Saturday, October 10, 2009

2 Cadangan untuk Barisan dan Pakatan

PILIH TEE KEAT ATAU SOI LEK?- Utusan Meloya

HARI ini, 2,337 perwakilan MCA akan melaksanakan tanggungjawab mereka dalam menentukan masa depan parti, komponen kedua terbesar dalam Barisan Nasional.

**********************************************************

MCA ada krisis kepimpinan? Tidak!

Krisis sebenar MCA adalah parti ni dah tak dapat sokongan orang cina. Tapi kenapa perlu tarik sokongan cina je? Tak boleh tarik sokongan bangsa lain?

MIC, Gerakan, PPP pun bukannya ada krisis pimpinan. Tapi krisis sokongan.

Bagaimana kalau semua parti-parti komponen ni bergabung jadi satu parti khas untuk bukan melayu? Cina, India, India muslim, Eurasian- semua boleh masuk.

Ops, adakah ini cadangan rasis? Tidak. Ini cadangan realistik sebab bising macam mana pun UMNO tetap tak akan jadi multi-racial party. Kalau cadangan futuristik, UMNO berukar daripada United Malay kepada United Malaysia National Organization. Tapi nak capai futuristik, kena realistik dulu.

MCA, MIC, PPP, Gerakan bergabung jadi satu. Kemudian team up dengan UMNO. Amacam?

*************************************************************************
PAKATAN BOLEH 'SAHKAN' PERKAHWINAN- Berita Hairan

Hasrat Pakatan Rakyat untuk didaftarkan sebagai gabungan parti yang sah dibenarkan oleh Suruhanjaya Pilihanraya tanpa perlu menurut undang-undang sedia ada.

****************************************************************************

Sebelum ini Pakatan Rakyat kata tak boleh nak daftar sebagai coallition sebab kena ada 7 parti komponen. Sekarang SPR dan ROS kata boleh.

Tunggu apa lagi? Jadikan Pakatan Rakyat sebagai perikatan sah macam Barisan Nasional. Ada satu perlembagaan, ada kod dan etika dan ada persidangan. Barulah serius nak jadi kerajaan.

Jangan jadi macam cerita kabinet bayangan dulu. Berbuih-buih mulut kata nak tubuhkan tapi yang dibuat ialah Jawatankuasa sahaja.

Pakatan Rakyat- sebagai perikatan yang sah macam Barisan Nasional. Amacam?

15 comments:

Abang said...

Sikalang wa talak kisah itu semua dulu, wa manyak hepi dapat first baby hihihi....

Anonymous said...

tetap tidak menurut islam..
lagu n bendera??
penting sangat ke??

Unknown said...

gabungan parti parti komponen BN tu baik tak payah. kau cuba fikir dlm2 impak dia apa nanti. mesti ko nampak, lebih buruk dari baik.

kalo baca comment atas ni lagu bendera tu bukan la penting sgt. tp aku rasa Mr Basuh Baju sedang cuba sampaikan mampu dan beranikah mereka bergabung sebagai satu parti baru.

tak mustahil. tapi aku meraguinya. sapa lah kuasa paling besar nnt ye? boleh ke ada 3 presiden parti? hehe.

Awang Kapak said...

tak payah gabung lah. senang nanti PAS nak keluar pakatan kalau DAP mengancam Islam.

Lu pikir la sendiri

azhar said...

2 kali 5..

5 kali 2..

Khairul Anuar Mohamed said...

nice blog!
:D
keep writing!

balqissy said...

erm, ada banyak pro n con. kadang2 tak faham jugak dengan pakatan rakyat ni. supposed mereka buat macam tu. baru nampak kesungguhan mereka untuk berpadu, bukan hanya gunakan PKR semata-mata untuk dapat kerusi parlimen.

p/s: pandangan orang buta politik. *peace*

Patriot Garang said...

Boleh ke daftar "under one banner"?

Boleh.

Tapi realistik kah?

Adakah depa nak buat macam Kerajaan Pulau Pinang?

1 Menteri Besar ( Cina ). 2 Timbalan Menteri Besar ( 1 India, 1 Melayu )

Macam logik je formula ni.

