Thursday, September 3, 2009

Cadangan-cadangan untuk perpaduan-lagi!

1Sekolah untuk semua

Ramai yang berkata generasi muda sekarang kurang bergaul sesama kaum. Yang melayu akan duduk melepak bersama melayu sahaja. Begitu juga dengan yang cina mahupun india. Tidak percaya sila lihat di kedai makan. Buka mata dan perhati. Ia adalah rahsia terbuka (open secret).

Hendak menyalahkan generasi muda sepenuhnya juga tidak wajar. Mereka dibesarkan di dalam kerangka yang berpecah-pecah semenjak dari kecik lagi. Salah satunya ialah sistem pendidikan kita yang pelbagai jenis aliran. Ada aliran kebangsaan, ada aliran cina dan ada aliran tamil.

Memang kepelbagaian itu bagus dan perlu diraikan. Tetapi kepelbagaian yang menyebabkan kita saling berpecah perlu dihentikan. Sistem pendidikan kita perlu diseragamkan. Wujudkan satu sistem persekolan sahaja. Melayu, cina dan india pergi ke sekolah yang sama.

Biarkan anak-anak kecil yang masih bersih jiwanya bergaul sesama sendiri. Biarkan mereka menjalin persahabatan di bangku persekolahan lagi. Biarkan mereka belajar untuk saling menghormati budaya kaum lain. Dari situ barulah perpaduan yang sebenar dapat diwujudkan. Bukan perpaduan plastik yang cuba dipupuk dengan lagu atau senaman 1Malaysia.

Apa kata anda?

11 comments:

nami o fish said...

Macam mana nak bersatu padu?
Baru nak pindah kuil,mengamuk sampai bawak kepala lembu.

Selagi golongan fasis Nazi Malay Power ni wujud dalam masyarakat kita,selagi tu,untuk melihat Basuh Baju kawin dengan Diana Danielle lagi mudah berbanding Malaysia bersatu padu.

p/s:jangan marah kua kua kua!

azhar said...

Negara kita
kita kongsi sama2
pelbagai keturunan
satu bangsa malaysia
Buangkan prejudis perkauman
Mungkin konsep ketuanan Melayu kena kaji semula..
Tukar jadik ketuanan Bangsa Malaysia kot..

nami o fish said...
This comment has been removed by the author.
nami o fish said...

Satu bangsa manusia
Tinggal di bumi yang sama
Apa salahnya kita semua
Hidup tanpa sengketa

Kita semua sama
Tiada yang bezanya
Yang Melayu,Cina,yang Korea
Ataupun di Amerika

Kita satu bangsa manusia
Tinggal di bumi yang sama
Apa salahnya kita semua
Hidup tanpa sengketa

ALiE said...

alie teringat prinsip kesatuan manusia...
means konsep kesamarataan antara manusia tanpa sempadan kalau tak salah alie..

sebab alie bakal pendidikan..
tak salah alie katakan apa yang ada pada hari ini adalah hasil sistem pendidikan itu sendiri,faktor ini bukannya secara keseluruhan tapi cukup untuk memberi kesan kepada kemakmuran negara~seperti y diulas di entry d atas

hasilnya boleh kita lihat pada hari ini..

berbalik pada cadangan perpaduan dr basu baju yang gian basuh2 baju ni~weee

negara kita masih tak bersedia untuk perubahan yang luar dari kelaziman mereka,bukan semua orang mampu menukar mentaliti dalam tempoh yang singkat sedangkan mereka telah ditanam dengan unsur kekitaan sejak zaman kecil.hal ini bukan merujuk kepada melayu malahan cina india dan sepupu papatnya...

maEL said...

1malaysia dah keluar versi senaman ke bro?
sangat kool..
kahkahkah..

Riise said...

buang sistem yang diguna pakai dalam sekolah kebangsaan sekarang, campak jejauh. buat sistem baru dari asas. pastu tarik segala funding untuk sekolah lain (ye, termasuk sekolah agama). sekolah lain boleh minta funding kalau mahu, tapi priority kerajaan adalah pada sekolah kebangsaan.

balqissy said...

ala~ baru cadang nak antar anak g skolah cina time skoah rendah kang =)

Basuh Baju said...

Nami: entah2 diana danielle baca blog aku..hahaha

hbs tu beb takkan kerana insiden bawak kepala lembu membuatkan kita perlu berputus asa nak bersatu padu?

lg satu, takkan bila ada sekolah satu sistem ni bebudak akan bwk kepala lembu bila bergaduh? haha

nak capai satu bangsa manusia pun nak tak nak lgkh awalnya melalui pendidikan kan? so mana lg bgs, antara 3 aliran sekolah atau 1 aliran sekolah? :)

azhar: nak bagi bebudak skrg takde rasa ketuanan melayu yg melampau-lampu adalah dgn membiarkan bebudak ni bergaul dgn kaum lain dari kecik lagi.. :)

Alie: betul ke negara kita belum bersedia? atau kita sengaja tak nak bersedia?

nak ikutkan cdgn sekolah satu sistem ni dah wujud masa zaman Tun Razak jadi menteri pelajaran sekitar tahun 70-an..takkan dah lebih 40 tahun nak kata kita tak bersedia kot?

even, bab mana yg kita tak bersedia? mentaliti? ini mgkn betul. perubahan apa yg senang kan. lg2 kalau minda dah terikat dgn perkara yg sama berpulih tahun..tp itulah cabarannya..dan sy membangkitkan perkara ini utk dibincangkan agar kita dpt membasuh minda.. :)

Basuh Baju said...

mael: la, ko tak caye gi tnya bebudak uitm yg telah belajar senaman 1malaysia..hehe

riise: tarik balik funding? tak perlu tarik funding pon kalau aliran sekolah yg lain tak wujud.. lg senang.. masukkan aliran yg ada tu ke dalam sekolah kebangsaan.. bila kita hapuskan sek cina dan tamill tak bermakna kita hapuskan terus apa yg diajarkan.. kita masukkan subjek2 tu ke dalam sekolah kebangsaa..samalah jgk dgn sekolah agama.. bukan kita tak nak budak2 ni belajar agama..mereka belajar cuma dari sek kebangsaan..

balqissy: kenapa nak hntr anak ke sek cina? sbb sek tu bgs? atau sbb nak anak bergaul dgn org cina spy nnti pndai ckp cina?

so drpd susah2 nak hntr anak2 ke sek cina, baiklah sek yg ada skrg ni berbilang bangsa.. jadi tak perlu nak hantar2..just masuk sek kebangsaa, dan dapat bergaul sesama sendiri..mana lg mudah? :)

oversee said...

The malay pig have drawn up a plan to displace all non-malays. They are discriminating against all non-malays. More and more non-malays are leaving.

You know why he/she need to leave……….? It is all because of those idiots who voted for the pig government to chase those talents out of this country.

This scenario would stay.

They would prefer to remain backward, so long as they are in control over you and me. I think they enjoy seeing non-malays 'begging' all the time.

Even though they are left far behind Korea, Taiwan and now Thailand is coming up strong. To them these are not competitors. In their narrow mind, the 'enemies' are local non-malays. Must suppress, by all means.

All malay pig are programmed to be promoted much faster ahead of non-malays the moment they join University Malaya. Soon University Malaya will be 'dominated' by malay pig and the ranking will slip further.

Most of the malay pig in Malaysia cannot think clearly, their mind and thinking are clouded by such things as comfort zone, frog-in-a-well syndrome, ignorance, racial pride, stubbornness, etc.