Saturday, July 4, 2009

Jangan Mandulkan Minda


BUKAN BARISAN ATAU PAKATAN

Ramai di antara kita yang mula mengambil berat tentang apa yang berlaku di dalam negara. Dalam bahasa mudah, semakin ramai yang berminat tentang politik. Ini perkara yang bagus dan sihat untuk negara Malaysia.

Rakyat yang baik bukanlah rakyat yang bersifat angguk-angguk geleng-geleng; apa yang kerajaan cakap, semuanya diterima tanpa mempertikai. Rakyat yang baik juga bukanlah rakyat yang mudah mempercayai sesuatu perkara tanpa usul periksa. Maksudnya menerima bulat-bulat. Rakyat yang baik ialah rakyat yang mengambil tahu. Dengan mengambil tahu sesuatu perkara, minda kita akan berkembang. Kita akan mengetahui lebih banyak perkara daripada pelbagai sumber dan dari situ kita mampu untuk berfikir tentang apa yang terbaik untuk negara.

Namun saya perhatikan terdapat satu kekangan besar terhadap minda kita mengenai politik di negara. Kekangan ini menyebabkan minda kita terhalang untuk terus berfikir. Kekangan ini membuatkan kita tidak mampu untuk melihat sesuatu perkara itu daripada pelbagai perspektif. Kekangan yang saya maksudkan ialah sifat kepartian.

Sifat kepartian muncul apabila kita terikat dengan mana-mana parti politik. Sifat kepartian ini menyebabkan minda kita mandul. Sifat kepartian ini menyebabkan kita akan 'membetulkan' apa yang salah oleh parti kita. Dan 'menyalahkan' apa yang betul oleh parti lawan. Ini bukanlah perkara yang bagus. Kerana di akhirnya, tanpa kita sedari kita menjadi patung untuk kedua-dua belah pihak. They play, we pay. Whoever wins, we lose. Remember?

Kenapa perlu kita menjadi Barisan dan Pakatan sahaja? Kenapa kita perlu memilih antara Najib dan Anwar? Kenapa kita perlu terikat antara Khairy dan Nurul Izzah? Tidak bolehkah kita menilai sesuatu perkara tanpa kita lihat partinya? Personalitinya? atau imejnya? Tidak bolehkah kita membenarkan apa yang benar dan menyalahkan apa yang salah? Tidak bolehkah kita?

Bagaimana kalau Pakatan menentang kezaliman ISA dan mahukan ISA dihapuskan? Adakah ahli-ahli UMNO akan setuju? Tidak. Ini bukanlah kerana ahli-ahli UMNO bersifat kejam dan zalim. Mereka juga berhati perut. Tetapi mereka berkata tidak kerana mereka terikat dengan polisi parti mereka. Tidak bolehkah mereka berlainan pendapat dengan parti mereka? Boleh.

Bagaimana kalau Barisan Nasional mahu menghapuskan sistem kuota yang dilihat hanya menguntungkan golongan melayu elit sahaja. Adakah penyokong-penyokong Pakatan akan bersetuju? Jawapannya tidak. Sebaliknya Pakatan akan berkata Barisan 'menjual' hak melayu pula. Nampak tak bagaimana minda kita dimandulkan dengan sifat kepartian ini?

Bagaimana kalau Khairy Jamaluddin menentang ISA, menyokong merit digunakan untuk pembahagian biasiswa. Adakah kita akan tetap membencinya hanya kerana dia merupakan ketua pemuda UMNO?

Bagaimana kalau Nurul Izzah memperjuangkan hak gaji minimum pekerja. Adakah pekerja-pekerja yang menjadi ahli BN akan menyokong sedangkan beliau merupakan ahli Pakatan?

Kita mengatakan perkara itu salah- adakah ia berasaskan pandangan kita atau pandangan pemimpin parti politik kita? Kita bercakap perkara itu benar- adakah kerana hati kita berkata demikian atau polisi parti politik kita yang menyatakan begitu? Sila buka mata dan lihat Sila buka minda dan sedar.

