Monday, March 9, 2009

Bahasa dan Gosipnya...

Manusia- suka atau tidak- pasti perlu untuk berfikir. Manusia yang tidak berfikir adalah sama seperti tin kosong. Pergi tersepak pulang terlanggar. Untuk berfikir, manusia memerlukan bahasa. Bahasa akan menerangkan sesuatu dan dari bahasalah sesuatu penyelesaian dapat difikirkan. Dari beribu-ribu macam bahasa di dunia ini, manusia akan berfikir menggunakan bahasa yang paling difahaminya. Ini akliah manusia.

Adalah perkara bangang jika seorang Bangla berfikir dalam bahasa Perancis untuk mencari jawapan 2+2 sama dengan berapa. Tidak mungkin juga seorang melayu berfikir dalam bahasa urdu untuk mengetahui apakah hasil campuran oksigen dan karbon sulfat. Penemuan dan penerangan tentang sesuatu ilmu pengetahuan pastilah dilakukan dalam bahasa si penemu itu.

Saya cukup yakin Leonardo Da Vinci berfikir dalam bahasa Itali ketika mereka bentuk Golden Horn. Begitu juga dengan idea Karl Max di dalam buku Das Capital- yang datang dalam bahasa German bukan bahasa Arab. Kemudian sila bayangkan Thomas Edison- si pencipta ulung Amerika- berfikir dalam bahasa Melayu ketika mencipta mentol. Kemungkinan kita sekarang dalam keadaan bergelap tanpa cahaya lampu.

Semua ini adalah kerana mereka berfikir di dalam bahasa yang mereka fahami- ertinya bahasa ibunda mereka. Bahasa yang dari kecik lagi mereka fasih.

Noktah Sebentar.

Heboh di sana sini tentang bahasa melayu di negara kita. Paling terbaru saya terdengar gosip-gosip mengenai PPSMI. Gosip ini telah 6 tahun berlarutan. Kejap hilang kejap muncul- betul-betul macam penjual VCD cetak rompak di Pasar Malam.

Lalu saya timbulkan satu persoalan: APAKAH TUJUAN UTAMA BAHASA INGGERIS DALAM SAINS DAN MATEMATIK?

Jawab ini dahulu, baru nak bergosip. Jika jawapannya untuk 'melahirkan pelajar yang kritis dalam ilmu pengetahuan...bla....bla...bla..supaya Malaysia dapat mencapai wawasan 2020..zzz..zzz..', maka saya kira PPSMI WAJIB dihentikan. Tidak perlu ada eeekkk sini oookkkk sana. Batal. Habis. Cukup. Tamat.

Ilmu pengetahuan hanya akan berkembang sekiranya manusia berfikir dalam bahasanya. Memaksa pelajar-pelajar berfikir menggunakan bahasa yang mereka tidak kuasai adalah perkara bangang. Ia samalah seperti memaksa penyu jantan bertelur.

Pelajar melayu yang dari kecik cakap bahasa melayu akan lebih mudah berfikir tentang sesuatu permasalahan sains. Begitu juga pelajar Cina hanya dapat mencari jawapan kepada soalan matematik yang kompleks dengan bahasanya. Kita perlu jujur akan hakikat manusia berfikir dengan bahasanya. Dari situ barulah idea-idea mengegarkan dunia dapat dihasilkan. Dan sejarah telah pun membuktikannya.

Noktah Sebentar.

Jika Leonardo Da Vinci, Karl Max atau Thomas Edison menjadi pelajar di Malaysia sekarang, sudah pasti selepas tamatnya SPM mereka akan membunuh diri kerana tidak dapat berfikir. Atau jika mereka masih hidup pun mereka pasti menulis sebuah buku. Dan tajuk buku itu ialah '3 Teknik Menjadi Pelajar Bijak Berfikir dan Soleh'. (BB)

7 comments:

Ramboullet said...

setuju sgt2..
ye la student2 kat mas ni jd bhn exp org2 berkepentingan je...
kalo kaji balik...tuka je menteri pelajaran baru..ade je la nak benda baru yg nak tambah..
nak majukan pendidikan kat mas la kononnye tu..

lompatkataklompat said...

ada baek juga apa yang ko katakan tu.
tapi aku sokong ppsmi. noktah.

deennasour said...

aku sokong ppsmi sebab ia persediaan untuk pelajar mempraktikkan bahasa inggeris di universiti kelak. sebab ramai pelajar sangkut kat universiti sebab kurang fasih berbahasa inggeris.

tapi apabila baca entry kau ini. aku menyokong engkau. kau punya isi cukup kuat. tetapi, siapa yang dengar cakap kau ni? itu persoalannya kan??
kalau kau menteri pelajaran, aku sokong kau 100% kalau kau berani berkata itu di depan wartawan dan perdana menteri.

dan kalau BI diberhentikan dlm math dan science. supaya pelajar tak gila bila tamat spm. maka diuniverisit perlu diperbanyakkan bahan rujukan berbahasa melayu.
setuju?

Danial Izzat said...

utk bfikir mmg tak perlu pki bahasa luar. ttapi, utk mnjadi bngsa pncipta, kita perlukan ppsmi. aku ade ceritakan knp kita perlukan PPSMI di blog aku. =)

Beejan said...

hmm tersesat kt sini..ape pndgan tntg Dr.M nye bidasan?

Marni said...

Jika hendak belajar bahasa dan menguasai bahasa, masuklah ke kelas bahasa, bukan kelas sains dan matematik. =)

I LOVE YOU said...

AV,無碼,a片免費看,自拍貼圖,伊莉,微風論壇,成人聊天室,成人電影,成人文學,成人貼圖區,成人網站,一葉情貼圖片區,色情漫畫,言情小說,情色論壇,臺灣情色網,色情影片,色情,成人影城,080視訊聊天室,a片,A漫,h漫,麗的色遊戲,同志色教館,AV女優,SEX,咆哮小老鼠,85cc免費影片,正妹牆,ut聊天室,豆豆聊天室,聊天室,情色小說,aio,成人,微風成人,做愛,成人貼圖,18成人,嘟嘟成人網,aio交友愛情館,情色文學,色情小說,色情網站,情色,A片下載,嘟嘟情人色網,成人影片,成人圖片,成人文章,成人小說,成人漫畫,視訊聊天室,a片,AV女優,聊天室,情色,性愛