Sunday, April 26, 2009

Sedikit Maklumat

Maaf kerana lama tidak mengupdatekan diri dengan blog ini. 2 hari tanpa internet ibarat 2 hari tanpa cinta- malah lagi teruk. Badan dah mula gigil-gigil nak tau apa berita terbaru. Manalah tau Samy Vellu dah jadi PM ke. Najib jadi duta Monggolia ke.

Apa khabar semua? Sihat? Aku menjadi hakim untuk debat Antara Sekolah 2009 di UIA. Tengok budak-budak ni berdebat- aku rasa nak menangis pun ada dengan idea di fikiran mereka. Bayangkan- tak habis-habis dengan hujah 'pengaruh barat', 'budaya kuning', 'HINDRAF'.. Aku terpaksa membasuh pemikiran mereka ketika memberi komen. Tapi alih-alih hakim yang lain pulak yang tak bersetuju dengan aku. Tak pasal je aku kena terang kat hakim sekali.

Sebenarnya tak habis lagi pertandingan. Ada lagi 4 hari. Sehingga jumpa lagi. Selamat Membasuh! (Punyalah sibuk sehinggakan nak baca Utusan pun aku tak larat. Takut tergelak sorang2 masa jadi hakim.) hahahaha

13 comments:

kuSut said...
This comment has been removed by the author.
kuSut said...

budak2 jangan dibiar politik kuning menjelajah otak mereka,nnti mreka alpa dgn kebenaran...basuh jgn tak basuh...ha ha ha
aku baca blog ko wat aku fikir ko ni msti anak buah hishamudin rais (TT) ha ha ha

Anonymous said...

lu lempang jerk hakim2 yg x sekepale 2..

Hanggokan said...

kahkahkah...pastinya budak2 itu berkiblatkan utusan meloya dan BH sbg bahan rujukan utk berkutbah. media mainkan peranan penting sperti mana ketika aku maseh kecil dan tidak kenal internet. tapi setelah aku buka kedua-dua minda dan hati, dan sumber internet dan media perdana...kahkahkah! anda tahu jawapannya! (*gelak*)

KY Chua said...

Quote: "Badan dah mula gigil-gigil nak ..."

Komen: Macam simptom ketagihan je. :D Jangan marah. Maksud saya ketagihan internet dan "menge-blog". ;)

Cob Nobbler said...

hmm,

nko jadi la macam hakim Bao cerita cina tu..sambil mendengar sambil mengurut2 janggut..hahahaha!!

aku dah ade kat kl ni,bila mau lepakan?

HBM Consultant said...

Teringat pula semasa menjadi hakim debat IPT sekitar tahun 2006/07 dulu. Sememangnya saya tabik dengan pendebat IPT. Pasti ada bezanya dengan pendebat sekolah yang masih di peringkat 'belajar bercakap' dan 'belajar berfikir'.

Minda pelajar sekolah tidak begitu terbuka seperti minda mahasiswa. Guru-guru mereka juga agak terikat dengan 'peraturan' kementerian berkaitan. Seorang guru yang saya kenali sangat menentang ppsmi tetapi beliau tidak dapat 'bersuara' demi menjaga periuk nasi. Akibatnya, semua maklumat di salurkan kepada saya kerana beliau berpendapat guru di IPT memiliki ruang yang lebih 'terbuka' untuk bersuara.

Mungkin situasi inilah yang 'menjangkiti' pelajar sekolah kita. Bagus juga ada abang2 yang sudi membasuh mereka.

fahmi said...

assalamualaikum, ooh member aku ada gak jd judges kat situ.. nama dia izzudin tp org panggil dia vogue?? kalau jumpa kem salam kat dia ya.. anyway selamat menghakimi peserta2.. komen tu biarlah tepat ya.. jgn jadi mcm kes2 dlm surat kabo mainstream yg pelik2 je hasilnya.. huhuu

Seladang said...

Ada Lawyer Linggam telefon kamu?

Basuh Baju said...

Kusut: Aku dah basuh dah.. agak berjaya.. anak buah Isham? hahaha aku xde janggut..kui3

Ikhtilaf: nanti kalau lempang aku kena cium sebab ramai yg aaauuuwwww...hahaha

Did: Xla, dowg guna Sinar Harian sebagai sumber..haha betul kot..

KY-Chua: tu la..dah ketagih.. rasa tak tenang je..lu ada berit baru? haha

Nami: Nanti. bagi aku cool down dulu seminggu dua ni..pas jadi hakim, aku mula sem baru. nak daftar itu ini..adoi ai...

Marni: Jadi hakim ni kena terima kenyataan dan hujah budak2 wlpn kita tak setuju..huhu jadi hakim pertandingan apa? sy juga pendebat universiti..

Fahmi: ala, xkenal ar..U mana?

Seldang: Lingam nak datang apanya.. dia mana tau UIA..haha

fahmi said...

UIA gakla.. dia kata terlibat gak jadi hakim.. kata dia x sabar2 nk hentam budak2 sekolah tunku kursiah (tkc)..

HBM Consultant said...

Saya pernah menghakimi pertandingan Debat Integriti 2006, Debat Kepenggunaan 2006 (di DBP), Debat Perpaduan 2006 (di UKM), Debat IKIM 2007 (di IKIM), Debat Intergiti 2007 (di UPM) dan terakhir sekali Debat Kepenggunaan 2007 (di Uniten).

Kebetulan, saya adalah pegawai pengiring bagi pasukan universiti, sekaligus 'dicekup' menjadi hakim pertandingan. Hanya pada tahun 2006/07 sahaja sebelum saya 'bersara' kerana melanjutkan pengajian. Hehehe..

Saya sangat pasti bahawa saudara adalah pendebat IPT ketika pertama kali melihat nama saudara di blog KNB. Sesungguhnya pendebat IPT memiliki identiti dan personaliti tersendiri sehingga mereka sangat mudah dikenal pasti walaupun sekadar membaca apa yang mereka tuliskan! hehehe..

Dari Jalan Kopi said...

budak sekolah ini mendapat maklumat dari utusan berita harian dan metro.

hujah yang keluar adalah juga bersandarkan kepada kiblat ketiga-tiga bahan bacaan itu.

ini bukan salah anak-anak sekolah. ini salah orang tua yang berfikiran salah!!

buatlah apa saja asalkan yang baik