Sudah tiba masanya untuk kita membebaskan minda kita daripada kekangan kepartian. Kita perlu menjadi matang dalam berpolitik. Kita boleh berparti tetapi bukanlah dengan menyerahkan minda kita kepada pemimpin parti politik. Mereka hanya berfikir dan bertindak untuk kepentingan politik mereka sahaja. Mengapa perlu kita mempercayai mereka bulat-bulat? Mengapa tidak kita berfikir dan menilai sedalam-dalamnya? Kita tidak perlu takut berlainan pandangan dengan sesiapa walau pemimpin no 1 parti politik kita sekalipun.

Kita perlu menyokong apa yang benar dan menentang apa yang salah. Tidak kiralah siapa yang lakukan. [BB]

27 comments:

DIK AN said...

Kita terbudaya oleh sikap emosi. Begitulah bagaimana stereotype-nya pemikiran rakyat negara kita. Sukar menerima sedikit 'ancaman' walaupun tahu sedang 'mendukung kebodohan'.

Anonymous said...

first time ko tulis dengan bernas nye

Ikanbilis said...

nak paham politik/Pilihanraya??

tonton episod Southpark seaon 8 episod 8..

"Douche and Turd"

Xpuasati said...

rakyat kita ni kekadang dah terbukak mindannye.. cuma nak laksanakan tak tau caranye.. Contohnye ko sendiri, banyak idea2 bernas yang lu kemukakan tapi camne kita nak laksanakan?

Lagi 1 beb, siapa la kita nak laksanankan pemikiran kita ni, orang atas x pandang pon. diaorang tetap jalankan rancangan bodoh diaorang.

Kecuali la lu jadi PM, Gua jadi TPM lu, pastu abang terer jadi menteri pendidikan.

Saudara BB, lu tolong bagi pandangan kat post terbaru gua tu. Gua ada buat kaji selidik sikit.

a kl citizen said...

menuruti sahaja, selalunya disebabkan ceteknya ilmu,.... dan malas berfikir

tetapi adakalanya juga kerana keegoan....

pun juga disebabkan darah kepahlawanan Hang Tuah yang mengalir...tidak sekali melawan perintah

.....

aney azri said...

aku belum berjumpa adun yang anggun; menggoda untuk diundi,

sejahtera kamu..

nami o fish said...

Apa yang berlaku jika kedua-duanya salah,Basuh Baju?

Kita pun kena jadi 'salah' juga ke?

Ke kita kena cari jalan lain untuk membetulkan kedua-dua yang salah tu?

Macam mana nak 1Malaysia kalau semua manusia dipecah-pecahkan dengan logo dan simbol parti?

Macam mana nak 1Malaysia kalau warna kulit dan penyembahan Tuhan dijadikan arguement untuk bertengkar?"Tuhan aku lebih kuat dari Tuhan engkau,bangsa aku lebih mulia dari bangsa kau" punya attitude berada di mana-mana.

p/s:Apa pendapat nko Michael Owen masuk MU?Fan Liverpool sakit hati doh.Hahaha.saje je release tension citer bab lain.

Dari Jalan Kopi said...

brader...
setujulah..
gua suka bung mokhtar raden..
idea dia dalam parlimen bernas..

buatlah apa saja asalkan yang baek

Anonymous said...

teruskan tulisanmu anak muda.
tulislah selagi jiwamu masih BebAS.

Basuh Baju said...

DIK AN: Itu dipanggil bodoh sombong..haha besela, wlpn tau dah salah, tapi kena jaga imej kan..

Anonymous: terima kasih..

Ikanbilis: haha baik tgk futurama..

