Saturday, September 12, 2009

Malaysia-Indonesia

Apahal Indonesia nak gaduh-gaduh sangat?

Gua dengar lagu Indonesia, baca novel Indonesia, layan movie Indonesia, kawan dengan pelajar Indonesia, dibesarkan dengan jagaan pembantu rumah Indonesia, makan makanan Indonesia, pergi bercuti ke Indonesia, belajar cakap slang bahasa Indonesia, tinggal di rumah yang dibina tenaga kerja Indonesia, dan berbuka puasa sama-sama dengan pekerja ayah gua yang datang dari Indonesia.

Gua tak menari tarian pendet, tak pernah ke Sipadan, tak teruja nak ke Ambalat, tak bercinta dengan Manohara, tak dera pembantu rumah, tak pukul pekerja Indonesia, tak bakar bendera Indonesia, tak baling telur ke kedutaan Indonesia dan tak menjerit-jerit ganyang Indonesia.

Masih nak gaduh lagi? Tak untunglah gaduh-gaduh ni.

17 comments:

Nafastari said...

Indonesia dah takde modal...

irafiza said...

Markah penuh untuk puasa hari ni. ;)

wahyudi my said...

ini sisi gelap nasionalisme.


tapi aku percaya tidak semua berfikir begitu.

Anonymous said...

Indon memang bodoh. Tak pernah puas hati dengan orang Malaysia sebab orang Malaysia hebat-hebat. Indon tak appreciate langsung dengan apa yang Malaysia dah bagi kat depa, peluang pekerjaan, tempat tinggal.. apa lagi? Macam-macam lagi. Depa ni bongkak. Dah dapat duit from Malaysia, pergi sana, dah kaya, mula lah bongkak, tak sedar diri. Tu pasal kena tsunami.

hai said...

apa kejadah nak menghalau rakyat malaysia yang ada di indonesia...???kang kalo malysia pun buat gitu...agak2 apa jadiknya suma orang2 indon tu???

Basuh Baju said...

Nafastari: bukan takde modal. tapi salah guna modal..

Irafiza: sebab?

wahyudi: yup. betul tu..ini sisi gelap nasionalisme.

tanpa nama: tak semua indonesia bodoh. ada juga yang bijak pandai. yang bodoh ialah mereka yg turun nak cari org malaysia dan halau..tu je..

psl tsunami tu, kita pon kena jgk kat penang..hehe

hai: bgs jgk rakyat malaysia tak melenting dan cool..cuba kalau kita pon buat begitu juga..lg teruk jadinya..

irafiza said...

sebab tak emo tak tentu pasal...tenang-tenang aja pak!aku rasa sebab cuaca disana agak panas sekarang dan dalam keadaan puasa2 ni...perasaan dan kesabaran tak boleh control kot..kesian jugak.

Sh. Nursyahidah said...

apa kaitan dgn sipadan aa?

zeqzeq said...

as-salam..pertama kali komen..

senada nama basuh baju dengan tukar tiub hee,,
lepas tu cucitangan
tukar minyak
atau turap tar maupun cat baru cat lama..

..segelintir yang buat hal mungkin ada agenda dendam atau bisnes tak masyuk

aney azri said...

salam basuh baju,

kelahi itu tiada mengenal keluarga rumpun bangsa,
si bodoh senteng sahaja kan terbawa dibuai amarah.

ubaidillah alqasam said...

salam buat saudara ku seagama islam.. semoga kalian sentiasa di rahmti Allah.. sedih aku melihat komen saudara2 ku..

mengenai perihal di indonesia,inilah hasil kerja jahanam penjajah kafir terdahulu..mereka tealah menyemarakkan semangat nasionalisme antara kita sampai kita sekarang pun telah mepunyai semangat sampah(bagiku) kerana ia telah melebihi semangat ukhuwah islami kita..

majoriti rakyat di indonesia n malaysia adalah islam.. jadi apa kejadahnya bergaduh mengenai hal tarian, bergaduh mengenai pembantu idonesia yang telah didera oleh orang cina(malysia) bukan orang islam...

sepatutnya berfikirlah untuk penyelesaian secara islam..bukannya bergadoh xtentu hala..
berbaliklah pada quran n sunnah..

orang kafir sekadang sedang menikmati permainan yang mereka rencanakan ini,,,

aku bukan berburuk sangka,tapi jika dilihat pada sejarahnya orang kafir ini memang tidak senag dengan orang islam...
jadi para pelawat blog ini yang seagama denganku,tolong jangan salah menyalah sesama islam...sedih aku melihat perkara ini berlanjutan..

salam sayang dari ku buat kalian semua....Barakallahufikum..

nami o fish said...

gua ingat lagi piala thomas dulu.

malaysia-indonesia memang rival macam real madrid dengan barcelona..

sampailah geng-geng lin dan datang.

Did said...

alah...pengakuan jujur: aku pon ada sifat racist gak. cuma tidaklah seradikal itu. sifat kemanusiaan aku melebihi sifat perkauman. susah nak bebaskan mentaliti racist nih kerana faktor pendidikan dan persekitaran. sbnarnya ramai manusia tak sedar yg mereka adalah racist sbb perlakuan racist dtg tanpa disedari.
sila renung-renungkan.

zedmagel said...

SALAM BRO BASUH BAJU,

ADA KE FASAL JOGET-JOGET NAK GADUH. DIA ORANG PUNYA MINDA LA BRO. DAH TU ADA PULAK PENGHASUT BECIKAN MALAYSIA.

ITU LAH PENTINGNYA ILMU UNTUK KITA SEMUA. BUKAN NAK KATA TETAPI KENYATAAN.

SAYA KESIAN MELIHAT WARGA INDO YANG BEGITU. TAPI BUKAN SEMUA..

Danial Izzat said...

indonesia yg mulakan bro..

Basuh Baju said...

tak kesahlla sape mula dulu..yg ptg jgn terlalu bersikap nasionalis sampai kebenaran depan mata pon ditolak..

kita pon jgnla nak eksyen kata kita bertamadun ke apa..padahal warga kita sendiri berdemo siap bawak kepala lembu apa citer?haha

jgn sibuk kritik dorg bodoh ke apa, tanpa tgk pada diri sendiri..


amacam semua?

Junah said...

Salam,

Malaysia Indonesia adalah serumpun apa ada di sana ada di sini begitu juga sebaliknya, xkan tak faham sampai nak sapu2 pki buluh runcing, xtimbul soal maling(curi),

atau Indon saja2 buat2 tak faham?