagus.. :)

INDRA QIRANA said...

aku rasa semua dah belajar dari pengalaman... Cuma ada juak juak yang cuba hidupkan balik benih benih 13 mei tu... aku pon tak paham untuk apa... kotor sungguh politik..he he..salam ramadhan

nami o fish said...

ni bagi aku la Basuh Baju.

bagi aku perpaduan yang paling terbaik semasa nko menonton bola di kedai mapley.

Bila Wayne Rooney gol je,yang cina peluk melayu,yang india pun peluk menjerit gembira.

Sesungguhnya Manchester United menyatukan bangsa Malaysia daripada lagu patriotik RTM.

p/s:saya penyokong Barcelona.

zedmagel said...

Salam Basuh Baju,

Ini bermakna perpaduan semakin meningkat, dengan pemantauan yang diberikan oleh Kerajaan BN juga. Janagn lupa kerajaan yang baik akan melahirkan warga yang bertanggungjawab. Itu jangan lupa.