Xpuashati: xkan sbb kita ni 'bukan sesiapa' bermakna kita kena diam je kan?

wlpn kita bukan sesiapa, kita akan ttp kritik benda yg salah dan tampil dgn idea yg bernas. setidak2nya inilah yg mampu kita buat. mgkn dgn skala yg kecik ni pon dapat membuka minda beberapa orang ke..

ps: nape abg terer menteri pendidikan? haha

a kl citizen: darah hang tuah? haha tapi ada jgk yg darah hang jebat kan? :)

ego paling tepat. semua sibuk dan pertahankan parti masing2 tanpa melihat dah mana betul mana salah..

aney: ADUN anggun? Nurul Izzah cun apa..haha :p

Nami: Kalau kedua2nya salah, kita sunat je dorg tu..haha

itulah gunanya 3rd force yg aku cakapkan hari tu. ekceli bila dua2 salah lagi bagus. biar semua rakyat sepakat tolak dua2. biar nampak sket yg dua2 ni takde beza..

ps: Aku okey je Owen masuk MU. Benda free sape tak nak..haha

Dari Jalan Kopi: Aku dah buatlah ni..harap2 baik la ye..haha

Che said...

bodohnya reeko, bila umno opress bukan islam, 446 tahun org melayu di bwh penjajah xpnh dorg tkr agama, knp sekrg dia rs org melayu nk sgt tkr agama? ini negara islam, semestinya la islam superior, agama lain bebas pe nk beribadat, d kelantan pun ada tkg budha xde spe kcu pun. neway kredit pd nami krn berani lwn hujah dgn reeko 2.

abuyusof said...

politik yang paling hebat adalah
orang-orang yang dikutuk kerana
tidak melibatkan diri dalam politik
sedangkan politik mereka sangat halus
orang tidak sedar mereka sedang berpolitik.. dan dia juga tidak perlu pada pujian dan tidak pula gila untuk dikenali.. siapa dia.. dia ada dimana-mana.. macam anai-anai..
kamu cuma sedar bila sebuah rumah sudah runtuh.. dan kamu akan berikan pujian pada angin dan pada hujan dan pada apa-apa yang lain kecuali anai2 itu.. dan anai2 itu tidak kisah dia dilupakan..

patahati said...

salam, saye datang dari jauh, singgah tempat kawan ni, tapi tak taulah perkara politic, btw salam blogger kepada semue kawan kat sini la....

Basuh Baju said...

Patahati: selamat datang :)

bangunberdiri said...

aku pernah tgk video 10 tahun sebelum merdeka, yang mana ada satu perlembagaan rakyat yang di usulkan untuk menentang federation pada waktu tu... tapi british xambil peduli, sama jugak macam sekarang, yang berkuasa dan berpolitik ingat negara ni golongan die yang punya, suara macam kita yang muda ni di anggap macam sampah... buat-buat tak tahu, buat-buat tak nampak, buat-buat tak dengar....bila dorang nak dengar?? waktu kita pilih jalan raya untuk bersuara... confirm pahtu kita p singgah kemunting..

Basuh Baju said...

bangunberdiri: tapi lebih baik kita bersuara daripada diam kan?

jadi apa pengajran yg kita boleh amek?

nanti bila kau dan aku dah tua, dah jadi orang di atas, dengarlah suara di bawah..

Marniyati said...

Salam.

Bila saya kata saya bantah PPSMI, mereka kata saya anti kerajaan kerana menantang dasar kerajaan... Bila saya bertepuk tangan tanda bersetuju dengan ucapan MB Johor dan Khairy Jamaludiin yang menentang PPSMI, saya dituduh pula sebagai pro BN.. Sudah tu, bagaimana?

Yang salah tetap salah dan yang betul tetap betul. Namun setiap kali kita bersuara, secepat itu pula kita akan dilabel sebagai penyokong parti itu, parti ini..

sis_nita said...

ambil berat "sikit" hal politik..

sejak..

perak menjadi hura-hara..

kelakar..

UXOP said...

Salam ziarah..

Perubahan landskap politik di M'sia mmg tidak dapat dijangkakan..pemikiran rakyat juga sudah berubah ke satu tahap yg mahu menyandang harapan mereka utk hidup selesa dijaga..tetapi sesetengah ahli politik/wakil rakyat masih ditakuk lama..mereka bila berkempen huha.huha..bila smpai pelaksanaan jd hampeh kerana tiada keupayaan tindakan..

Rakyat seharusnya bijak mengetahui siapa yg mereka pilih..jgn terikut-ikut dgn pemikiran politikus yg rendah..

UXOP said...

Salam ziarah..

