Saturday, November 7, 2009

Bai'ah PAS

BAIAH PEMIMPIN PAS- Utusan Meloya

BEBERAPA pemimpin Pas mendedahkan bahawa dalam bai'ah atau sumpah taat setia, talak tiga akan jatuh ke atas isteri mana-mana pemimpin Pas yang mengkhianati parti itu seperti melompat parti.

Kata mereka, bai’ah itu telah lama dilakukan dan akan dibaca oleh semua calon bertanding dalam pilihan raya di hadapan Pesuruhjaya Pas negeri bagi menjamin kesetiaan mereka.


Konfem- gua tak akan masuk PAS.

Kalau calon PAS yang wanita macam mana? Kena bai'ah jugak tak? Kalau kena, nak kena ceraikan siapa pulak? Suami? hahaha

Ini lawak paling best tatkala gua tengah stress exam. Terima Kasih PAS.

Apa pula kata anda semua?

20 comments:

mamai said...

rasanya bai ah tu ada tapi bab cerai tu tak ada kot...tak semua orang bodoh untuk percaya...

kalau ada aku umpa pas tu macam kongsi gelap yang ketuanya umno hahahaha

Anonymous said...

Blogger mamai said...

rasanya bai ah tu ada tapi bab cerai tu tak ada kot...tak semua orang bodoh untuk percaya..
-----------------------------------
sku pn muls2 rsgu2.. tp bila dh su PAs sngor yg bg tau masa taklimat (road show) kat pandan kemarin, aku terkejut gak. napa la rahsia besar mcm ni d kasi besar2 pada musuh dan blogerUMNO. skrg mampuih n bersilat balik

amalina aziz said...

betul ke benda ni?mcm xcaya je..ke,utusan meloya tu yg reka citer?hehe..
tp klu betul,kejam sangat wei..dalam islam pon xda perintah mcm ni.

M-Yusof said...
This comment has been removed by the author.
Bintang said...

Talak hanya akan jatuh seandainya seseorang itu menjadi ADUN/Ahli Parlimen dan lompat ke parti lain...

Maksudnya kalau nak lompat ke parti lain..maka kena letak jawatan ADUN/Ahli Parlimen terlebih dahulu...

Kesimpulannya:-

1) kalau seseorang itu meletakkan jawatan ADUN/Ahli Parlimen untuk melompat ke parti lain, talak tidak jatuh dan dia tidak mengkhianati sesiapa pun.....

2) Kalau seseorang itu tidak meletakkan jawatan ADUN/Ahli Parlimen lalu lompat ke parti lain, maka sah bahawa dia gila kuasa sehingga sanggup talak tiga dengan isteri kerana taku hilang jawatan. Maka dia bukan sahaja mengkhianati keluarganya malah rakyat yang telah memilihnya..

Kalau main perjanjian pakai surat...maka terjadilah seperti kes tiga ADUN di Perak yang sebelum ini telah menandatangani surat akuan yang kalau mereka melompat maka secara automatik mereka hilang jawatan. Namun,tidak ada apa yg berlaku walau mereka melompat kerana salahguna kuasa SPR, mahkamah dan sebagainya...Kesannya Perak jatuh ketangan BN secara haram..maka huru haralah negeri perak sehingga kini..

So saya sokong baiah tersebut...

Johan said...

kahkahkah apo nak dikato?kahkahkah

dugong_darat said...

Kalau betul sekali pun kenapa pulak menjadi masalah???

Bila kome memilih wakil rakyat, kome pilih yang macam maner??? Yang boleh dipercayai atau yang haprak???

Kalau masuk politik sebagai Pas lepas tu suka-suka hati lompat-lompat, orang macam nih korang masih nak percaya ker???

Deme buat macam nih sekurang-kurangnya memberikan sedikit konfiden yang Wakil Pas nih bukan jenih suka-suka hati lompat-lompat nih.

Bagi aku mudah, cerita lompat-lompat nih sama macam kawin juga. Dah tak suka kome cerai. Dah tak sehaluan kome cerai. Ingat tuhan suka ker main cerai-cerai nih.

Jadi kalau itu menjadi salah satu cara untuk memastikan calon PAS nih bersih, bagi aku why not??? Kalau mende tu jadi masalah boleh ceritakan pasai aper???

atau kita nih memang jenih kawin untuk bercerai. Kalau takder planning kenapa takut???