1 Presiden PR ( DAP ). 2 Timbalan Presiden PR ( 1 PAS, 1 PKR )

Tapi tak silap aku sorang totok PAS kata kat aku ( DENGAN YAKIN NYA ). Strategi PEMIMPIN PAS adalah untuk menunggang DAP je. Takder nak buat Pakatan secara official pun.

Sebab ideology pun sudah macam Minyak dengan Air.

Marriage of convenience.

Anyway, blog saudara sangat menarik.

http://patriotgarang.blogspot.com

Johan said...

aku ni bukannya non-partisan sangat sebab aku condong kpd PR tapi aku rasa aku tak dikira 'penyokong'..

Parti2 dalam BN team up dan jadi satu parti takkan berlaku..taktik pecah dan perintah kaum2 lah yg memberi kekuatan kpd BN ni terutama Umno..aku tak percaya pada cakap2 yang rakyat Malaysia semakin menolak politik perkauman..perasaan racial consciousness masih menebal di kalangan rakyat..masa sekarang,ramai yang benci Umno dan BN sebab isu2 salahguna kuasa,rasuah,tak efisien,harga minyak,etc..Umno sedar racial consciouness masih relevan sebab tu mereka masih guna taktik isu 'hak Melayu tergugat','umno penjaga hak Melayu' sebagai jajaan mereka..

sebab tu aku rasa ramai yang undi Pakatan bukan sebab mereka betul2 yakin dengan PR tapi cuma sebagai protes ke atas Umno dan BN..bagi aku,buat masa ni takde gunanya PR gi daftar sebagai satu perikatan sah sebab yang paling penting untuk PR adalah untuk sort out perbezaan mereka dan cari titik pertemuan..kalau terus berkelahi macam sekarang,momentum dari kebencian ramai kpd BN akan terhakis sebelum dapat betul2 berkembang menjadi sokongan nyata..

Johan said...

tambah sikit komen aku td-

memang media massa milik Umno-BN banyak putar-belit dan besar2kan sesetengah perkara pasal PR dan ada unsur2 sabotaj jugak..tapi siapa tak nampak memang hubungan dlm PR ni sangat longgar?..

Riise said...

tak perlu. buat macam parti2 di negara berparlimen di barat.tak perlu 'berikat' secara rasmi dari awal. dah menang, baru berpakat dengan parti lain untuk buat majoriti besar untuk tubuh kerajaan.

Cob Nobbler said...

Perlu ke ada puak berbaris dan puak berpakat?

Alahai..rupa2nya konsep politik bagi rakyat Malaysia cuma lambang,lagu dan warna bendera..sedihnya.

p/s:sebab tu sosialis tulen tak panggil Stalin atau Mao - sosialis.Dorang kata Trotsky.

kalau hanya perlambanganlah kata inilah politik - alahai,sama je dengan politik Iran - kata Islam tapi bila wanita masuk penjara siap ada kena rogol lagi.

Mende tu?

Johan said...

hahaha memang betul,Nami..tapi ni pasal keadaan sekarang..dalam keadaan bangang sekarang,apa 2 gerombolan bangang ni patut buat untuk kurangkan kebangangan

Anonymous said...

yang paling bengang adalah Chua Jui Meng..dia mesti menyesal masuk PKR ..sebab kalau tak, sudah tentu dia calon yang paling layak lead MCA....

dunia politik, sape sangka :D

Basuh Baju said...

semua: memanglah politik bukan sekadar bendera dan lagu je.

tapi itu lebih baik dari keadaan sekarang kan?

kalau sekadar nak bergabung secara sah bila menubuh kerajaan nampak sangat pakatan ni gila kuasa. Hanya bersatu untuk berkuasa. Bila tak berkuasa, berpecah.

bila dah bersatu secara sah, barulah nampak keseriusan nak memerintah. Ini selagi tak sahkan hubungan, mana tak gaduhnya Pas dan DAP. macam pakwe makwe yang asyik kuar dating ke hulu ke hilir. Mak bapak mesti dah bising kan?

Mak bapak di sini ialah rakyat.