Perubahan landskap politik di M'sia mmg tidak dapat dijangkakan..pemikiran rakyat juga sudah berubah ke satu tahap yg mahu menyandang harapan mereka utk hidup selesa dijaga..tetapi sesetengah ahli politik/wakil rakyat masih ditakuk lama..mereka bila berkempen huha.huha..bila smpai pelaksanaan jd hampeh kerana tiada keupayaan tindakan..

Rakyat seharusnya bijak mengetahui siapa yg mereka pilih..jgn terikut-ikut dgn pemikiran politikus yg rendah..

Firol said...

Betul kita menyokong kebenaran...
yang menjadi masalah minda masyarakat sendiri.

Takira lah Kerajaan ke atau Pembangkang sekalipun.... Dengar kedua-dua belah pihak..kita nilai.

DaliaLiyana said...

a gud start...teruskan menulis...a gud idea...boleh buka minda..

Hanz_Azdi said...

betul pemikiran majoriti masyarakat Melayu dah terbuka & mahu bicara politik dlm sifat keterbukaan tanpa cenderung mana-2 parti/ barisan/ pakatan. Kita mau kerajaan yg boleh buat kerja tanpa elemen negatif dlm pentadbiran spt. gejala salah guna kuasa, pilih kasih, rasuah dll. yg merugikan byk pihak tapi menguntung hanya sekerat pihak.

Main politik ni jangan kita layan sgt sampai kita 'tidak adil' dlm mempertimbangkan 1 pihak lain. Nak tak nak kita kena adil. Nak berlaku adil kena jujur lagi bijak minda, mampu fikir yang tersirat & agenda politikus. Maka kita jadi rakyat yang peka & tidak tertipu dgn keadaan politik & mainannya.

Kita rakyat sikit sebanyak boleh jadi penentu corak pemerintahan negara. Seperti kaum lain spt. Cina & India, mereka 1 PRU sokong DAP,PKR... mungkin PRU lain mereka sokong balik MCA,MIC,Gerakan dll.. janji mereka dapat apa agenda, isu tempatan mahupun nasional yg ada kepentingan mereka. Mereka bijak mempergunakan/memperkuda parti-parti untuk melayan tuntutan mereka sejak mungkin dah 50 tahun.

Majoriti Melayu baru celik politik sejak 3 PRU kecuali di Kelantan & T'ganu. Boleh dikatakan Melayu sana tak mudah dibodohkan oleh mana-2 parti kerana mereka telah buktikan mereka boleh 'swing'/tukar kerajaan jika mereka mau, walau pun apa jua umpan politik.

Semua kita pun boleh menentu nasib & corak pentadbiran negara, dgn kuasa undi. InsyaAllah. Janji mau daftar ler sama SPRM.

kuSut said...

bebaskan minda, ini bagus...

selagi kebebasan asasi tak terjamin, selagi itu minda x akan bebas...PP perkara 5 - 13, sejauh mana kebebasannya? haprak...

kita di malaysia ni, cuma boleh buka mata sedang telinga masih tertutup, mulut dipaksa bisu...

reek said...

If that so than support anwar ib ketuanan rakyat

to hell with umno ketuanan melayu and its bias components of malay special rights and Islam superiority.

Gedung Akal said...

tuan,
Kita ada minda boleh fikir tapi kita ditakutkan oleh penguasa.
Itu maksudnya kita tidak punyai kemerdekaan akal, ada idea tapi penakut.
Apa ertinya merdeka jika jiwa raga tidak bebas. Itulah kemahuan neo-fudeal yang berlindung di sebalik demokrasi. Jadi yang pertama sekali betulkan demokrasi ini terlebih dahulu agar akan lahir lebih ramai rakyat berjiwa besar dan berminda kelas pertama1

Basuh Baju said...

Semua:

nampaknya semua pembaca yg memberi komen di sini mempunyai minda yang dh bebas dan tidak mandul dgn sifat kepartian.. :)

jadi, selepas ini, bila mana politikus kita nak bermain dengan sesuatu isu, kita sudah mampu utk melihat siapa yg betul ataupun tidak..