Anonymous said...

name pun utusan meloya.
berita sah2lah loye.
yang hitam boleh jadi putih.
yang ptih boleh jadi hijau.
dah kata geng awang selamat lah katekan.
munkin ade bai'ah nie. tapi kalau utusan yang habaq mai, macam haram jer. tggu lah empunya badan pulak mai ceghita. umno sana tak suka cerai2. kata nak jaga silaturrahim,
tapi dulu masa kawen nagn pas, dia yang dok jatuh talak. sekarang minta rujuk.

pastu kumpul yb2 sampah.
yang beromen dengan pompuan cina ada,
minum sekotak arak pisang kongsi 3 orang ada,
dok songlap peruntukan ada,
pakat semua sampah dok lekat baguih kat depa,
pastu buat forum kat TV1 tentang integrity?
macam Puk*!(maap emo sat.. he3x)
panggil Prof cangkung jerankung bincang2.
sumpah macam b*ng*ng!(maap teremo lagi)
sekarang cter pas pulak.

alahai loya!

a.k.u.p.e.n.t.o.i said...

haha..haha..haha..

KopiahPuteh said...

Agak2 la bro.Mana hang dpt crita ni??

yusuf mujahidin ™ said...

org Pas pn manusia biasa...

tinta kasturi said...

"dan jgnlah engkau mengikuti (buat) sesuatu tanpa ilmu, sesungguhnya (kelak) pendengaran, penglihatan dan hati akan diminta pertanggungjawabnnya" (alIsra':36)

nami o fish said...

So,sekarang agama telah dipermainkan.Tujuan Allah benarkan talak sebab nak selesaikan masalah dah kalau itu jalan terakhir.Tapi sebab politik,dua kerat pemimpin punya pasal,hal keluarga terbabit.

Yang geng-geng Tanpa Nama dengan Pendiskusigusi yang selalu attack aku tu,mana pergi suara nko?Agama Islam sedang dimainkan oleh PAS sendiri.

Hipokrit.

Johan said...

KopiahPutih- agak2 ape??apa nak diagak?sebab Pas berpolitik bertopengkan Islam lu expect semuanya betul ke?at the end of the day,semuanya pasal politik,kuasa dan ekonomi tak kira ape jenis topeng dipakai

Anonymous said...

Kalau dibaca penjelasan Bintang tu agak lojik la dan tak la teruk sangat bunyinya. Bagi aku la..

-Naj

yat said...

baca pandangan YB Zulkifli dari Kulim,

baiah tu x salah, tapi awat teruk sgt sampai kena diancam perkahwinan? Buat sumpah laknat Allah pun buat muslim normal pikir 2-3 kali dalam nak lompat parti....

masalah kalau darah hijau ni, x betul pun jadi betul sebab politik....

besi said...

bai ah...penyataan taat setia terhadap perjuangan dan organisasi.....
so bai ah nie tak de masalah...

cuma isunya adakah bai ah yg bersyarat...syarat yg menyentuh kerukunan rumah tangga? itu berat sikit la.....boleh buat bai ah syarat yg lain tak? (entah ya ke tidak ada bai ah cerai bini? hehehehehe)

kalau rasa takut dilambung ombak yg masuk gelanggang...kalau rasa bangga main lompat2 baik jgn jadi pejuang...ditujukan kepada katak2 yg telah melompat....

p/s: rasanya tak penah dengar lagi ADUN atau MP pas main lompat2 teruskan rekod anda

Hanz_Azdi said...

baik Harakah ker Utusan Melayu ker NST ker UK Times ker..semua bukan Quran...maka apa cerita pun kena tapis elok-2..baca tu boleh, tapi jangan caya terus...semua media massa & elektronik pun camtu...selidik all angles dulu ler kalau nak lebh jelas..biar pun kamu pening pikir, lebih elok & adil to justify. Lain ler kitab Al-Quran.
in my view..Bai'ah adalah rahsia kita dengan perantara..cam kita dengan tok khadi semasa ijab qabul nikah tu. Kita dipahamkan apa yg ke hadapan, janji dengan sumpah dengan Nama Allah kalau curang. Kalau CURANG...again...laknat Allah atas kita segera..CASH jit..insyaAllah. Maka leh caya ker sapa yg pecah rahsia? kalau kawan kita pecah rahsia, apa perasaan kita? apa motifnya? Fikir & jawab dgn ikhlas, insyaAllah jumpa jawapan yg tepat.
Klau ya pun..rasanya tu khusus untuk pendokong amanah yg besar saja..bukan semua kita...jadi takda masalah berbangkit apa pun,apa nak takut?...umpama: apa kita takut kena potong tangan,kalau ya pun ada hukum hudud, jika kita memang tak mencuri & boleh buktikannya kita bukan pencuri?

atbk said...

merepeklah!

Anonymous said...

1. ikut mass media korg akan jd mereng. semoga cepat sedar dr terus kene brainwash

truth is stranger than fiction beb.